boeken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

martika
Berichten:5
Lid geworden op:za 02 aug 2008, 15:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
boeken

Bericht door martika » vr 16 jan 2009, 09:33

Ik ben een beginnend imker, en omdat er nu bij de bijen niet veel te doen is is dit een mooie tijd om me wat meer in te lezen.
Welke boeken kunnen jullie me aanraden?


Martika

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door pieter1 » vr 16 jan 2009, 10:36

"Werkboek bijen houden" van Speelziek.
En kijk eens op marktplaats hier worden vaak bijenboeken aangeboden welke je dan voor een leuke prijs kunt bemachtigen.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 16 jan 2009, 13:09

Behalve "marktplaats" is er op de tweedehands boekenmarkt (ook op internet) veel te vinden op bijen- en imkergebied. Probeer bijvoorbeeld het dikke boek van Schotman maar eens voor een zacht prijsje op de kop te tikken, nog steeds een interessant boek. Zoek voor bijenboeken maar eens op Google: "tweedehands boeken", veel leesplezier!
Eddy

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door jjmvaningen » vr 16 jan 2009, 13:48

dag martica,

welkom in de wondere wereld der bijen.
voor bijencontacten in de buurt e.d:
er zitten meerdere (kleine) (vbbn) verenigingen in Bronckhorst.
zoals vorden, zelhem. zij kunnen je ook verder helpen met boeken.
of ga eens langs bij de museum-boerderij in zelhem (fred wolsing, 1 van de beheerders/rondleiders is ook imker).

groet, vanuit 't zelhemse broek,
jacques.

n.b. ik heb een meter bijenboeken, maar val vaak terug op de eerder aangehaalde speelziek (werkboek bijenhouden). een prima boek.
dus als je leesvoer wilt: kom eens langs.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door willem » vr 16 jan 2009, 16:16

Hallo Martika
In het boek van Speelziek staat veel maar wat verspreid.
Het nieuwste boek, dat ook voor de basiscursus wordt gebruikt is "Bijenhouden, Hoe doe je dat?". Geschreven door Friedrich Pohl, ISBN 978 90 5210 699 1.
Uitstekend boek met veel plaatjes.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door wilde » vr 16 jan 2009, 16:53

In het boek van Speelziek staat veel maar wat verspreid.
Inderdaad, en daarom heb ik er een hekel aan. Het is een boek zonder register en door de warrige indeling van onderwerpen een zeer onaangenaam boek, omdat je niet gemakkelijk iets op onderwerp kunt vinden.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door macwlem » vr 16 jan 2009, 19:43

Ik sluit me aan bij Willem.

Groet,
De andere Willem

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 16 jan 2009, 20:03

Hoi Martika,

Eén van de eerste bijenboeken die ik gelezen heb, is 'Het Grote Bijenboek' van R.P. Groenveld. Ik heb dat destijds een fantastisch boek gevonden. Het leest bijna als een roman. Hoewel niet alles dat Groenveld in zijn boek schrijft nu nog steeds klopt, blijft het de moeite waard het boek te lezen. Als je het kunt kopen of lenen, zeker doen.

Groeten.................

Gerard Boswinkel

martika
Berichten:5
Lid geworden op:za 02 aug 2008, 15:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door martika » vr 16 jan 2009, 20:56

Bedankt voor de reakties.
Natuurlijk heb ik al gekeken op marktplaats ed.maar daar staat zoveel.
Mijn vraag was meer welke boeken vinden jullie echte aanraders. Van die boeken waar je steeds weer op terugvalt.

en voor Jacques.
ik kom nog wel een keer terug op je aanbod om die meter boeken van jou eens door te kijken.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Bart de Coo » zo 18 jan 2009, 08:37

Ik dacht dat de Nederlandse standaardwerken op handboekengebied de volgende waren: Joustra: Het bijenboek, Van Gool: Bijenhouden met succes, Schotman: Handboek der moderne bijenteelt, Speelziek: Werkboek bijen houden, De Roever: ... (?) Ik ken geen enkel Vlaams boek.

Zelf vind ik, net als meedere bijdragers hierboven, Speelziek niet best. De opzet van zijn boek is onoverzichtelijk, hij gaat voor een beginner vaak te snel door praktische zaken niet te vermelden en hij schrijft dingen blind over ('Tafelhoning' is een 19e eeuws woord voor raathoning, meneer Speelziek. En geen honing om op tafel te zetten.) En dan erger ik mij nog aan zijn eeuwige, niet aflatende, hardnekkige, irritante gezeur over aardstralen.

Schotman is erg goed. Subparagrafen en soms zelfs alinea's - kortom iedere keer als er een nieuw onderwerp wordt aangesneden - krijgen een nummer, waardoor met name de index achterin zeer bruikbaar wordt. Ik erger mij alleen een beetje aan Schotmans antikorfgedram.

Het beste bijenboek vind ik voorlopig Joustra, ondanks zijn ouderdom. Voortreffelijk geschreven. Voor varroa en dergelijke kun je terecht bij de folders uit Wageningen.

Van Gool bezit ik wel, maar heb ik nog niet gelezen.

De Roever heb ik nog nooit in handen gehad. Ik herinner mij alleen de naam van de auteur.

Maar om een lang verhaal kort te maken Martika, koop gewoon de vertaling van Pohl bij het Bijenhuis. Uit de recensie in Bijenhouden begreep ik dat daar wel het een en ander op aan te merken is, maar dat is te weinig om over te gaan zitten zeuren. En als je dan een keer over een bijenmarkt slentert en je ziet voor een habbekrats een van de boeken liggen die ik hierboven opsom, dan tik je er eentje op de kop. Jammer dat de imkers er altijd zo belachelijk veel geld voor durven vragen.

Groet,

Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten