Kristallisatie van honing.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Kristallisatie van honing.
Op imkerpedia staat over dit onderwerp te lezen dat vooral zomerhoning door het hoge glucosegehalte snel kristalliseert. Ik lees nu in het Deutsches Bienen Journaal 08/2014 (pag 17) dat vooral voorjaarshoning snel kristalliseert. Dit komt ook overeen met wat ik het afgelopen jaar zelf heb waargenomen. Ik vond de voorjaarshoning 2014 extreem snel gekristalliseerd (in een paar weken) in vergelijking met de zomerhoning 2013. Heeft ons imkerpedia het mis? Of is er iets anders aan de hand?
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Kristallisatie van honing.
Mijn bijen vlogen in 5 jaar voor het eerst echt op de paardenbloem anderhalve week lang.
Ook worden de bermen hier steeds geler van al het koolzaad.
Mijn eerste voorjaarshoning was dit jaar ook zéér snel gekristaliseerd.
Ook worden de bermen hier steeds geler van al het koolzaad.
Mijn eerste voorjaarshoning was dit jaar ook zéér snel gekristaliseerd.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Sinds ik imker heb ik ook ondervonden dat voorjaarshoning snel kristalliseerd en zomerhoning vrijwel niet. Mijn voorjaarshoning was ook veel dikker dan de zomerhoning.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ik denk dat het inderdaad een foutje op Imkerpedia is. Linde (Tilia) is typische zomerhoning, heeft een laag glucose gehalte en kristalliseert langzaam. Koolzaad (Brassica) een typische voorjaarshoning en die heeft juist veel glucose, kristalliseert ook snel. Hetzelfde geldt voor fruithoning, die ook snel kristalliseert.
Daar staat wel tegenover dat Acacia (Robinia, voorjaar) laag glucose is en Zonnebloem (Helianthus, zomer) hoog glucose. Het kant dus net zo goed andersom en hangt van je drachtgebied af!
Zie onderstaand grafiekje met glucose aandeel in enkele europese soorten. Bron: Main European unifloral honeys: descriptive sheets
Daar staat wel tegenover dat Acacia (Robinia, voorjaar) laag glucose is en Zonnebloem (Helianthus, zomer) hoog glucose. Het kant dus net zo goed andersom en hangt van je drachtgebied af!
Zie onderstaand grafiekje met glucose aandeel in enkele europese soorten. Bron: Main European unifloral honeys: descriptive sheets