Ik kom net weer van buiten. Wat een verschil met gister toen het beestachtig koud waaide.
In m'n weerstation is het nu 12 graden Celsius, zwak WNW windje, nog steeds lichte bewolking,
volop zon. De bijen zijn op stap. "De byen (d)waelen in 't rond" zegt Hubert Poot
vanuit de Hemel waarin hij geloofde.
"Maar wee o wee, waar WAELT de wint heden en morgen heen ?"
Hier In het arcadisch Westerwolde zegt de oude generatie boeren : "De wind gaat,
na een paar dagen uit zuid-west gewaaid te hebben, telkens weer voor langere tijd
in de noordhoek zitten. En dan volgt het gezegde :
"Noordenwind geeft niks en neemt niks". Dus : Boreas is niet goedgeefs en ook niet nadelig.
Ons klimaat is een WALEND klimaat. Ik heb m'n oude Koenen toch maar voor de zekerheid
nog eens er op nageslagen.
Het WERKWOORD WALEN betekent: ongestadig zijn, dus wisselvallig zijn. Poot gebruikte waelen.
Figuurlijk betekent walen : wankelen, weifelen.
Voorbeelden: Het getij begint te walen (= te verlopen). Het kompas waalt (= het is onvast).
De WIND WAALT ..Ik WAAL of het zin heeft morgen bijenvolken te plaatsen bij
het Koolzaad dat nu al begonnen is te bloeien. De wind zal draaien naar Noord-Oost.
Gister namiddag heb ik met familie een rondgang gemaakt in de Dollardpolders.
De zes velden waren al tamelijk geel. Er stond nog geen enkel volk of kast bij. Bolle zeilwind.

Bart, waarschijnlijk zit 'het foutje' in het gedicht dat op de door jou getipte internetsite staat.
Dus ik maak de ZETTERS van de drukkerij van uitgever Thieme toch maar een compliment
voor hun degelijk zetwerk