Reisverhalen uit de states.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Reisverhalen uit de states.

Bericht door Oude Essink »

Ik zit hier in een hotel in Colorado, ik log in met mijn gebruikersnaam en ww. en zie: alles werkt perfect ook zonder bevestigings e-mail.
groet van uit een kil en koud gebied, waar het volgens insiders nog nooit aan zon ontbroken heeft in dit jaargetijde; maar ja: als je uit Holland komt, breng je dat mee.
De plaatselijke bevolking hangt suikerwater containertjes op in haar tuinen en daar komen in rijke mate kolibries op vliegen die bloemen
in deze kille omstandigheden niet kunnen vinden.
Als ik naar jullie rijk gevulde honingkamers kijk, zijn kolibries geen redelijk alternatief voor onze bijen.
Afbeelding
met groet,
hennie oes
de vos roger
Contacteer:

Re: Reisverhalen uit de states.

Bericht door de vos roger »

Hennie mogen de thuisblijvers je een beetje jaloers maken?
Voor de volgende dagen en het weekend worden hier temperaturen voorspeld van rond de 30° met nachttemperaturen van 15°en meer.
De honingrijpers stromen over,bijenzwermen her en der,de koninginneteelt is al volop begonnen.
Kom je nu nog niet naar huis als je dit allemaal hoort?[;)]

roger
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Roger, ik word gek als ik dit allemaal lees; jullie Erwin Kroll had mij beter moeten adviseren! mijn retourvlucht blijft onveranderd staan op 6 mei. Ben benieuwd of er nog bijen overgebleven zijn en hoezeer mijn jonge aanplant volledig is verdroogd. Een zekere gelatenheid hoort ook bij onze hobby, is het niet! De volgende keer ben ik misschien weer de lachende derde. Overigens misgun ik jullie je sukses dit voorjaar allerminst![:)]
hennie oes vanuit Colorado, waar vandaag de zon zich liet zien en ik geboeid gekeken heb naar de verrichtingen van de Indianen in voorbije eeuwen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De boodschap is zo min mogelijk aan 'thuis' denken Hennie. Als je thuis bent zul je wel weer zien wat er nog te redden valt. Zo doe ik het altijd als ik ver op reis ga. In ieder geval ben ik benieuwd naar een mooie kolibri foto.

jp
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Mijn aanvankelijke plan een reportage te maken van het leven van kolibries en de flora die daar bij hoort, heb ik uiteindelijk moeten laten varen. In San Francisco was er op dit gebied een en ander te doen. Daarna ben ik oostwaarts getrokken; heb inmiddels de volgende staten doorkruist: Florida - Nevada - Utah- Arizona - zit nu in Colorado. Vanaf Oost Florida begon het woestijngebied met rots, zand en verdroogde dennetjes; dat ging alle genoemde staten zo door
( 2500km.) tot in Colorado, waar al spoedig de besneeuwde Rocky Mountens zich aandienden. Geen mooie bloemen dus en geen kolibries.
De natuur overigens schitterend; rivieren door die woesternij schiepen prachtige rotsformaties met overweldigende vormen, dieptes en kleuvarianten; in heel europa vind je zo iets niet!! Uiteindelijk
heb ik mijn fotografische kunsten daarop gericht. Flora en fauna in die Canyans zijn schitterend, maar je kunt niet van de gebaande paden afwijken en bovendien moet je dusdanig klimmen en dalen, dat het ondoenlijk is fotoapparatuur mee te sjouwen. De paar kolibries die ik incidenteel tegenkwam lieten zich moeilijk fotograferen om dat het weer te donker was.
Ik zit nu op een plateau boven in de Rocky Mountens en bezocht daar een paar goudmijndorpjes. Ben een mijn in gegaan met de mijnwerkerslift een halve km. naar beneden. heel boeiend, maar ben uitermate tevreden met mijn imkershobby.
Na het weekend gaat de tocht vliegend naar de Oostkust, south Karolina.
Misschien is daar meer flora/fauna te vinden. Overigens heb ik tot nog toe een paar honingbijen gezien, een op een viburnumachtige plant en een groter aantal op een strook prachtig bloeiende paardebloemen. Dat leverde een schitterende foto op met een ruime klont rozerode pollen. Laat ik nog zien.
Mijn tuin wordt inmiddels ddor mijn dochter verzorgd. De bijen: ik zie wel. hartelijke groet,
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie