Moeren knippen
Re: Moeren knippen
Alleen de honingkamer, geen raampjes (-:
Daarnaast, je moet het natuurlijk wel bijhouden.... Als je ziet dat er doppen aangezet worden iedere dag controleren. En als het zover is (geweest) direct aflegger maken en moerrooster weer verwijderen....
Dan is er nog tijd genoeg voordat de jonge moer op bruidsvlucht is...
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Daarnaast, je moet het natuurlijk wel bijhouden.... Als je ziet dat er doppen aangezet worden iedere dag controleren. En als het zover is (geweest) direct aflegger maken en moerrooster weer verwijderen....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als je ziet dat er doppen aangezet worden iedere dag controleren.
Liefst twee maal per dag.:D
ad staals
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
AndreasH schreef:
Alleen de honingkamer, geen raampjes (-:
iedere dag controleren? waar zit die werkbesparing dan?
bovendien heb je kans dat de bijen gewoon eerst moer wisselen en dan met de nieuwe moer priberen gaan zwermen.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Erg werkbesparend wat betreft controles is het niet. Je moet er nog steeds bovenop zitten.
Maar je hebt enige marge en een vooral rem op het afkomen en verdwijnen van de voorzwerm. Ik heb geen zin meer in gestressede buurtbewoners met een dikke zwerm in de schoorsteen.
Je kan prima afleggers plannen en maken met de tuters en kwakers ipv het gedoe met vegers/koninginneafleggers om het volk te splitsen VOOR het zwermneigingen krijgt. Het hoofdvolk krijgt de tuter en houdt het meerendeel van de vliegbijen zodat het ook nog leuk honing kan halen. De afleggers met kwakers kunnen uitgroeien tot zelfstandige volken of om met het hoofdvolk te verenigen als hun moer mislukt.
Een vrij natuurnabije gang van zaken vind ik.
L
Maar je hebt enige marge en een vooral rem op het afkomen en verdwijnen van de voorzwerm. Ik heb geen zin meer in gestressede buurtbewoners met een dikke zwerm in de schoorsteen.
Je kan prima afleggers plannen en maken met de tuters en kwakers ipv het gedoe met vegers/koninginneafleggers om het volk te splitsen VOOR het zwermneigingen krijgt. Het hoofdvolk krijgt de tuter en houdt het meerendeel van de vliegbijen zodat het ook nog leuk honing kan halen. De afleggers met kwakers kunnen uitgroeien tot zelfstandige volken of om met het hoofdvolk te verenigen als hun moer mislukt.
Een vrij natuurnabije gang van zaken vind ik.
L
-
- Contacteer:
LWPisa schreef:
Je kan prima afleggers plannen en maken met de tuters en kwakers ipv het gedoe met vegers/koninginneafleggers om het volk te splitsen VOOR het zwermneigingen krijgt. Het hoofdvolk krijgt de tuter......
-Hoofd volk krijgt de tuter
Waar is de oude koningin? Gezwermd en verongelukt? Aflegger(s) maken als de eerste jonge koningin de doppen afbijt, hoe doe je dat?
-Gedoe met vegers maken? Wat voor gedoe? Veger is de enige manier om wat meer volken met weinig werk/ingrepen te houden. Je weet precies wanneer je wat staat te doen (en is heel goed te combineren met koninginnenteelt) je hoeft niet te gaan luisteren.

Zwerm van veger met geknipte moer.Dit krijg je als ze te weinig ruimte hebben.

Als je niet weet waar de zwerm vandaan komt, "meelproef"

De Dader is snel gevonden.
ad staals
-
- Contacteer:
Merci voor de foto's!
Yep...als de zwerm weg is dan is de oude moer ook weg denk ik...ik neem aan dat die niet meer terugklimt.
Waarom zou de eerste tuter gelijk doppen gaan bijten als ze ook met een nazwerm weg kan als het volk door het terugslaan van de voorzwerm vol zit?
Mijn moeren knippen is niet bedoeld om het kunstzwermen maken te vervangen maar om te zorgen dat er in ieder geval geen voorzwerm af komt als back up voor andere zwermverhindering. Mocht ik er in het tijdsraam tussen vertrek oude moer - nazwerm zijn dan kan ik het volk splitsen met de kwakers.
Het wordt eens tijd voor goedkope electronica die een bericht/alarm stuurt als er een tuter inzit.
Yep...als de zwerm weg is dan is de oude moer ook weg denk ik...ik neem aan dat die niet meer terugklimt.
Waarom zou de eerste tuter gelijk doppen gaan bijten als ze ook met een nazwerm weg kan als het volk door het terugslaan van de voorzwerm vol zit?
Mijn moeren knippen is niet bedoeld om het kunstzwermen maken te vervangen maar om te zorgen dat er in ieder geval geen voorzwerm af komt als back up voor andere zwermverhindering. Mocht ik er in het tijdsraam tussen vertrek oude moer - nazwerm zijn dan kan ik het volk splitsen met de kwakers.
Het wordt eens tijd voor goedkope electronica die een bericht/alarm stuurt als er een tuter inzit.
-
- Contacteer:
L
Veel carnica volken geven geen nazwermen. Oude moer weg, doppen worden afgebeten.
Moer knippen, zwerm slaat terug, misschien niet aardig voor de buurt.
Dit zwermen kan meerdere keren gebeuren omdat een geknipte moer niet altijd meteen meegaat met de zwerm. Voorzwerm komt dus wel af.
Moer knipje om geen voorzwermen te verliezen.
Tussen vertrek oude moer -nazwerm kun je het volk splitsen met doppen, kwakers zijn er pas als er een tuter is.
ad staals
Veel carnica volken geven geen nazwermen. Oude moer weg, doppen worden afgebeten.
Moer knippen, zwerm slaat terug, misschien niet aardig voor de buurt.
Dit zwermen kan meerdere keren gebeuren omdat een geknipte moer niet altijd meteen meegaat met de zwerm. Voorzwerm komt dus wel af.
Moer knipje om geen voorzwermen te verliezen.
Tussen vertrek oude moer -nazwerm kun je het volk splitsen met doppen, kwakers zijn er pas als er een tuter is.
ad staals
-
- Contacteer:
Ad...bijten jouw carnicas ook doppen af als ze 5 a 10 doppen hebben en op 3 BK staan? Is dat een betrouwbare eigenschap? Zo ja dan ben je met moeren knippen en 1/2 afleggers voor een reserve moer klaar wat betreft zwermverhindering.
De voorzwerm mag wel afkomen zolang ie zich maar niet vestigt, de buren kunnen de bijen wel hebben zolang ze maar verdwijnen en niet in bijv het ventilatiekanaal van de douche een dik nest bouwen.
Splitsen met doppen heeft mijn voorkeur maar als ik niet op tijd in de buurt ben dan moet het met de kwakers.
De voorzwerm mag wel afkomen zolang ie zich maar niet vestigt, de buren kunnen de bijen wel hebben zolang ze maar verdwijnen en niet in bijv het ventilatiekanaal van de douche een dik nest bouwen.
Splitsen met doppen heeft mijn voorkeur maar als ik niet op tijd in de buurt ben dan moet het met de kwakers.
-
- Contacteer:
Ad...bijten jouw carnicas ook doppen af als ze 5 a 10 doppen hebben en op 3 BK staan?
Als je pech hebt ook 25.
ad staals
- jawi
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Is er iemand die een foto heeft van een geknipte moer? Ik ben benieuwd hoe het werkt, want hoeveel knip je nou eigenlijk af?
Jan-Willem
Jan-Willem