Dick, het zou mooier zijn als je jouw foto's ook op 800 pixels breedte zou tonen. Dan kijkt het veel prettiger. Het bijtje kan ik niet goed zien, te weinig details. De kikker zit op een verkeerde ondergrond en het groen is erg hard. De zweefvlieg kijkt van je af. Dat is wel eens leuk voor de verandering, maar 'en profile' of naar je toekomend is meestal leuker.
Ik was zondag op een natuurterrein (de Kaloot) naast de kerncentrale Borssele (hemelsbreed slechts 300 meter afstand). Je zou er niet veel verwachten, maar het is een rijk gebied met bijzondere planten en insecten. Eerder liet ik al een Grote bloedbij en een Distelvlinder zien op Blauwe zeedistel. Die plant is zeldzamer dan de bloedbij. Ik zocht er eigenlijk naar een parasitaire zandgoudwesp, maar die zag ik niet. Ze parasiteren op de Bijenwolf en die was er wél.
Op dat terrein is op bepaalde tijdstippen in het seizoen de Basterdzandloopkever (Cicindela hybrida) zeer talrijk. Kennelijk kunnen ze (ook de larven) genoeg prooien vangen. Ik zag er nu meer dan 100. Bijgaand een foto van dit dier. Het is een lastig insect, want ze vliegen zeer snel op. Een enkel exemplaar wil wel eens even poseren. Ze hebben imposante kaken en mooie kleuren.
Foto-informatie: Canon 5D mark II, Canon 100mm macrolens, ISO400, 1/400sec., f/13, invulflits met Canonflitser 430EXII.
Nog even wat afwegingen bij deze foto. Je wilt een bepaald gedeelte scherp hebben. Dit insect zit een beetje schuin naar me toe. Dat standpunt heb ik bewust gekozen. Alles scherp is bijna onmogelijk en ook niet mooi. Scherp zijn de rechter antenne, het linker oog, een deel van van het linker dekschild en de linker voor- en middelpoot . Dat is genoeg. Scherpte gaat over de illusie van scherpte, dus wat ons oog waarneemt in een totaalbeeld. Onscherpe delen in dezelfde foto versterken de illusie van scherpte van de scherpe delen.
Groet, Albert
http://www.ahw.me/