Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch »

Zojuist bij 2 Dadanten met 3 honingkamers er nog 2 extra gegeven.
Ze zijn bijna op volle oorlogssterkte :D
De nectar komt hier nu met emmers tegelijk binnen :D
Morgen de rest van de Dadanten extra honingkamers geven.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef: De nectar komt hier nu met emmers tegelijk binnen :D
Het stinkt hier s'avonds ook van de nectar damp.
Vandaag 1e dags larven ingehangen. Ramen afslaan niet gedaan, omdat het er uit sproeide.
Voor het opbouwen en de aanname van die 1e dags larven is het heel gunstig.
Alex Mönch
Contacteer:

Gisteren een youtube video gemaakt van de dolle dames :D
En net geupload naar mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/watch?v=B7iCgnD ... e=youtu.be
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

krijg je yt niet aan de praat Alex, ik wil dat feest wel zien ... nou ik ga even nach die damen und herren en kijk straks nog wel n keer !!

bzzz hoop dat ik antwoordt op mijn vraag krijg ... zie beginners vragen..
groet sikkie :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
JohnHoogendoorn
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Contacteer:

Bericht door JohnHoogendoorn »

Mooie volken Alex,
Veel dracht en een luwe plek uit de wind de volken doen de rest.

Vandaag op de buitenstand de volken nagekeken. Halverwege gestopt omdat er een stortbui overkwam. Morgen dan maar de rest nakijken.
Alex Mönch
Contacteer:

Ja John,is een uitzonderlijk goede locatie hier.
Als we een beetje goed weer houden worden alle honingkamers snel gevuld met heerlijke gemengde voorjaarshoning.
Op tijd veel ruimte geven is hier echt een must.
Een paar honingkamertjes per volk is vragen om problemen :D
Door het onbestendige weer vandaag geen extra honingkamers kunnen geven.
Morgen krijgen alle andere volken op de spaarkast na extra honingkamers.
Spaarkast kan nog een week door met 3 broedkamers.Volgende week de 4de broedkamer erop.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Hier geen emmers nectar. Integendeel: ik heb vandaag ramen honing uit het enige volk met een tamelijk volle HK genomen en verdeeld onder de andere volken. Die hadden bijna niets: een paar deels gevulde raampjes, misschien 1 a 2 kg in totaal. Nu hebben ze allemaal een voorraad van ongeveer 5-6 kg.
Hoe komt dat vraag ik me af...het slechte voorjaar, slechte plaats met weinig dracht, of teveel imkers? In een straal van 5 km weet ik minstens 9 bijenstanden en dat zijn er zeker meer, want ik kan niet in elke achtertuin kijken. Er zal gewoon niet veel dracht zijn veronderstel ik (veel oninteressante landbouwgrond), ze hebben zelfs moeite met ramen uitbouwen. :(
De kasten zitten wel mooi vol bijen en veel broed dus dat is goed. In de kast die enkele weken geleden doppen aanzette, is de zwermdrang nu veel minder (paar belegde speeldopjes, maar geen doppen met larven meer), mss ook door het weinige voedsel...
JohnHoogendoorn
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Contacteer:

Bericht door JohnHoogendoorn »

Ik vraag mij af Alex, wanneer het stapelen van honingkamers overgaat in het afhalen van de verzegelde ramen honing? Stapelen houdt een keer op. Ook bij jou komt de zwermtijd eraan. Doe je aan koninginnenteelt of maak je afleggers als de meeste dracht over is?

Wij zijn ons aan het voorbereiden voor de teelt en vermeerdering. De pleegvolken voor de eerste twee series zijn voorbereid. De eerste serie gaan we vrijdag omlarven. 10 dagen daarna begint de vermeerdering door het maken van schudzwermen. Gelijk met het maken van de schudzwermen halen we de rijpe honing af. Dan begint een leuke tijd. Het opbouwen van jonge volken met goede standbevruchte koninginnen. Elk jaar is het weer een feest om te zien hoe de jonge volken op bruidsvlucht gaan op de bevruchtingsstand. Ook de volksontwikkeling op schone raat van de jonge volken is elk jaar weer een feest om te zien.
Laatst gewijzigd door JohnHoogendoorn op zo 14 mei 2017, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Alex Mönch
Contacteer:

Hoi tomer,hoe ging het vorig jaar gedurende elke maand vanaf het voorjaar ?
Van de week wordt het weer bij jou toch ook warmer ?Als er dan voldoende planten bloeien die nectar geven,moet het goed komen.
Alex Mönch
Contacteer:

JohnHoogendoorn schreef:Ik vraag mij af Alex, wanneer het stapelen van honingkamers overgaat in het afhalen van de verzegelde ramen honing? Stapelen houdt een keer op. Ook bij jou komt de zwermtijd eraan. Doe je aan koninginnenteelt of maak je afleggers als de meeste dracht over is?

Wij zijn ons aan het voorbereiden voor de teelt en vermeerdering. De pleegvolken voor de eerste twee series zijn voorbereid. De eerste serie gaan we vrijdag omlarven. 10 dagen daarna begint de vermeerdering door het maken van schudzwermen. Gelijk met het maken van de schudzwermen halen we de rijpe honing af. Dan begint een leuke tijd. Het opbouwen van jonge volken met goede standbevruchte koninginnen. Elk jaar is het weer een feest om te zien hoe de jonge volken op bruidsvlucht gaan op de bevruchtingsstand. Ook de volksontwikkeling op schone raat van de jonge volken is elk jaar weer een feest om te zien.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
John,hier gaat de dracht door tot eind juli mits het weer natuurlijk geen roet in het eten gooit.
Het maximale aantal honingkamers dat ik gebruik per Dadant is 6
Voordat de lindedracht begint slinger ik de rijpe honing(maar laat wel wat zitten als reserve ongeveer 1 hk/volk)
Ik controleer niet echt op zwermneiging....vorig jaar maar 1 keer bij 1 kast gedaan.
Bij voldoende opslagruimte zwermen ze niet.
Dinsdag 16 mei ga ik overlarven voor bevruchtingsstation De Hoven en wil daar met 3 miniplussen naar toe.

Voor raatvernieuwing verving ik tijdens het seizoen ramen.
Heb bij sommige volken in het vroege voorjaar al 4-5 volle voorramen vervangen door ramen met kunstraat
Dit was noodgedwongen omdat er veel nectar bij gestopt was en de koninginnen niet konden leggen.

Dit jaar wil ik wat anders proberen.
Eind juli ga ik 5 Dadant broedkamers kopen,10 ramen met kunstraat per broedkamer en dan bovenop de broedkamer zetten en deze dan laten uitbouwen en vullen met wintervoorraad.
In het vroege voorjaar volgend jaar haal ik dan de oude Dadant broedkamers die eronder staan weg en vervang ik de oude koninginnen door nieuwe uit de miniplussen.
Gesloten