Is varroa tellen varroa vellen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Is varroa tellen varroa vellen?

Bericht door ndj »

Ewout schreef:
ndj schreef:Misschien klink ik wat radicaal in mijn benadering, maar ik geloof niet dat onze honingbij zich binnen 100 jaar zal aanpassen aan de varroamijt. We zullen de bijen daar mee moeten helpen.
Je helpt ze daar in elk geval niet mee door alle mijten eruit te pesten (in tegendeel).

En om die 100 jaar in perspectief te brengen, lees dit maar eens: http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/Na ... volken.htm
Na zes jaar wrede harmonie tussen honingbijenvolken en de parasiet Varroa destructor lijkt het er op dat de bijen enige vorm van resistentie hebben verkregen: de mijtbesmettingen blijven niet even sterk toenemen als in het begin, en de populatie bijenvolken is op peil te houden zonder varroa te bestrijden.
Excuses voor off-topic...
Dat alle mijten eruit pesten zal denk ik ook nooit gebeuren. Het volk zal de populatie mijt aan moeten kunnen. Dat is een heel ander verhaal.
Een sterk volk, kan nu met een relatief lage besmetting aan mijt bezwijken.
Ik geef dan de imker de schuld. Hij had eerder in moeten grijpen. Beetje kort door de bocht natuurlijk.

Er zijn imkers die hun volken helemaal niet behandelen. Dat kan goed gaan voor een tijd. Ondertussen brengen de darren van deze volken wel de mijt naar andere volken. Wat moet je daar mee?

Ongeveer zeven jaar, dan staat het onbehandelde stamvolk. Dan staat het op instorten. Helemaal niet behandelen van bijen tegen die sluipmoordenaars is in mijn ogen dierenmishandeling.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

ndj schreef:
. Helemaal niet behandelen van bijen tegen die sluipmoordenaars is in mijn ogen dierenmishandeling.
:clap: :clap: :clap: :clap:

Dat is moedwillig bijen zonder vleugels rond laten lopen .

Jaap v P
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Re: Vrij hoge mijtval bij hiveclean behandeling na 1e tymova

Bericht door Ruinerweg »

Helemaal mee eens, gewoon alles behandelen!
We hebben het in de imkerij ook over de ethisch verantwoord omgaan met onze bijen las ik laatst in ons nbv blad!
En om nu nog te gaan argumenteren......gewoon de varro bestrijden en zorgen voor gezonde en vitale bijen.

Groet,

Roel
Ewout
Imker sinds: 2011
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

ndj schreef:Ongeveer zeven jaar, dan staat het onbehandelde stamvolk. Dan staat het op instorten. Helemaal niet behandelen van bijen tegen die sluipmoordenaars is in mijn ogen dierenmishandeling.
Of de populatie na 7 jaar instort zullen we volgend jaar horen van de WUR. Op Gotland (Zweden) draait zo'n live & let die project al iets langer, sinds 1999. Het resultaat is volken die weliswaar veel minder geschikt zijn om mee te imkeren (menselijk belang), maar wel volken die in evenwicht met varroa kunnen leven. Dit zijn de volken waar WUR van heeft nageteeld.

Voor wie het artikel in bijenhouden goed heeft gelezen is dat stempel 'dierenmishandeling' helemaal niet zo vanzelfsprekend. Dat de bij wel beschermd moet worden en de varroa niet, is enkel en alleen gebaseerd op menselijk gewin. Je kunt ook alle jachtluipaarden afschieten om antilopes te beschermen met hetzelfde argument. Heet het dan pas dierenmishandeling als het dier in kwestie waarde heeft voor de mens? :think:

Ik bestrijd ook consequent de varroa, want ik beleef veel plezier aan het imkeren en zeker niet aan de varroa - dat is dus een egoïstische keuze. Maar dierenmishandeling is hier niet (of juist in beide gevallen!) aan de orde.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

mijmeren over varoa

Bericht door semar »

in theorie zou de bij zich aanpassen en een balans vinden met de parasiet,
of gewoon verdwijnen waar op de lange duur een ander dier die taak overneemt,
of tot ook de bloeiende plantensoorten zijn verdwenen.

zo werkt de natuur, 99% van de populatie verdwijnt,
áls er een tolorante bij ontstaat herpopuleerd die het dan bijenvrije gebied.
De natuur kan dat langzaam maar ook snel doen dat is niet te voorspellen.

Maar je moet je je realiseren dat dat geen optie is voor de mens, de bij zal het wel uitzingen,
maar als dat truckje 300 jaar duurt wat eet onze IMMER GROEIENDE BEVOLKING dan?

Het wegvallen van een flink deel van het voedsel zal ook levens kosten,
het is net als met de uitvinding van de landbouw,
meer voedsel wil ook zeggen meer afhankelijkheid van het voedsel productie systeem.
zolang er geen tolerante bij is zal het meerendeel van de imkers gewoon moeten behandelen of
acepteren dat hun volken wel eens de slachtoffers kunnen zijn
in het intterrim die de natuur nodig heeft om een andwoord te vinden.

Personlijk ben ik al te lang met de bijen 'getrouwd' om zonder ze te willen,
dus hoewel ik weet dat het een natuurlijke evolutie bemoeilijkt, zal ik
puur uit egoistische motieven (ik wil de meiden niet missen) blijven behandelen,
natuurlijk met de troostende gedachte dat het een ilusie is dat een tolerante bij zal ontstaan
als niet iedereen meeggaat in een teeltprograma (wat natuurlijk wel verlies van diversiteit betekend).
De gedachte dat in jouw achtertuin een resistente bij ontstaat (mijn darren duiken ook op jullie moeren)
is helaas een opiumdroom.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ewout
Imker sinds: 2011
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Mooi geschreven Dominique! Wat betreft die opiumdroom: ik zie dat anders. Je plant een minuscuul zaadje in de genenpoel, in de categorie 'boompje groot, plantertje dood'. Dat we de verandering niet waarnemen of zelf niet meemaken betekent niet dat we geen bijdrage hebben gedaan. Meer dan 1/3 van de bijen in Nederland zijn bastaard, die met elkaar en met raszuivere darren (al dan niet van resistente lijnen) kruisen alsof het een lieve lust is. Genen worden vertroebeld (dat is overlevingsstrategie van de bij), maar wel degelijk doorgegeven.

Even terug op het oorspronkelijke bericht van jaap over varroa tellen op de lade: Dat doe je dus niet op een kale lade en ook geen sticky board, maar het beste op ofwel een dik met vaseline ingesmeerde lade, ofwel een zgn vangplaat. Aldus dhr. Blacquière. Anders kan het sowieso verspilde moeite zijn en weet je dus nog niets.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

bedankt ewout,

echter je plant geen zaadje, dat gen zit er al lang (milioenen jaren) in, verstopt in de genetische opbouw van onze schatjes.
je hoeft het alleen naar boven te halen, dat lijkt makkelijk maar tezij Jij die gen vind en selecteerd.
(met als resultaat dat een andere eigenschap uit de make-up van de bij vedwijnt)
Dat het met bijen nog lastiger is dan bij ander vee komt door de ingewikkelde paring
(je hebt nioet met 2 ouders maar met 15+ouders die allemaal
hun eigen genen dragen. Somige dominant andere resesief.

Natuurlijk kun je dit selecteren op eilanden etc (toe te juigen) en zal wel een flink aantal jaren in beslag nemen.
Maar selectie vereist een van de rest afgesneden populatiegroep,
anders boek je geen vooruitgang in het herschikken van de genetica maar blijft het bij toevals treffers waarvan de dochters weer 15+ verschillende combinaties vormen die bij bevruchting in de achtertuin dan ook nog eens 15+ maal wordt verdunt wegens aanpaaring van niet geselecteerde darren.
mijn vaders familie is brabants, mijn moeders familie is indisch (kun je het zien?) :wink:
mijn neefje zier er hollands uit mijn nichje is een echte indo. met random aanparingen zal de korte opleving van dat ene individu weer bedolven worden door de stortvloed van willekeurige paringen in de daarna komende aanparingen.

als je geen geisoleerde bevolking hebt kun je die vermenging niet meer terug draaien en vervdwijnt onder de opervlakte binnen een paar generaties (f2 t/m fx).
de genetische overhand van de lokale bij is overal al lang doorbroken en bestaat genetisch niet meer (in nederland) ook die moeten in een geisoleerd reservaat als je ze niet wilt verliezen.
het is zeker mogelijk een bij te telen die meer resistent is, maar dat kan alleen in een geisoleerd gebied (wat betreft de paring).
Vanuit daar kun je dan deze nieuwe stam verspreiden en vermenigvuldigen. Wat dat betreft gebeurt er in carnicaland wel wat intresants in hun kweek programma.
maar dan nog zal bij een thuisstand paring het nagenoeg verdwijnen van de geboekte resultaten binnen een paar generaties het geval zijn,
en nog steeds een opium droom.
zolang we niet ALLEMAAL dezelfde keuzes in het telen maken zal de spontaane varoa tolerante bij in je achtertuin een opium droom blijven.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

semar schreef: , verstopt in de genetische opbouw van onze schatjes.
je hoeft het alleen naar boven te halen, dat lijkt makkelijk maar tezij Jij die gen vind en selecteerd.
Ik weet hoe ver wij daar vandaan zijn ,maar moeten wij dan daar gelukkig mee zijn ?? ..Vandaag of morgen heeft er iemand een resistente bij tegen de varroa of de virusziekten door middel van het verwisselen van het een of andere gen bij de honingbijen ??? misschien ?? en dan ?? :think: :think:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Jaap v P
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik denk dat het tellen van varroa praktisch voor de imker van weinig nut is. Dat zou het alleen kunnen zijn als je het tijdstip van de behandeling tegen varroa afhankelijk kunt maken van de natuurlijke varroaval. Tellen heeft mi. alleen (nog) een "wetenschappelijk" nut.
Ik denk dat er al best veel varroaresistente bijen zijn: Gotland, Arnot forest, le mans, avignon.In mijn eigen omgeving ken ik op zijn minst 20 "wilde" volken die zich al minstens 10 jaar handhaven zonder behandeling. Dat wil niet zeggen dat je als imker niet moet behandelen. Ik denk dat bij deze volken zonder behandeling geen honingopbrengst mogelijk is. Dat wijzen trouwens experimenten met de resistente bijen van Avignon en le Mans ook uit.
Ik tel wel. Dat tellen heeft bij mij de conclusie opgeleverd dat ik zwermen niet behandel tegen varroa, de varroa belasting in augustus is daar zo laag dat ik behandeling tegen varroa daar "het schieten op een mug' vind. Ik doe dit nu al een paar jaar en ik heb bij deze volken geen verliezen, ook de honingopbrengst in het tweede jaar is niet minder dan bij behandelde volken.In augustus van het tweede jaar is behandeling wel absoluut noodzakelijk. de belasting dan bedraagt tussen de 1000 en 2000 varroa.
Ik tel ook omdat ik mee doe aan effectiviteits-onderzoeken bij in Frankrijk toegelaten middelen. Dit jaar test ik bij vier van mijn volken, die aan het onderzoeksprotocol voldoen, de effectiviteit van MAQS. Een paar jaar geleden heb ik meegedaan aan de effectiviteitstest voor Apivar. Het meedoen aan die test is een intensief werk. Voor de Apivar test moest ik 14 weken bijna dagelijks de varroaval bij 3 kasten tellen. Voor test van MAQS is minder telwerk nodig, maar toch een hele klus. Ik heb gelukkig tijd zat.
Nog een tip voor het "mierenprobleem". Ik heb de meeste van mijn volken op standaards staan die gemaakt zijnvan iets dat op betonstaal lijkt (sedert enkele jaren in de handel in Frankrijk te koop). Als ik ga tellen smeer ik onder aan de vier pootjes ca 10 cm smeerolie op die pootjes. De mieren hebben daar echt een hekel aan.
Jos
Plaats reactie