boeken
Moderator: Hans van der Post.
boeken
Ik ben een beginnend imker, en omdat er nu bij de bijen niet veel te doen is is dit een mooie tijd om me wat meer in te lezen.
Welke boeken kunnen jullie me aanraden?
Martika
Welke boeken kunnen jullie me aanraden?
Martika
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: boeken
"Werkboek bijen houden" van Speelziek.
En kijk eens op marktplaats hier worden vaak bijenboeken aangeboden welke je dan voor een leuke prijs kunt bemachtigen.
En kijk eens op marktplaats hier worden vaak bijenboeken aangeboden welke je dan voor een leuke prijs kunt bemachtigen.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Behalve "marktplaats" is er op de tweedehands boekenmarkt (ook op internet) veel te vinden op bijen- en imkergebied. Probeer bijvoorbeeld het dikke boek van Schotman maar eens voor een zacht prijsje op de kop te tikken, nog steeds een interessant boek. Zoek voor bijenboeken maar eens op Google: "tweedehands boeken", veel leesplezier!
Eddy
Eddy
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
dag martica,
welkom in de wondere wereld der bijen.
voor bijencontacten in de buurt e.d:
er zitten meerdere (kleine) (vbbn) verenigingen in Bronckhorst.
zoals vorden, zelhem. zij kunnen je ook verder helpen met boeken.
of ga eens langs bij de museum-boerderij in zelhem (fred wolsing, 1 van de beheerders/rondleiders is ook imker).
groet, vanuit 't zelhemse broek,
jacques.
n.b. ik heb een meter bijenboeken, maar val vaak terug op de eerder aangehaalde speelziek (werkboek bijenhouden). een prima boek.
dus als je leesvoer wilt: kom eens langs.
welkom in de wondere wereld der bijen.
voor bijencontacten in de buurt e.d:
er zitten meerdere (kleine) (vbbn) verenigingen in Bronckhorst.
zoals vorden, zelhem. zij kunnen je ook verder helpen met boeken.
of ga eens langs bij de museum-boerderij in zelhem (fred wolsing, 1 van de beheerders/rondleiders is ook imker).
groet, vanuit 't zelhemse broek,
jacques.
n.b. ik heb een meter bijenboeken, maar val vaak terug op de eerder aangehaalde speelziek (werkboek bijenhouden). een prima boek.
dus als je leesvoer wilt: kom eens langs.
Hallo Martika
In het boek van Speelziek staat veel maar wat verspreid.
Het nieuwste boek, dat ook voor de basiscursus wordt gebruikt is "Bijenhouden, Hoe doe je dat?". Geschreven door Friedrich Pohl, ISBN 978 90 5210 699 1.
Uitstekend boek met veel plaatjes.
Groeten, Willem
In het boek van Speelziek staat veel maar wat verspreid.
Het nieuwste boek, dat ook voor de basiscursus wordt gebruikt is "Bijenhouden, Hoe doe je dat?". Geschreven door Friedrich Pohl, ISBN 978 90 5210 699 1.
Uitstekend boek met veel plaatjes.
Groeten, Willem
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Inderdaad, en daarom heb ik er een hekel aan. Het is een boek zonder register en door de warrige indeling van onderwerpen een zeer onaangenaam boek, omdat je niet gemakkelijk iets op onderwerp kunt vinden.In het boek van Speelziek staat veel maar wat verspreid.
Ik sluit me aan bij Willem.
Groet,
De andere Willem
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Groet,
De andere Willem
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Martika,
Eén van de eerste bijenboeken die ik gelezen heb, is 'Het Grote Bijenboek' van R.P. Groenveld. Ik heb dat destijds een fantastisch boek gevonden. Het leest bijna als een roman. Hoewel niet alles dat Groenveld in zijn boek schrijft nu nog steeds klopt, blijft het de moeite waard het boek te lezen. Als je het kunt kopen of lenen, zeker doen.
Groeten.................
Gerard Boswinkel
Eén van de eerste bijenboeken die ik gelezen heb, is 'Het Grote Bijenboek' van R.P. Groenveld. Ik heb dat destijds een fantastisch boek gevonden. Het leest bijna als een roman. Hoewel niet alles dat Groenveld in zijn boek schrijft nu nog steeds klopt, blijft het de moeite waard het boek te lezen. Als je het kunt kopen of lenen, zeker doen.
Groeten.................
Gerard Boswinkel
Bedankt voor de reakties.
Natuurlijk heb ik al gekeken op marktplaats ed.maar daar staat zoveel.
Mijn vraag was meer welke boeken vinden jullie echte aanraders. Van die boeken waar je steeds weer op terugvalt.
en voor Jacques.
ik kom nog wel een keer terug op je aanbod om die meter boeken van jou eens door te kijken.
Natuurlijk heb ik al gekeken op marktplaats ed.maar daar staat zoveel.
Mijn vraag was meer welke boeken vinden jullie echte aanraders. Van die boeken waar je steeds weer op terugvalt.
en voor Jacques.
ik kom nog wel een keer terug op je aanbod om die meter boeken van jou eens door te kijken.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik dacht dat de Nederlandse standaardwerken op handboekengebied de volgende waren: Joustra: Het bijenboek, Van Gool: Bijenhouden met succes, Schotman: Handboek der moderne bijenteelt, Speelziek: Werkboek bijen houden, De Roever: ... (?) Ik ken geen enkel Vlaams boek.
Zelf vind ik, net als meedere bijdragers hierboven, Speelziek niet best. De opzet van zijn boek is onoverzichtelijk, hij gaat voor een beginner vaak te snel door praktische zaken niet te vermelden en hij schrijft dingen blind over ('Tafelhoning' is een 19e eeuws woord voor raathoning, meneer Speelziek. En geen honing om op tafel te zetten.) En dan erger ik mij nog aan zijn eeuwige, niet aflatende, hardnekkige, irritante gezeur over aardstralen.
Schotman is erg goed. Subparagrafen en soms zelfs alinea's - kortom iedere keer als er een nieuw onderwerp wordt aangesneden - krijgen een nummer, waardoor met name de index achterin zeer bruikbaar wordt. Ik erger mij alleen een beetje aan Schotmans antikorfgedram.
Het beste bijenboek vind ik voorlopig Joustra, ondanks zijn ouderdom. Voortreffelijk geschreven. Voor varroa en dergelijke kun je terecht bij de folders uit Wageningen.
Van Gool bezit ik wel, maar heb ik nog niet gelezen.
De Roever heb ik nog nooit in handen gehad. Ik herinner mij alleen de naam van de auteur.
Maar om een lang verhaal kort te maken Martika, koop gewoon de vertaling van Pohl bij het Bijenhuis. Uit de recensie in Bijenhouden begreep ik dat daar wel het een en ander op aan te merken is, maar dat is te weinig om over te gaan zitten zeuren. En als je dan een keer over een bijenmarkt slentert en je ziet voor een habbekrats een van de boeken liggen die ik hierboven opsom, dan tik je er eentje op de kop. Jammer dat de imkers er altijd zo belachelijk veel geld voor durven vragen.
Groet,
Bart de Coo
Zelf vind ik, net als meedere bijdragers hierboven, Speelziek niet best. De opzet van zijn boek is onoverzichtelijk, hij gaat voor een beginner vaak te snel door praktische zaken niet te vermelden en hij schrijft dingen blind over ('Tafelhoning' is een 19e eeuws woord voor raathoning, meneer Speelziek. En geen honing om op tafel te zetten.) En dan erger ik mij nog aan zijn eeuwige, niet aflatende, hardnekkige, irritante gezeur over aardstralen.
Schotman is erg goed. Subparagrafen en soms zelfs alinea's - kortom iedere keer als er een nieuw onderwerp wordt aangesneden - krijgen een nummer, waardoor met name de index achterin zeer bruikbaar wordt. Ik erger mij alleen een beetje aan Schotmans antikorfgedram.
Het beste bijenboek vind ik voorlopig Joustra, ondanks zijn ouderdom. Voortreffelijk geschreven. Voor varroa en dergelijke kun je terecht bij de folders uit Wageningen.
Van Gool bezit ik wel, maar heb ik nog niet gelezen.
De Roever heb ik nog nooit in handen gehad. Ik herinner mij alleen de naam van de auteur.
Maar om een lang verhaal kort te maken Martika, koop gewoon de vertaling van Pohl bij het Bijenhuis. Uit de recensie in Bijenhouden begreep ik dat daar wel het een en ander op aan te merken is, maar dat is te weinig om over te gaan zitten zeuren. En als je dan een keer over een bijenmarkt slentert en je ziet voor een habbekrats een van de boeken liggen die ik hierboven opsom, dan tik je er eentje op de kop. Jammer dat de imkers er altijd zo belachelijk veel geld voor durven vragen.
Groet,
Bart de Coo