laat telen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: laat telen

Bericht door A.A. Staals »

Afmeting van een dop zegt niets over de grote van de koningin die er uit komt.

ad staals
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Ad,

Dat blijkt. Maar ik zie toch liever grote doppen. De koninginnen zijn prima aan de maat en zitten nu in EWK. Vrijdag kan ik ze opstellen. En dan 2 weken duimen draaien, al denk ik dat het wel los zal lopen.

Groeten,
Tieme
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

De komende dagen wordt het weer beter. De bevruchtingsvolkjes staan al ruim een week opgesteld, maar er lijkt tot nu toch nog weinig gebeurd te zijn. Maar deze week kunnen de dames mooi op sjouw.

Ik ben benieuwd wat er van terecht komt.

Groeten,
Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik ook!

Ik heb in 2 kielers ook nog (per ongeluk) een onbevruchte koningin zitten. We zullen zien.

gr.
JP
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Wat me opvalt bij de late teelt is dat veel moeren verloren gaan. Enkelen zijn nu aan de leg, maar zeker de helft is al verdwenen (de moer dan hè, de volkjes zijn er nog gewoon). Net of ze de weg terug niet hebben kunnen vinden of onderweg gevangen zijn door spinnen of vogels. Nou ja, er zijn er maar een paar nodig voor het doel waarvoor ik ze heb gekweekt, maar het blijft natuurlijk zonde. Volgend jaar wordt het dus belangrijk alle VSH testen te vervroegen zodat er ook nog vroeg geteeld kan worden, en er eventueel nog gebruik kan worden gemaakt van een eiland. Moertjes die al wel aan de leg zijn hebben een mooi broednestje. Het lijkt me dus niet aan het aantal darren dat er nog is te liggen, maar meer aan de moeren zelf.

We hebben al wel gezien dat als je zo laat wilt telen, dit beter gaat in een moerloos volk. Maar misschien moeten de bevruchtingsvolkjes ook wel groter.

groeten,
Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb nog een paar problemen in kielers (mijn eigen schuld want, niet in de gaten gehouden of laat een K. eruit gehaald).
Gisteren heb ik bijv. een onbevruchte K. uit de kieler gehaald en de bijen afgeslagen op een kieler met leggende K. Die komt nu echt niet meer aan de leg/of het volk komt niet mee door de winter.
Dan heb ik nog in een paar kleine volkjes met een probleem (bijv. zo is een KI moer vervangen). Ik zal volgende week nog eens kijken in dat volk, maar ik vrees het ergste.

gr.
JP
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Bericht door joselito »

Tieme schreef:Wat me opvalt bij de late teelt is dat veel moeren verloren gaan. Enkelen zijn nu aan de leg, maar zeker de helft is al verdwenen (de moer dan hè, de volkjes zijn er nog gewoon)
Ik heb dit ook wel een aan de hand gehad. Mijn gedachte was dat de koninginnen naar buiten blijven gaan tot ze voldoende bevrucht zijn. Doordat er praktisch geen darren meer zijn is dat veel moeilijker waardoor er meer koninginnen verloren gaan.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Die komt nu echt niet meer aan de leg/of het volk komt niet mee door de winter.
Dat is de reden dat ik mijn kielers niet meer gebruik, het is altijd een gedoe. Met miniplus stellen zich deze problemen veel minder. Als je een koningin afneemt kan ze met elkaar verenigen ( met krant). En drie op elkaar komen perfect door de winter.
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Joselito,

Vanochtend waren 4 van de 12 moeren aan de leg. 2 zijn er nog maar ik kon nog geen eitjes zien. Misschien komen die niet meer aan de leg, misschien nog wel. Opvallend is dat per schutshuisje steeds 1 moer aan de leg / nog aanwezig is. Net of er in deze tijd van het jaar meer vervlogen wordt. Darren zijn er nog wel.

Groeten,

Tieme
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Het eindresultaat van de bevruchting is niet erg hoog geweest.
Toch was het voor mijn doeleinden voldoende.
7 van de 12 moeren zijn aan de leg gekomen.
Het kan dus wel, maar je moet rekening houden met lagere bevruchtingspercentages dan in de zomer.
Plaats reactie