Holle boom met bijennest

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Pieter
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica /bastaard
Contacteer:

Re: Holle boom met bijennest

Bericht door Pieter »

Freek schreef: Er blijkt al een heel mooi woord voor te zijn de bijen zijn de klos, oftewel het is een bijenklos!
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenklossen
Freek
bee-tree schreef:
Albert Stoter schreef:
Oude Essink schreef: wat denk jij dan van bijenklos.
Ik zag de eerdere gedachtenwisseling over een goed woord voor boomstamwoningen. Maar dat ging over door mensen gebouwde/verbeterde/uitgeholde/bewerkte boomstammen. En dat leverde BIJENKLOS op.

Voor mijn gevoel is daarmee nog geen adequate naam gegeven voor een boomstam met een natuurlijke holte. Klos duidt op iets dat de mens gefabriceerd heeft. Zie ook Wikipedia:

"Eine Klotzbeute oder auch Klotzstülper ist eine künstliche, vom Menschen hergestellte Bienenbehausung, die aus einem ausgehöhlten Baumstamm besteht. Klotzbeuten gehören zu den ältesten künstlichen und transportablen Bienenwohnungen."

Datzelfde geldt voor het door bee-tree aan het Limburgs ontleende "BIJENBOOMKAAR" en voor het "KLOSKORF" van Jos.

Als bijen in de natuur in een holle boom zitten, is het wat raar om te zeggen dat daar een klos, kaar of korf staat.

Een tronk is een natuurlijke (afgeknotte) boomstam. Een BIJENTRONK is dan een door bijen in bezit genomen tronk. Stronk zou ook kunnen, dus BIJENSTRONK. En het door Semar voorgestelde BIJENBOOMSTAM dekt de lading ook.

Maar als de imker dan vervolgens aan het knutselen slaat (holte uitzagen, raampjes bijhangen, deurtje maken etc), ja, dan wordt een bijenboomstam, bijenstronk of bijentronk al gauw een bijenklos ..... :doh:
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen samen, interessant taalkundig onderwerp heeft Pieter ons voorgelegd.
We zijn er nog lang niet uit. Tronk klinkt mij het mooiste in de oren. Maar of dat ook het geval is bij mensen
die Zuid-Afrikaans spreken of verstaan, is nog maar de vraag, want het betekent in hun taal GEVANGENIS.
Bovendien betekent tronk bij ons AFGEKNOTTE boomstam..
He werkwoord KNOTTEN kennen we van WILGEN KNOTTEN, dus om de 3 á 5 jaar de twijgen afsnijden.
Als het daar bij blijft is de kans op inrotten klein en wordt de wilg niet HOL en dus niet geschikt om door Steenuiltjes
of 'n bijenzwerm als nestholte gebruikt te worden.
Maar meestal wordt ondeskundig geknot door vrijwilligers van SBB en actieve leden van de IVN, (=de Vereniging Natuureducatie).
Binnenkort is weer de landelijke Natuurwerkdag. Radio en TV roepen ons op mee te doen. Ook imkers doen er aan mee.
Daar gaan we dan "met de botte bijl" aan de slag. Jammer voor de bijen, maar mooi voor de vogelstand. Er ontstaan
binnen enkele jaren mooie HOLTES. Soms rotten de stammen dusdanig diep en breed in dat er zelfs verstoppertje in
gespeeld kan worden. Vóór of na begeeft zo'n wilg het bij een flinke storm. Dan is het tijd om van zo'n wilg
een bijenboomtronk te maken. Het afgeknotte gedeelte bovenop is dan 'n soort AFGEKNOTTE BOOMKROON.
De open voorkant is een soort venster waar je in de winter iets vóór kunt zetten.
Al is niet alles aan zo'n bijenwoning puur natuur oftewel onbewerkt door mensenhand, dus geen boomklos of boomkaar,
ze mag dan terecht BIJENTRONK genoemd worden. Zjef

P.S. Pieter kent vast wel de legende van Sint Gerlach. Die kluizenaar woonde in Houthem -Sint Gerlach bij Valkenburg in een
holle boomstam. Graag laat ik de geschiedenis van Gerlachus door Pieter vertellen.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Zo net, tijdens 'n bezoek aan het nog steeds bevolkte nest van de Hoornaars
in de stokoude holle eikenboom op 200 meter van m'n volken af,
schoot me 't woord KNAR te binnen.
Ooit heb ik knar moeten gebruiken tijdens 't puzzelen voor "stokoud, maar taai mens",
maar óók voor "oude boomSTRONK" (Koenen) en "oude boomTRONK"(volgens van Dale).
Oók betekent 't : HOOFD (van de familie) en zelfs - schrik niet - "GIERIGAARD".

Er is vastwel verband tussen al die betekenissen van KNAR. In het Limburgs noemt men 'n gierigaard "Hoal koo"
oftewel "HOLLE koe", dus 'n koe die geen kalf geeft en dus geen melk.

Omdat het zachte binnenste spinthout van 'n oude boomtronk meestal voortijdg wegrot, is hij HOL
en dus geschikt als bijenwoning.
Vandaar dat ik de minder welluidende benaming BIJENKNAR kan geven aan 'n oude holle boomtronk
die ik naar huis haal om hem te bevolken met honingbijen. :idea: ? Zjef

P.S. Klopt "t dat men zegt "Die zit in de KNAR" als iemand in de gevangenis zit ? Dat zou dan wel eens het synoniem
kunnen zijn van het Zuid-Afrikaans "Hij zit in de TRONK" !
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

BeeTree,

We zijn in Holland en lopen op klompen, schoenen holle stukken hout.
Vind 't ook wel een idee om 'm gewoon bijenklomp te noemen :D

Freek
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Jij hebt dus óók gevoel voor humor Freek, dan durf ik wel wat losse flodders op je los te laten.
Jij loopt dus nog op echte Hollandse klompen; het nationale schoeisel, uitgevonden in de tijd dat
Holland nog Holtland heette, overvloeiend van wilgen en populieren, en dus van melk en wilgenhoning.

Tegenwoordig zie ik vrijwel alleen nog knarren in de echte ouderwetse houten Hollandse klompen op straat,
uit nostalgie en last van koude voeten in gewone schoenen, en uit een zekere aanleg voor knarrigheid.
Misschien ga jij daar ook mank aan, gelet op je zuinige reactie. Ik ben anders van je gewend.

Als de maat van jouw klompen even groot is als je mond, bij tijd en wijle, dan zou jouw bijenklomp
wel geschikt zijn als een soort Kielertje; dan ben je bovendien goedkoper uit. Je weet dat klussers
nestkastjes maken van afgedankte klompen voor vogels. Daar heb je je idee misschien aan ontleend, dat je niet alleen aan mij,
maar ook aan Pieter en andere imkers met een meer dan gemiddelde interesse, kenbaar had moeten maken.

Ik heb een tip voor je; Maak in de plaats van 'n korf die ze bisschopsmuts noemen, 'n bovenmaatse bijenklomp.
Nu je hem dit jaar niet meer voor de bijen in gebruik kunt nemen, kun je hem op 5 december bij de schoorsteen
zetten. :o ? Zjef

P.S. De cadeautjes moeten in zwart papier verpakt zijn. Zo vonden wij ze 's ochtends op 6 december, de naamdag
van Sint Nicolaas. Door het roet in de schoorsteen van de met sjlam en kolen gestookte kachel waren ze zwart geworden !
Pieter
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica /bastaard
Contacteer:

Bericht door Pieter »

De bijenboomstam/bijentronk/bijenstronk/bijenknar is verhuisd naar een dak.
De tips in dank opgevolgd: De stam heeft nu droge voeten en een provisorisch deksel tegen de regen. De vliegopening wordt nog gehalveerd en apifonda toegediend, alles in de hoop dat deze bijen de winter doorkomen.
Plan voor na de winter is er een honingkamer op te zetten en lokkasten elders op het dak te plaatsen om zwermen op te vangen....
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Plaats reactie