Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door Kroese »

ErikS schreef: Hennie joh,
Ik heb de video, en meerdere van je, herhaaldelijk gezien. Bij deze nog complimenten voor de no nonsence aanpak.
En dank je oor de tip maar ben bekend met zoekfuncties. ;-)
Reden voor mijn vraag is de afwijkende samenstelling van het middel dat je omschrijft. Normaliter is druppelen met een suikeroplossing en sproeien zonder suikeroplossing. Jij sproeit met een suikeroplossing met de sterkte van de druppelbehandeling.
Geachte Erik (joh), was grappig bedoeld en niet denigrerend natuurlijk :D
Maar omdat dit onderwerp al zo vaak beschreven is vond ik het een beetje een herhaling van zetten, en vroeg ik me af of ik voor de zoveelste keer het verhaal moest gaan schrijven. Maar we moeten niet vergeten dat er ieder jaar "nieuwe" imkers op zoek gaan naar de "juiste" werkwijze.

Sproeien met een 30gram / suiker oplossing wordt opgenomen, en denk ik ook wel gedeeltelijk in de wintervoer rand opgeslagen.
Misschien is dat een reden waarom ik ondervind dat suiker/oxaal langer nawerkt dan verdampen.
Met water sproeien lijkt mij in het najaar een beetje koud op de jas voor de bijen.
Met sproeien is het wel wat lastiger om de hoeveelheid te bepalen, maar ik heb nu al zoveel jaren gedruppeld dat ik de snelheid van over de straatjes gaan wel wat in de vingers heb. Voor nieuwelingen is dat natuurlijk wel te moeilijk, die kunnen beter druppelen uit een maatbeker.
Sproeien heeft als voordeel dat de grove druppel verspreid wordt over de bovenkant van de raat en de bijen.
Als je met een straaltje druppelt, dan valt de oplossing door de bijen op de lade. De bijen zitten op 1 Okt. en 1 Nov. nog niet in de tros. Afhankelijk van de temperatuur natuurlijk.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Sproeien met een 30gram / suiker oplossing wordt opgenomen, en denk ik ook wel gedeeltelijk in de wintervoer rand opgeslagen.
Ik dacht dat dus ook, maar dat gebeurd dus niet! De oplossing is zo zuur dat de bijen eraf blijven. Er is toevallig een filmpje op het internet wat dit demonstreert.

Gr.
JP
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Kroese schreef:We moeten allemaal oppassen met uitlatingen zonder verklaringen en wetenschappelijk onderzoek.
Radetzki didn’t note increased bee mortality after winter treatment. Heinz Kaemmerer of Heilyser Technology Ltd. says: “We treated several colonies for 3 months during winter, once a week with the vaporizer and all colonies survived.” “With brood, colonies can be treated with the right amount of OA 3 to 4 times, a week apart; there is no harm to bees, queen or brood.” Medhat Nasr confirms that vaporized oxalic is very gentle to the bees.

Radetzki bemerkte geen toegenomen bijensterfte na de winter behandeling. Heinz Kaemmerer van Heilyser Technology Ltd., zegt: "We behandelden verschillende kolonies gedurende 3 maanden in de winter, een keer per week met de verdamper en alle kolonies overleefden." "Met broed, de kolonies kunnen behandeld worden met de juiste hoeveelheid van oxaalzuur 3 tot 4 keer , met telkens een week tussentijd. Er is geen schade aan bijen, koningin of broed. "Medhat Nasr bevestigt dat het verdampte oxaalzuur zeer zacht is voor de bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Kroese schreef: Sproeien met een 30gram / suiker oplossing wordt opgenomen, en denk ik ook wel gedeeltelijk in de wintervoer rand opgeslagen.
Misschien is dat een reden waarom ik ondervind dat suiker/oxaal langer nawerkt dan verdampen.
Vandaag de lade's even schoongemaakt. Er zijn nu (25 Nov) sinds de 2e oxaal sproeibeurt van 1 Nov. toch weer aardig veel mijten gevallen.

Mijn menig dat oxaal / suikerwater oplossing lang nawerkt wordt hierdoor voor mij weer meer bevestigd.
Ik denk dat die mijten uit het uitlopende broed zijn gekomen, en daarna met nog aanwezige suiker/oxaal in aanraking zijn gedood.
Zijn natuurlijk mijn praktijk ervaringen, en niet wetenschappelijk aangetoond.
Gezien het aantal mulstrepen op de lade zitten de volken nog aardig breed.

Mijn 3e oxaal behandeling ga ik na de kerstdagen sproeien.
Plaats reactie