szx2js schreef: Deze mijten hebben nu geen invloed meer op de overlevingskansen van het volk, zeker niet als ze op de schuifla liggen. De achterblijvende mijten zijn wel een gevaar voor het komende jaar. Maar ze kunnen rustig nog 5 weken op de volwassen bijen blijven zitten. Echt gevaar kunnen ze alleen in het broed en dat neemt heel snel af in omvang. Begin december is de kans het grootst dat het broednest het kleinst is, dus dan behandelen geeft de grootste trefkans. Nu behandelen heeft weinig zin vanwege het nog aanwezige broed. Wachten is beter.
Dat denk ik ook. als een volk nu zwaar besmet is, dan wil dit zeggen dat de bijen die behoren tot dit volk onvoldoende sterk zijn om de winter door te komen. of er dan nu nog 100 of 2000 mijten in het volk zitten maakt niet zo veel meer uit voor de overlevingskansen van dit volk deze winter. De schade is gedaan. de bijen die winterbij hadden moeten zijn maar door aantasting varroa verzwarkt zijn, zijn immers al geboren.
een matig besmet of een laag besmet volk dat de winter zou overleven heeft er wel alle baat bij dat er een winterbehandeling gedaan wordt. zo kan het met een propere lei (een lage varroadruk) beginnen aan het nieuwe broedseizoen in januari-februari.
Ikzelf heb een aantal volken begin oktober nog een oxaalzuurbehandeling gegeven, voornamelijk ter controle. echt veel zin had het niet, omwille van bovengenoemde reden. Toch doe ik het al voor het 3e jaar. laat ons zeggen dat ik het voor mijn eigen gemoedsrust doe. wat ik wel merk, is dat deze volken (de afgelopen 2 jaar) niet zwakker uit de winter zijn gekomen dan andere volken (al heb ik hier geen wetenschappelijke gegevens van). wellicht is het interval tussen vernevelen begin oktober en druppelen eind december (= 3 maanden) voldoende groot om de schade voldoende laag te houden.
begin oktober is bovendien een wereld van verschil met begin november, aangezien er begin oktober nog redelijk wat broed moet uitlopen.
door de goede en lange nazomers bestaat de kans toch dat de volken langer /meer broed aanhouden dan in een koud najaar.