reacties bij bijensteken
Re: reacties bij bijensteken
Meer of minder gevoelig is op zich niet zo belangrijk,alleen lastig, beetje imker moet wat kunnen hebben.
Maar belangrijker is om een epi-pen bij je te hebben als je alleen in de rimboe bent zodat je je bij een anafylactische reactie zelf kunt injecteren, daarna kun je dan nog mobiel telefoneren voor verdere behandeling.
Groet, Bert.
Maar belangrijker is om een epi-pen bij je te hebben als je alleen in de rimboe bent zodat je je bij een anafylactische reactie zelf kunt injecteren, daarna kun je dan nog mobiel telefoneren voor verdere behandeling.
Groet, Bert.
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
het beroerde is dat een "normaal" persoon geen epi-pen kan krijgen. 9 jaar terug heb ik een bijencursus gevolgd. Door de curcusleiding was diverse keren verzocht bij diverse artsen maar helaas.
Tijdens deze bijencursus heb ik zelf een geval van analfylactische schok meegemaakt. En dat in de middle of nowhere. Ambulance gebeld maar laat die de weg maar eens vinden of leg dan eens uit waar je zit. Uiteindelijk, met oog op de 30 min, hebben wij de betreffende persoon in een auto gepropt en met een noodvaart zelf maar afgeleverd bij het ziekenhuis. Hij heeft het ternauwenood gered (was al deels in coma).
Wat verder van belang is is om te weten of iemand hoge bloeddruk patient is. Deze personen hebben medicijnen om de bloedvaten te verwijderen en die dus de antihistamine en adrenaline die de doktor inspuiten neutraliseren. Dit betekend dat een "driedubbele" dosis nodig is. De betreffende persoon wat dus al patient en had zijn kaartje niet bij hem dus wisten de doktoren dit niet. Uiteindelijk hebben ze hem als laatste redmiddel schoongespoeld. Hij heeft het maar net kunnen navertellen!!!!
Tijdens deze bijencursus heb ik zelf een geval van analfylactische schok meegemaakt. En dat in de middle of nowhere. Ambulance gebeld maar laat die de weg maar eens vinden of leg dan eens uit waar je zit. Uiteindelijk, met oog op de 30 min, hebben wij de betreffende persoon in een auto gepropt en met een noodvaart zelf maar afgeleverd bij het ziekenhuis. Hij heeft het ternauwenood gered (was al deels in coma).
Wat verder van belang is is om te weten of iemand hoge bloeddruk patient is. Deze personen hebben medicijnen om de bloedvaten te verwijderen en die dus de antihistamine en adrenaline die de doktor inspuiten neutraliseren. Dit betekend dat een "driedubbele" dosis nodig is. De betreffende persoon wat dus al patient en had zijn kaartje niet bij hem dus wisten de doktoren dit niet. Uiteindelijk hebben ze hem als laatste redmiddel schoongespoeld. Hij heeft het maar net kunnen navertellen!!!!
H.J.Booij schreef:
Deze personen hebben medicijnen om de bloedvaten te verwijderen en die dus de antihistamine en adrenaline die de doktor inspuiten neutraliseren.
Klinkt akelig, bloedvaten laten verwijderen. Met spataders doen ze dat wel, naar ik gehoord heb.....
groetjes,
Peter
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Leuk Peter.
Maar in veel streektalen is 'verwijderen' synoniem voor: '(een beetje) verwijden)'. De patient slikt dan vaatverwijders.
Maar in veel streektalen is 'verwijderen' synoniem voor: '(een beetje) verwijden)'. De patient slikt dan vaatverwijders.
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
De plek insmeren met wat tandpasta; geeft verkoeling en gaat de zwelling tegen!
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik ben weliswaar verhuis naar het wijze westen maar heb nog wel noordelijk bloed in mijn lichaam. Af en toe komt het dan ook tot een verspreking die vele wijze westelingen niet begrijpen.
Raar eigenlijk. streektaalsprekers worden op hun fouten gewezen. Wie is nu meer Nederlander? Degene die meent het ABN te spreken maar de rest van de Nederlanders niet verstaat of begrijpt? Of de streektaalspreker die misschien ook half Nederlands spreekt maar wel alle mensen verstaat???
Raar eigenlijk. streektaalsprekers worden op hun fouten gewezen. Wie is nu meer Nederlander? Degene die meent het ABN te spreken maar de rest van de Nederlanders niet verstaat of begrijpt? Of de streektaalspreker die misschien ook half Nederlands spreekt maar wel alle mensen verstaat???
Betreft: epi-pen.
Zelf krijg ik - omdat ik bijen houd - zonder probleem een epi-pen mogelijk vanwege het feit dat ik wat allergisch ben voor van alles.
Op - gewenste - steken reageer ik over 't algemeen wat verhoogd, maar niet problematisch, soms ook bijna niet.
Ik gebruik wat medicatie tegen CARA.
Mensen met verhoogd risico zou ik sowieso aanraden om zo'n pen
voorradig te hebben. Het lijkt me redelijk dat een huisarts deze dan verstrekt.
Overigens is het met zo'n pen ook aan te radebn met z'n tweeen te zijn omdat zo'n analfylactische reactie zo snel kan gaan dat je vrijwel direkt weg zakt en dan al niet meer kunt injecteren. Maar netals autorijden brengt natuurlijk bijen houden ook risico met zich mee.
Misschien kan zo'n pen - zoals in mijn geval - ook met meerderen gedeeld worden in evt. gebruik.
Groet, Bert.
Zelf krijg ik - omdat ik bijen houd - zonder probleem een epi-pen mogelijk vanwege het feit dat ik wat allergisch ben voor van alles.
Op - gewenste - steken reageer ik over 't algemeen wat verhoogd, maar niet problematisch, soms ook bijna niet.
Ik gebruik wat medicatie tegen CARA.
Mensen met verhoogd risico zou ik sowieso aanraden om zo'n pen
voorradig te hebben. Het lijkt me redelijk dat een huisarts deze dan verstrekt.
Overigens is het met zo'n pen ook aan te radebn met z'n tweeen te zijn omdat zo'n analfylactische reactie zo snel kan gaan dat je vrijwel direkt weg zakt en dan al niet meer kunt injecteren. Maar netals autorijden brengt natuurlijk bijen houden ook risico met zich mee.
Misschien kan zo'n pen - zoals in mijn geval - ook met meerderen gedeeld worden in evt. gebruik.
Groet, Bert.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Mijn vader is erg allergisch voor bijensteken. Helaas kan hij (nog) geen apitherapie krijgen omdat bij hem door bijensteken de 'ziekte' mastocystose is ontdekt. Mastocytose houdt in dat het lichaam teveel mestcellen aanmaakt en die kunnen nadat de patient bijv een bijensteek heeft opgelopen een stress reactie veroorzaken. De mestcellen zetten massaal de bloedvaten open en de patient kan in een schock komen. Mijn vader heeft daarom altijd een epi-pen bij de hand. Zo'n epipen is geen sinecure. Met name dan de prijs. Bovendien moet een epipen om de zoveel maanden (ik meende 6 maanden) vervangen worden. Ook moet hij koel bewaard worden. Bovendien moet je eigenlijk wel twee op voorrraad hebben. Een thuis en in de caravan bijvoorbeeld. Ze zijn idd van levensbelang.
J.P.
J.P.