Geachte Erik (joh), was grappig bedoeld en niet denigrerend natuurlijkErikS schreef: Hennie joh,
Ik heb de video, en meerdere van je, herhaaldelijk gezien. Bij deze nog complimenten voor de no nonsence aanpak.
En dank je oor de tip maar ben bekend met zoekfuncties.
Reden voor mijn vraag is de afwijkende samenstelling van het middel dat je omschrijft. Normaliter is druppelen met een suikeroplossing en sproeien zonder suikeroplossing. Jij sproeit met een suikeroplossing met de sterkte van de druppelbehandeling.

Maar omdat dit onderwerp al zo vaak beschreven is vond ik het een beetje een herhaling van zetten, en vroeg ik me af of ik voor de zoveelste keer het verhaal moest gaan schrijven. Maar we moeten niet vergeten dat er ieder jaar "nieuwe" imkers op zoek gaan naar de "juiste" werkwijze.
Sproeien met een 30gram / suiker oplossing wordt opgenomen, en denk ik ook wel gedeeltelijk in de wintervoer rand opgeslagen.
Misschien is dat een reden waarom ik ondervind dat suiker/oxaal langer nawerkt dan verdampen.
Met water sproeien lijkt mij in het najaar een beetje koud op de jas voor de bijen.
Met sproeien is het wel wat lastiger om de hoeveelheid te bepalen, maar ik heb nu al zoveel jaren gedruppeld dat ik de snelheid van over de straatjes gaan wel wat in de vingers heb. Voor nieuwelingen is dat natuurlijk wel te moeilijk, die kunnen beter druppelen uit een maatbeker.
Sproeien heeft als voordeel dat de grove druppel verspreid wordt over de bovenkant van de raat en de bijen.
Als je met een straaltje druppelt, dan valt de oplossing door de bijen op de lade. De bijen zitten op 1 Okt. en 1 Nov. nog niet in de tros. Afhankelijk van de temperatuur natuurlijk.