Het deel van de pen en gat is niet gelijk onderste gedeelte
is te klein, waardoor het hout kan gaan werken.
Alle delen moeten een gelijke maatvoering hebben.
hoogte gedeeld door de aantal (pennen + gaten) = een gelijke waarde.
Zo te zien is het ook niet goed gelijmd,
want dan zou het hout naast de lijmnaad scheuren.
verder is het zo dat delen die "los" zitten en aan 1 kant gelakt of gebeitst worden ook krom trekken. spanning in het materiaal.
Planken trekken krom..
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Planken trekken krom..
Joepie heb nieuwe kasten gekregen. ga nu niet beitsen maar Verven. waren nog geen klachten over deze kasten geweest dus ik wijt het toch aan beiten ipv verven.
groet Rene
groet Rene
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
remolen schreef:
Joepie heb nieuwe kasten gekregen. ga nu niet beitsen maar Verven. waren nog geen klachten over deze kasten geweest dus ik wijt het toch aan beiten ipv verven.
Pas wel een beetje op. Kromtrekken komt door het vocht, maar als je je kasten dichtlakt loop je kans dat vocht van in de kast naar buiten wil en blazen in de lak gaat maken. Ik heb twee lagen gedaan, bij mij gaat het tot nog toe goed. Ik heb trouwens ook een kast in de beits, die trekt ook niet krom, dus of dat nou je oplossing is...
Er blijft vocht in en uit het hout gaan.
--
Mvg Jeroen van Tol
Als ik dit zo lees is het niet behandelen van je kasten het beste, gevolgd door beitsen en als laatste verven. Toch zie op de meeste foto's van kasten dat ze ergens mee behandeld zijn (vaak donkergroen of geel) is dat dan allemaal gebeitst ?
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Op kantoor tegen over mij zit een oud-schilder.
Hij zei mij hierover het volgende:
Enkelwandige kasten (Spaarkasten) kun je beter niet verven maar beitsen met een vocht regulerende beits. Dan kan het vocht van binnen naar buiten toe verdampen.
Bij dubbelwandige kasten (Simplex) kun je gerust verf gebruiken.
Ik heb mijn dubbelwandige kasten ook geverf (inderdaad groen). Ik heb mijn kasten zelf gemaakt en zo om de 2-3 jaar verf ik de randen opnieuw. Met name bij de afgeplamuurde schroefgaten wordt de verf het eerste slecht. Dit komt door de structuur verschil tussen plamuur (werkt minder dan hout) en het hout.
Bij de laatste serie kasten (7 stuks) die ik heb gemaakt, heb ik geen plamuur gebruikt maar een parketvloer-vuller. Het is een soort lak waar je zaagsel/schuurstof (van de zelfde houtsoort) door heen mengt. Dan krijg je een pasta waarmee je heel mooi je gaatjes (En zelfs noestgaten) mee kunt dichten. Even schuren en klaar.
Of dit minder werkt weet ik nog niet want die randen zijn nog maar 1,5 jaar oud maar ze zien er nu nog goed uit.
Jaap
Hij zei mij hierover het volgende:
Enkelwandige kasten (Spaarkasten) kun je beter niet verven maar beitsen met een vocht regulerende beits. Dan kan het vocht van binnen naar buiten toe verdampen.
Bij dubbelwandige kasten (Simplex) kun je gerust verf gebruiken.
Ik heb mijn dubbelwandige kasten ook geverf (inderdaad groen). Ik heb mijn kasten zelf gemaakt en zo om de 2-3 jaar verf ik de randen opnieuw. Met name bij de afgeplamuurde schroefgaten wordt de verf het eerste slecht. Dit komt door de structuur verschil tussen plamuur (werkt minder dan hout) en het hout.
Bij de laatste serie kasten (7 stuks) die ik heb gemaakt, heb ik geen plamuur gebruikt maar een parketvloer-vuller. Het is een soort lak waar je zaagsel/schuurstof (van de zelfde houtsoort) door heen mengt. Dan krijg je een pasta waarmee je heel mooi je gaatjes (En zelfs noestgaten) mee kunt dichten. Even schuren en klaar.
Of dit minder werkt weet ik nog niet want die randen zijn nog maar 1,5 jaar oud maar ze zien er nu nog goed uit.
Jaap
Ok, tnx, duidelijk [:)]
Mag ik vragen waar je ze hebt gekocht?
--
Mvg Jeroen van Tol
lijkt me duidelijk