Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Bericht door Marcje »

joselito schreef: Verdampen is veel beter verdraagbaar voor de bijen. Als je een verdamper hebt zou ik druppelen helemaal niet toepassen.
Er zijn imkers die wekelijks verdampen tot er geen mijten meer vallen.
Ok, bedankt en ga het dan voorlopig bij verdampen houden ,maar dat wekelijks verdampen kan toch ook niet goed zijn, en betekend ook dat er iets mis is met de manier waarop
Is het dan niet beter de combinatie van, want iedere methode heeft voor en nadelen
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Marcje schreef: bedankt en ga het dan voorlopig bij verdampen houden ,maar dat wekelijks verdampen kan toch ook niet goed zijn
Neen, ik raad dat ook niet aan. Als je zomerbehandeling goed is geweest is dat trouwens niet nodig. Het geeft enkel weer dat verdampen minder schadelijk is voor de bijen. De imker zelf moet wel zijn voorzorgen nemen (masker dat zuren tegenhoudt)
Marcje
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

duidelijk nu :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

szx2js schreef:...daarbij lopen er ook weer veel mijten uit. Deze mijten hebben nu geen invloed meer op de overlevingskansen van het volk...
Echt waar? Mijten die niet in de broed zitten, hebben geen verdere invloed op de gezondheid van volwasse bijen? Eten de mijten geen haemolimf wanneer ze niet in een broedcel zitten?
szx2js
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door szx2js »

Samuel,
De grootste schade richten de moedermijten met hun eventuele dochters aan gedurende het popstadium. Dit komt doordat ze vaak met meerdere mijten zijn en bovendien veel voedsel gebruiken om op te groeien.
Indien een jonge bij volwaardig als winterbij geboren wordt zonder geparasiteerd te zijn door 1 of meerdere mijten in het popstadium, dan zal het alsnog bestijgen van een mijt op het achterlichaam minder grote gevolgen hebben. Bovendien had ik het over de invloed van de nog aanwezige (winter)mijten op het volk.
Een volk waarin enige honderden mijten overwinteren, heeft als volk tijdens de winter geen ernstige last van die mijten. Wellicht dat de levensduur van een individuele bij besmet met een mijt iets korter wordt, maar dit heeft geen invloed op het volk.

De varroaresistente volken op Gotland overleven ook ieder jaar, terwijl ze wel degelijk flink besmet zijn met mijten. Ze hebben een tolerantie ontwikkeld tegen de mijten en de daaraan gekoppelde virussen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

[quote="Kroese"][quote="szx2js"]Hennie,

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, echter alleen als de Juli / Augustus behandeling effectief is geweest, en je hierna gezonde winter bijen hebt gekregen.

Moi Hennie,

Als er broed in de volken zit, is alleen een mierenzuur behandeling(en) mogelijk en inmiddels weet bijna iedereen dat mierenzuur niet altijd goed werkt.
Een blokbehandeling met hive clean geeft ook resultaten maar ook niet optimaal.

Daarom hebben we elk jaar weer deze discussie: hoe krijgen we die volken nog schoon???
Nog schoon maar het wordt nooit meer een gezond voorjaarsvolk.

Is het dan niet veel logischer om alles te doen via schudzwermen(met een beetje oxaalzuur):

Vanaf het begin, schudzwermen voor de bevruchtingskastjes.
Schudzwermen voor het opzetten van de jonge volken( je video).
Een schudzwerm maken van je oude volk(op tijd)saneren, zodat het volk met een nieuwe koningin(ev. een aflegger) een goed wintervolk kan opzetten.

Natuurlijk het eist discipline en het is zeker in het begin veel werk maar als je het gewend bent valt het mee.
Je hebt bovendien wat meer kasten nodig en voor de najaarshoning zal je moeten verenigen maar gezonde volken!

Dirk.
dertiende
tomer
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

joselito schreef:
Marcje schreef: bedankt en ga het dan voorlopig bij verdampen houden ,maar dat wekelijks verdampen kan toch ook niet goed zijn
Neen, ik raad dat ook niet aan. Als je zomerbehandeling goed is geweest is dat trouwens niet nodig. Het geeft enkel weer dat verdampen minder schadelijk is voor de bijen. De imker zelf moet wel zijn voorzorgen nemen (masker dat zuren tegenhoudt)
Ik heb me inmiddels ook een verdamper (varrox) aangeschaft. Voordeel lijkt me dat je de kasten niet hoeft te openen in de winter en dat het voor de bijen minder schadelijk is. Zou ik nu al eens verdampen of pas in december? Er vallen momenteel zo'n 5 mijten per dag...
Als de kasten in open lucht staan en je blijft uit de buurt tijdens het verdampen, heb je dan ook een masker nodig?
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

tomer schreef: Als de kasten in open lucht staan en je blijft uit de buurt tijdens het verdampen, heb je dan ook een masker nodig?
Allemaal onzin natuurlijk zo'n masker, :D een masker heb je alleen nodig als er iets fout gaat :-o :-o :-o :naughty:
Misschien geeft het volgende filmpje wat opheldering https://www.youtube.com/watch?v=HOtVVq4jc9Y
Trouwens die kristallen zijn ook giftig, dus niet op de grond gooien.
Groeten, Willem :violin:
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

tomer schreef:
joselito schreef: Zou ik nu al eens verdampen of pas in december? Er vallen momenteel zo'n 5 mijten per dag...
Als de kasten in open lucht staan en je blijft uit de buurt tijdens het verdampen, heb je dan ook een masker nodig?
Ik heb gisteren één kast behandelt. Dit was een veger van begin mei en was sindsdien niet meer behandeld.
Dit is hoe ik ze behandel,
het vlieggat wordt gesloten.
De verdamper wordt met 2 gram onder de kast geschoven (broedbak dadant blatt)
De kabel wordt volledig afgerold bovenwinds en de verdamper wordt aangesloten aan de batterij. Na 2 minuten koppel ik één klem af.
Dan zet ik een timer op 20 min. Na 20 min ga ik naar de kast en doe ik het vlieggat terug open. Alle dampen zijn ondertussen verdwenen.
De verdamper wordt eruit gehaald en dat is het.
Als je echt de ene na de andere kast wil doen, dus de verdamper eruit halen, afkoelen en met de volgende kast beginnen heb je zeker een masker nodig.
Op de manier waarop ik het doe gaat het niet snel maar je komt niet in contact met de dampen.
Trouwens je weet het wel als je iets inademt, ook bij het verstuiven. Je krijgt namelijk een geweldige hoestbui. Dus altijd bovenwinds werken ook bij het verstuiven en wachten tot de dampen verdwenen zijn. En als het sneller moet zeker een masker dragen.
tomer
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Ok, bedankt voor de uitleg. Ik heb maar enkele kasten dus zal het ook op de trage maar veilige manier doen.
Als ik die video zie waarin ze meerdere kasten na elkaar behandelen, begrijp ik waarom je best een masker draagt...
Plaats reactie