fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Uit de hand, met M op 400 iso F14 zonder flits.

Afbeelding

Dit bijtje herken ik als het bijtje wat bij ons in de grond zit en ik eerder fotografeerde. Genomen op statief, stand \m \f 8 op 200 iso met flits.
Afbeelding

En,.....de kikker.Dat valt ook nog niet mee. Net op een lelijk stuk vijverfolie.
Afbeelding
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Dat er gescrold moet worden is te wijten aan de foto van Robert waar hij beide kikkerplaatjes naast elkaar zet en ieder plaatje 420px breedte geeft = samen 840px: 40px te veel. Dit geldt dus alleen voor pg.6, waar de plaatjes staan.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dick, het zou mooier zijn als je jouw foto's ook op 800 pixels breedte zou tonen. Dan kijkt het veel prettiger. Het bijtje kan ik niet goed zien, te weinig details. De kikker zit op een verkeerde ondergrond en het groen is erg hard. De zweefvlieg kijkt van je af. Dat is wel eens leuk voor de verandering, maar 'en profile' of naar je toekomend is meestal leuker.

Ik was zondag op een natuurterrein (de Kaloot) naast de kerncentrale Borssele (hemelsbreed slechts 300 meter afstand). Je zou er niet veel verwachten, maar het is een rijk gebied met bijzondere planten en insecten. Eerder liet ik al een Grote bloedbij en een Distelvlinder zien op Blauwe zeedistel. Die plant is zeldzamer dan de bloedbij. Ik zocht er eigenlijk naar een parasitaire zandgoudwesp, maar die zag ik niet. Ze parasiteren op de Bijenwolf en die was er wél.
Op dat terrein is op bepaalde tijdstippen in het seizoen de Basterdzandloopkever (Cicindela hybrida) zeer talrijk. Kennelijk kunnen ze (ook de larven) genoeg prooien vangen. Ik zag er nu meer dan 100. Bijgaand een foto van dit dier. Het is een lastig insect, want ze vliegen zeer snel op. Een enkel exemplaar wil wel eens even poseren. Ze hebben imposante kaken en mooie kleuren.

Foto-informatie: Canon 5D mark II, Canon 100mm macrolens, ISO400, 1/400sec., f/13, invulflits met Canonflitser 430EXII.

Nog even wat afwegingen bij deze foto. Je wilt een bepaald gedeelte scherp hebben. Dit insect zit een beetje schuin naar me toe. Dat standpunt heb ik bewust gekozen. Alles scherp is bijna onmogelijk en ook niet mooi. Scherp zijn de rechter antenne, het linker oog, een deel van van het linker dekschild en de linker voor- en middelpoot . Dat is genoeg. Scherpte gaat over de illusie van scherpte, dus wat ons oog waarneemt in een totaalbeeld. Onscherpe delen in dezelfde foto versterken de illusie van scherpte van de scherpe delen.
Groet, Albert

http://www.ahw.me/
dickvanleeuwen
Contacteer:

Ik durf niet zo groot. [:I]
Afbeelding
DunjaL
Contacteer:

Bericht door DunjaL »

Wat leuk zeg om hier ook een topic te vinden over fotografie.

Mijn 'bij'drage is foto die mijn vriend vorig jaar heeft gemaakt. De apparatuur was een Nikon d80 en een 150mm lens met 2.8 lichtsterkte.

Afbeelding
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

DunjaL, heb je ook een naam?
De foto toont een honingbij, maar de poten staan er niet helemaal op en dat vind ik toch wel jammer. De sfeer van de foto is wel leuk. Het is overigens aardiger om foto's van jezelf te tonen dan die van iemand anders. Het maakt het bespreken wat gemakkelijker.
Groet, Albert de Wilde
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dick, de uitsnede van de bij is misschien te groot, want de scherpte is onvoldoende. Ook de belichting had wat krapper gekund, want er zijn delen wat overbelicht.
Soms is een onderwerp toch te klein voor een aardige foto, ook bij 1 op 1, dus maximale vergroting van de lens. Je kunt verder gaan met een tussenring of voorzetlens, maar een beetje uitsnijden moet kunnen zonder al te veel kwaliteitsverlies.

Ik geef je een voorbeeld van een recente foto die ik ook zondagmiddag maakte. Dat is een uitsnede van slechts ongeveer 25% van het origineel. Toch is de scherpte nog redelijk. Het onderwerp is een kleine bladwesp (8-9 mm) met zwart op kop en thorax en reflectie van licht op de vleugels. Zwart is een moeilijke kleur. Ik heb het iets opgelicht met laaglichtcorrectie om er wat doortekening in te krijgen. De lichtreflectie kan voor mij nog net. Het kan erg hinderlijk zijn. De oorzaak zit in de zon die fel scheen of mijn opzetflitser die ik hier voor invulbelichting gebruikte. De scherpte van het redelijk kleine onderwerp valt, ondanks de forse uitsnede, nog mee.

Grtn, Albert

http://www.ahw.me/
dickvanleeuwen
Contacteer:

Albert, Dunja stelt zich voor op dit forum.

Leuk dat er meer foto's geplaatst worden en er zo meer informatie komt! Vandaag heb ik wat meer geoefend op stand M. Dat heeft alleen nog geen bijzondere foto's opgeleverd. Geen macro in ieder geval. Ik heb de op 28 juli geplaatste foto nog wat geprobeerd te bewerken. Het wordt zo wel een onnatuurlijk plaatje. Je ziet dat de foto niet scherp is en de compositie wat vaag. Wordt het wel duidelijk om welk bijtje het gaat?

Afbeelding
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Helaas Dick, ik durf er geen zekere naam op te plakken. Gezien de dikke kop en de buikharen zou je kunnen denken aan een Tronkenbij (Heriades truncorum). Misschien iets voor Erik om zekerheid te geven.?
DunjaL
Contacteer:

Bericht door DunjaL »

wilde schreef:
DunjaL, heb je ook een naam?
De foto toont een honingbij, maar de poten staan er niet helemaal op en dat vind ik toch wel jammer. De sfeer van de foto is wel leuk. Het is overigens aardiger om foto's van jezelf te tonen dan die van iemand anders. Het maakt het bespreken wat gemakkelijker.
Groet, Albert de Wilde
Mijn eigen naam is Dunja, als je dat bedoelt. De bij was er eentje die we tegenkwamen in Groningen tijdens een wandeling, veel verstand heb ik nog niet van bijen dus de soortnaam zou ik niet weten. Of misschien bedoel je de naam van de lens, dat moet dan Sigma zijn.
Ik ben zelf pas sinds dit jaar aan het fotograferen, hopelijk kan ik binnenkort ook zelf een bij spotten. Andersoortige foto's van mijn vriend en mij zijn op onze website te zien (hij is er toch wel iets serieuzer mee bezig dan ik).
Plaats reactie