Jeroenvt schreef:
Joselito, bijen houden kan ook iets anders zijn dan winstmaximalisatie. En jouw omstandigheden maken dat jij daar andere keuzes in moet maken. Maar het ge-emmer dat je iedere keer nieuwe moeren moet kopen omdat de F2, F3 etc onvoorspelbaar agressief zijn of andere onduidelijke eigenschappen hebben vind ik vervelender dan af en toe een steek. Heb ze dan ook niet in de achtertuin, maar ze staan wel langs een wandelpad, achter een haag, met een waarschuwingsbordje. Heb ook geen problemen met derden.
Jeroen, je kan ook een kweekkoningin kopen en daar van natelen. Je kan zelfs met meerdere mensen een koningin kopen en daar van omlarven.
wij kopen om het jaar één koningin voor 2 imkers. En dat vind ik nu juist het leuke aan bijen houden, het omlarven, de jonge koninginnen in bevruchtingskastjes onderbrengen en tenslotte als het lukt ze in grote kasten introduceren. De honing is enkel een noodzakelijk iets om mijn onkosten een beetje terug te verdienen. En geloof me winst is er geen en dat moet ook niet. Het is en blijft een hobby maar ik vind het wel mooi als het een beetje gaat zoals ik wil. En ook na 30 jaar blijft het nog boeiend omdat ieder jaar toch weer een beetje anders is