Ewout schreef:(maakt rekenfout)
Erm... volgens
http://www.beekeeping.com/goodies/conversions_bee.htm (afdeling "Sugar Syrup (Metric)") is 0.956 kg suikerwater = 0.783 liter (niet 0.595 liter).
Dus 45 g per liter. Hoe zeker bent je van de "1.62"? 1 liter 1:1 weegt immers 1234 g, en 1234/965 = 1.28, niet 1.62. (Ik kan ook nie 100% garant staan voor de goodies conversions, moet ik bijzeggen.)
De Zwitserse wetenschappers ... hebben vastgesteld dat 45 gram per liter al minder goed verdraagd wordt door de bijen:
1. The solution without oxalic acid gave the best overwintering results in all cases. Losses increased with increasing OA content of the solution[/b].
en
2. In the Schwand apiary, the loss ratios of the different variations were not significantly different. Only colonies [in the Schwand apiary] treated with the 45 g OA solution showed a slight weakening.
1. Het is maar hoe je het leest. 0 g per liter word beter verdraagd dan 10 g per liter, en 10 g per liter word beter verdraagd dan 20 g per liter, etc. Dus logisch dat 60 g per liter minder goed verdraagd word dan 35 g per liter.
2. De Schwand stal is ook een uitschieter op ander gebieden (zie Tabel 1 in die PDF). In de Schwand stal was behandeling met alleen suikerwater 9% effectief (vergeleke met 3% in Boden en 2% in Wohlei), en in de Schwand stal was de behandeling met 30 g maar 93% effectief (vergeleke met gemiddeld 97% bij de andere stallen). De conclusie van de studie zegt ook "The solutions with 37 g and 45 g OA dihydrate permit an effective varroa control. But,
under certain conditions the 45 g solution is less well tolerated by the bees."
Wat ik interessant vind van het resultaat van dit studie is dat 30 g, 37 g en 45 g statistisch gesproken allemaal even goed zijn als varroa behandeling. Ik lei hieruit af dat het mischien niet zo'n noodzaak is om de oxaalzuur met 'n weegschaal te meten, en dat meten met een theelepel dan mischien wel okay kunnen zijn.
Oxaalzuur druppelen is een bijenoffer maken (ze winteren zwakker uit), om je ervan te verzekeren dat de bijen in de zomer niet te zwaar belast worden. Maar een overdosis is niet nodig.
Klopt.