vitellogenine

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
marc
Contacteer:

Re: vitellogenine

Bericht door marc »

Ad, een Waals gebruiker van de DBplus kast, bijt dit jaar met zijn Buckfast volken de spits af : 105 kg/kast
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Er staat juist: "bijen leven korter als ze te weinig van het eiwit vitellogenine aanmaken. Dat doen ze onder invloed van een geur die het broed verspreid. Niet het verzorgen van broed, maar de geur van broed verkort de levensduur"
Die geur kun je zelf ook heel goed ruiken, als je in het hoogseizoen de dekplank van zo'n breeder wegneemt. Geen lekkere geur, maar het heeft iets weg van een beklemmende geur van paddestoelen. Vanaf die tijd ruik ik altijd even of het een 'winner' of een 'breeder' is. Een winner ruikt heerlijk en fris. Een breeder zet alle honing om in broed en hoeft derhale de honing niet in te dampen. Door het weinige ventileren, blijft die 'bedorven' en beklemmende lucht (geur) veelal in de kast. 'k Heb het eeder meerdere malen meegemaakt met zuivere Buckfastmoeren van Keld Brandstrup. Allemaal bijenvlees, kleine bijtjes, geen drup honing, geen darren, geen doppen en absoluut geen zwermdrift. Alleen de F-1 volken van deze moeren presteerden wat honingproductie betreft fenomenaal.

Marc schrijft: "Het is een feit dat het vitellogenine gehalte van bijen afneemt zolang ze broed te verzorgen hebben. Vooral het afgeven van voedersappen verlaagt hierbij het eigen vitellogenine gehalte"
Dit lijkt me een meer plausibele verklaring. De jonge verzorgingsbijen plegen in feite dus roofbouw op hun eigen lichaam.

!Piet
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

doet mij denken aan mijn bijenavontuur van een paar jaar geleden:

Een heel groot volk op drie BK's plua 3 HK's. Helemaal vol met honing.
Dus zaterdag Feest! honig afnemen. Maar ja het plensde van de regen, dus maar even geduld oefenen, want ze stonden onder de blote hemel.
Het bleef die hele week plenzen, maar zaterdag erop weer een kans.
Alles klaar gezet, kast open en wat bleek: de hele kast van onder tot boven vol broed en alle honing was als sneeuw voor de zon verdwenen.
En in oktober viel dit supervolk als eerste ten prooi aan de geheimzinnige verdwijnziekte.

gr,
m
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

marc schreef:
Ad, een Waals gebruiker van de DBplus kast, bijt dit jaar met zijn Buckfast volken de spits af : 105 kg/kast

Marc

Dit zegt niks over de kast of de Buckfastvolken.Het zegt alleen iets als je vergelijkt met andere volken in andere kast op de zelfde plaats.

ad staals
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ad, het was een antwoord op je vraag '..of zetten ze alles om in broed..'. Neen dus.
De imker in kwestie is semi-beroeps imker met een kleine 100 volken waarvan 20 op DBplus. Van deze laatste geen enkele onder de 80 kg, met 3 uitschieters van over de 100. Hij werkt met zeer zachte Buckfast volken op broedbeperking. Hij heeft daar geen vroege fruitdrachten, maar wel koolzaad, daarna voornamelijk bosdrachten (bosbes, braam, framboos...) en een laatste grote dracht van wilgenroos en balsemien op de oevers van de Lienne waar hij vlakbij zit. Als je meer details wil, mail je maar om zijn gegevens, dan kan je rechtstreeks horen (franstalig) hoe het met zijn andere kasten zat. Ik ga hier verder niet op in, als ontwerper van de DBplus kast vinden velen dat ik hier toch niet objectief over kan zijn.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef:
De imker in kwestie is semi-beroeps imker met een kleine 100 volken waarvan 20 op DBplus. Van deze laatste geen enkele onder de 80 kg, met 3 uitschieters van over de 100.
Hij heeft daar geen vroege fruitdrachten, maar wel koolzaad, daarna voornamelijk bosdrachten (bosbes, braam, framboos...) en een laatste grote dracht van wilgenroos en balsemien op de oevers van de Lienne waar hij vlakbij

Ik vind deze opsomming wel onvolledig .

Ik lees niets over ; De hoeveelheid bijen per oppervlakte drachtgebied .
De weersgesteldheid tijdens de dracht .

Dit samen bepaalt, volgens mij voor een groter deel de honingopbrengst dan de behuizing en het ras van je bijenvolk .

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ik weet dat de man een eigen stand in het bos achter zijn woning en nog een aantal vaste standen in de buurt heeft. Hij heeft in zijn 32-jarige loopbaan als imker nooit deze opbrengst gehad en het weer was dit jaar goed [:)].
Piet Jager
Contacteer:

In meerdere bijenboeken kom je bij de legcapaciteit van de moer het aantal van 3000 eitjes per dag (etmaal = 24 uur) tegen. Voor mij en velen van ons is dit uiteraard een aangereikt weten. Boekenschrijvers nemen dat vaak klakkeloos over. In de Bijenbijbel uit 1947 van Schotman/Wedmore, paragraaf 363, staat o.a. het volgende:

"Men heeft kunnen waarnemen, dat koninginnen 6 eieren per minuut legden, dat wil zeggen 7200 per dag; echter is een aantal van 5000 per dag wel het maximum voor langer volgehouden leggen. Koninginnen, die gedurende drie weken 4000 eieren per dag leggen, zijn geen zeldzaamheid, maar 3000 per dag is een goede prestatie in het seizoen van sterksten leg."

Er van uitgaande dat de levensduur* van bijen naar de huidige, recente inzichten veelal aanmerkelijk korter is dan 6 weken, kom ik op onderstaand rekensommetje uit.

21 x 3.000 = 63.000 huisbijen
21 x 3.000 = 63.000 vliegbijen

Stellen we de huidige levensduur in het hoogseizoen op 5 weken dan blijven er nog ca 42.000 vliegbijen over. En stellen we de voortijdige verliezen door welke redenen danook op 1/3 deel van de 42.000 vliegbijen, dan hebben we nog 28.000 vliegbijen over. En dat is dan nog ruim genomen. Ik denk dat er in werkelijkheid slechts 20.000 zijn.

De totale maximale volkssterkte in het hoogseizoen bij een goed presterende moer zou dan in theorie op ca 63.000 + 28.000 = ca 90.000 uit kunnen komen. Ik denk in werkelijkheid op 80.000. In mijn 35 jarige imkerperiode heb ik minstens ca 300 zwermen geschept, waarvan er in de laatste jaren bij zaten van 4 kg schoon aan de haak (= 1 kg nectar (Jan Trip) + 30.000 bijen / 10 bijen op een 1 gram).

* De gemiddelde levensduur van foeragerende bijen variëert tussen 2 en 17 dagen, met een gemiddelde van 7,7 dagen. De maximale inspanning wordt geleverd tussen 7 en 10 dagen foerageren.
Daarna neemt de inzet aanzienlijk af. Slechts 21% overleeft de periode van 10 dagen. De doodsoorzaak ligt voornamelijk in predatie (als prooidier gevangen worden).
(P.K. Visscher en R. Dukas in Insectes Sociaux 44 , 1997, 1-5).

* http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=8089&whichpage=1

!Piet (.... Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen!)
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

(APENSTAART)piet,

En dat komt ongeveer overeen met de helft van het volk (voorzerm). Of zie ik het nou verkeerd??
Piet Jager
Contacteer:

Andreas,

Volgens mij zijn dit veelal de oudste huisbijen + de jongste vliegbijen! Meestal wat minder dan de helft van het volk. 'k Had er dit jaar 2 volken bij die elk 4 zwermen hebben gegeven, waarna het overblijvende deel elk nog 25 pond zomerhoning haalde.

!Piet
Plaats reactie