Hoe krijg je het voor elkaar dat de bijen niet de ramen aan de dekplank vastkitten?MartinS schreef:Hierbij de foto's.
Bijen niet op tros
Moderator: Hans van der Post.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Re: Bijen niet op tros
- FrancA
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Op advies van de imker van het Honingmagazijn heb ik deze winter geen afdekplastic op de ramen gelegd bij Segeberger kasten en tot mijn verbazing doen de bijen helemaal niets in de bovenruimte. Een beetje wandelen en hangen, meer niet.
En geen vochtophoping op de oren van de ramen waardoor geen schimmel.
In de voederruimte heb ik dan wel wat vochtabosorberend materiaal boven een rooster geplaatst.
Ook wat stenen op de deksels gelegd en de bijen kitten daardoor de kieren ook niet meer dicht. Door wat gewicht er op sluiten de deksels blijkbaar beter af.
En geen vochtophoping op de oren van de ramen waardoor geen schimmel.
In de voederruimte heb ik dan wel wat vochtabosorberend materiaal boven een rooster geplaatst.
Ook wat stenen op de deksels gelegd en de bijen kitten daardoor de kieren ook niet meer dicht. Door wat gewicht er op sluiten de deksels blijkbaar beter af.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Plastic op de ramen. Op het plastic ligt isolatie en in het deksel zit ook nog eens isolatie. Daardoor is er geen vochtneerslag in de kast.Samuel Murray schreef:Hoe krijg je het voor elkaar dat de bijen niet de ramen aan de dekplank vastkitten?
Plastic vind ik zalig omdat je altijd kan kijken hoe het gesteld is met de bijen zonder dat je ze stoort.
-
- Imker sinds: 2015
- Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
- Contacteer:
Inderdaad, ik heb een plaatje piepschuim op het plexiglas gelegd, in het deksel ook nog wat piepschuim en verder aan de zijkanten van de kast trouwens ook een wat dunner plaatje piepschuim om te kijken of er dan minder vocht tegen de zijkanten aan slaat. Ben benieuwd.
-
- Imker sinds: 2015
- Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
- Contacteer:
Tussen de ramen en het plexiglas zit uiteraard een bijenruimte. Maar wellicht heeft het er ook mee te maken dat de plaat er nog niet zo lang op ligt haha.
-
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
een ander neveneffect van de hoge temperaturen afgelopen maand is dat de relatieve luchtvochtigheid extreem laag ligt. In december bedroeg deze 81% wat ook een nieuw record is. door de hogere temperatuur kan de lucht meer water bevatten (in absoluut gewicht/ m³), wat maakt dat de relatieve luchtvochtigheid (zie ook het diagram van mollier) lager is. en dat is dan weer goed nieuws voor de vochtigheid in de bijenkasten.
- FrancA
- Contacteer:
Tel daarbij een lage gemiddelde neerslag van 1,3% op en met het bijvoeren haalden veel bijen dus gewoon vaak water om het suikerdeeg te kunnen verwerken.
- FrancA
- Contacteer:
Och, ze stoorden zich er nauwelijks aan toen ik ze een week geleden met Hive-Clean behandelde.joselito schreef:Plastic op de ramen. Op het plastic ligt isolatie en in het deksel zit ook nog eens isolatie. Daardoor is er geen vochtneerslag in de kast.Samuel Murray schreef:Hoe krijg je het voor elkaar dat de bijen niet de ramen aan de dekplank vastkitten?
Plastic vind ik zalig omdat je altijd kan kijken hoe het gesteld is met de bijen zonder dat je ze stoort.
Ze bleven erg rustig toen ik de deksels optilde.
Het was toen rond 16:00 uur bij een temperatuur van ongeveer 12 gr. C.
Van het vaak vastgekitte plastic er af trekken werden ze altijd veel onrustiger..
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Eddy Geurtsen schreef:"Onze bevindingen":
Er wordt gevlogen, er is een beetje dracht, dus die volken zullen niet allemaal broedloos zijn. Maar we hebben geen volken doorgekeken, enkel hier een daar een dekplank gelicht. Als je zeker wilt weten of je volken broedloos zijn, zul je ze moeten inspecteren.
je kunt het vaak zien aan de vloertekeing opp de bodemschuif.
witte deksels is geopend voer,
bruine wasdeksels zijn van uitgelopen bijen.
(bij broed stoppen de bijen stuifmeel korrels haren etc in de was zodat de larve eronder kan ademen.
ook oogt dit "koreliger' poreuzer
(denk aan de kleur vande wesdeksels in het broednest en de honingbak)
vriendelijke groet
Semar(Dominique)