Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Re: Hoeveel is 35 gram oxaalzuur?

Bericht door Samuel Murray »

Tieme schreef:HI Ewout,
Het gaat echt om een 3,5% oplossing. Wellicht heeft WUR een fout gemaakt.
Heb je het over dit document van die WUR? Dan ben ik het met je eens dat het verwarrend is, hoevel er op zich geen fout in zit:

Voor het aanmaken van 1 liter oxaalzuuroplossing van 3% voor de sproeimethode moet 30 gram oxaalzuurdihydraat worden opgelost in 1 liter water. ...
Voor de druppelmethode wordt een oxaalzuuroplossing in [1 liter] suikerwater gemaakt. ...

en:

Maak een 1:1 suikeroplossing door 1 kg kristalsuiker op te lossen in 1 liter water. Dit wordt samen méér dan één liter suikeroplossing. Los in één liter suikeroplossing 35 gram oxaalzuurdihydraat op.

Ik vind het een kleine beetje stom dat ze niet gewoon zeggen:

Maak één liter 1:1 suikeroplossing door 617 g kristalsuiker op te lossen in 617 milliliter water. Los erin dan 35 gram oxaalzuurdihydraat op.
Zelf meng ik dus tot ik een 3,5% oplossing heb...
En hoe precies doe je dat?
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op ma 02 feb 2015, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Aha! goed nagelezen.

Maar om het helemaal goed te doen hadden ze moeten zeggen "in 965 gram van deze oplossing". Daarmee zou je dan precies op 3,5% zijn uitgekomen.

Ik maak een oplossing 1:1 water / suiker klaar. Zet dan een bak op een weegschaal. Weeg 35 gram oxaalzuur af en vul aan tot 1 kg met de oplossing. Dan heb je precies 3,5% W:W.

Groeten,

Tieme
Laatst gewijzigd door Tieme op ma 02 feb 2015, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Samuel Murray
Contacteer:

Tieme schreef:Maar om het helemaal goed te doen hadden ze moeten zeggen "in 965 gram van deze oplossing". Daarmee zou je dan precies op 3,5% zijn uitgekomen.
...alleen als het 3.5% w:w is.

Maar mijn vermoede is dat de WUR 3.5% w:v bedoeld, en dat is 1000 liter vloeistof + 35 g vastestof.
Ik maak een oplossing 1:1 water / suiker klaar. Zet dan een bak op een weegschaal. Weeg 35 gram oxaalzuur af en vul aan tot 1 kg met de oplossing. Dan heb je precies 3,5% W:W.
Oh, ja klopt.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Go zijn we er uit :?: als je terug in de tijd zou lezen ik bedoel op het forum werd er elk jaar hier over geredetwist.
En elke keer kwam men er uit. :whistle:
Maar hoe moet dit nu lees 1000 liter???? vloeistof of moet dit 1000 ml zijn? Ja natuurlijk. :violin:

Begrijp niet dat het zo moeilijk moet zijn Hennie Kroese heeft een duidelijk recept staat in "nogmaals varroa"
Kroese schreef: "Men neme 600ml water en 600 gram suiker. Los op. Het resultaat is 1liter suikeroplossing."
Je neemt van die 600 Ml water 100 Ml af , en lost daar de oxaal in op.
De suiker los je met die 500Ml water op tot die helder is, en daarna meng je die 100Ml oxaal/water er in op.

Je kunt beter warm water +/- 40 graden (handwarm) nemen, dan lost de suiker ook makkelijker op.
Die handwarme oplossing kun je dan direct op de volken druppelen, is beter dan een koude douche.
!Hans.
Samuel Murray
Contacteer:

Hans van der Post. schreef:Maar hoe moet dit nu lees 1000 liter????
Tja, 35 g op 1000 liter is homeopathie voor bijen. :-p
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Tieme, Samuel, bedankt voor de links! Het is precies om deze verwarring, waarbij iedere auteur iets anders kan bedoelen met 3.5% als er niet bij vermeld staat of het w/v of w/w is, dat ik die percentages in het geheel zou vermijden en gewoon over gewichten praten.
buckfast lore
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 85
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door buckfast lore »

Beste mensen,
Wat is de werkende stof in de oxaalzuur. waarom dan 35 gr of meer of minder?
wat doet oxaalzuur met de varroa?
alvast bedankt voor jullie moeite.
Samuel Murray
Contacteer:

buckfast lore schreef:Wat is de werkende stof in de oxaalzuur?
Het is een zuur. Het vreet.
Waarom dan 35 gr of meer of minder?
Vanwege tests door wettenschappers die bijenvolken hebben opgeofferd om te kijken wat de mees optimale percentage zuur in zuikerwater (of in water) moet zijn.
Wat doet oxaalzuur met de varroa?
Niemand weet precies (serieus!).
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Hans heeft er allang genoeg van, maar ik doe er toch nog een schepje bovenop :D
Tieme schreef:Ik maak een oplossing 1:1 water / suiker klaar. Zet dan een bak op een weegschaal. Weeg 35 gram oxaalzuur af en vul aan tot 1 kg met de oplossing. Dan heb je precies 3,5% W:W.
Even rekenen: 965 gram 1:1 suikerwater is 965/1,235 = 781ml. Jouw oplossing bevat dus 35/(0,965/1,235) = 45 gram per liter
De Zwitserse wetenschappers in het artikel waar ik hier eerder al naar linkte hebben vastgesteld dat 45gram per liter minder goed verdraagt wordt door de bijen:
The solution without oxalic acid gave the best overwintering results in all cases. Losses increased with increasing OA content of the solution.
In the Schwand apiary, the loss ratios of the different variations were not significantly different. Only colonies treated with the 45 g OA solution showed a slight weakening.
Je schrijft "ik moet eerlijk zeggen dat ik na behandeling geen gekke dingen heb gezien", maar de onderzoekers zien in de voorjaarsontwikkeling dus wel verschillen. Ik ken geen andere studies die de verschillende concentraties op deze manier met elkaar hebben vergeleken, maar als die er zijn hoor ik het graag.

Oxaalzuur druppelen is een bijenoffer maken (ze winteren zwakker uit), om je ervan te verzekeren dat de bijen in de zomer niet te zwaar belast worden. Maar een overdosis is niet nodig.

Zullen we afspreken nooit meer die verwarrende percentages te gebruiken? :be5:
Samuel Murray
Contacteer:

Ewout schreef:(maakt rekenfout)
Erm... volgens http://www.beekeeping.com/goodies/conversions_bee.htm (afdeling "Sugar Syrup (Metric)") is 0.956 kg suikerwater = 0.783 liter (niet 0.595 liter). Dus 45 g per liter. Hoe zeker bent je van de "1.62"? 1 liter 1:1 weegt immers 1234 g, en 1234/965 = 1.28, niet 1.62. (Ik kan ook nie 100% garant staan voor de goodies conversions, moet ik bijzeggen.)
De Zwitserse wetenschappers ... hebben vastgesteld dat 45 gram per liter al minder goed verdraagd wordt door de bijen:
1. The solution without oxalic acid gave the best overwintering results in all cases. Losses increased with increasing OA content of the solution[/b].
en
2. In the Schwand apiary, the loss ratios of the different variations were not significantly different. Only colonies [in the Schwand apiary] treated with the 45 g OA solution showed a slight weakening.
1. Het is maar hoe je het leest. 0 g per liter word beter verdraagd dan 10 g per liter, en 10 g per liter word beter verdraagd dan 20 g per liter, etc. Dus logisch dat 60 g per liter minder goed verdraagd word dan 35 g per liter.

2. De Schwand stal is ook een uitschieter op ander gebieden (zie Tabel 1 in die PDF). In de Schwand stal was behandeling met alleen suikerwater 9% effectief (vergeleke met 3% in Boden en 2% in Wohlei), en in de Schwand stal was de behandeling met 30 g maar 93% effectief (vergeleke met gemiddeld 97% bij de andere stallen). De conclusie van de studie zegt ook "The solutions with 37 g and 45 g OA dihydrate permit an effective varroa control. But, under certain conditions the 45 g solution is less well tolerated by the bees."

Wat ik interessant vind van het resultaat van dit studie is dat 30 g, 37 g en 45 g statistisch gesproken allemaal even goed zijn als varroa behandeling. Ik lei hieruit af dat het mischien niet zo'n noodzaak is om de oxaalzuur met 'n weegschaal te meten, en dat meten met een theelepel dan mischien wel okay kunnen zijn.
Oxaalzuur druppelen is een bijenoffer maken (ze winteren zwakker uit), om je ervan te verzekeren dat de bijen in de zomer niet te zwaar belast worden. Maar een overdosis is niet nodig.
Klopt.
Gesloten