Problemen met volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

lieven busschaert
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door lieven busschaert »

Ok! Volledig mee eens. Maar het is een noodzakelijk kwaad om je bijen tijdens de winter(wanneer ze broedloos zijn) te behandelen met oxaalzuur. Weet er iemand een evanwaardig alternatief?
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Nee, mijns inziens.

Je mag kiezen. Bijen "storen" in de zomer, bijen "storen" in de herfst of bijen "storen" in de winter. Ik kies voor een minimale bestrijding in de winter. Dat is het minste werk en levert mij het beste beeld op hoeveel Varroa er nou in zit. De volken die dat regime niet uithouden mogen in feite dood, er blijven er genoeg over.

L
marann
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door marann »

Hallo ervaren imkers,

Als beginneling stel ik me uiteraard zéér vele vragen wat betreft behandelen tegen varroa. Ik lees in dit forum dat, wanneer je behandeld in de winter, dit een ernstige verstoring van het volk teweeg brengt. Kan/mag ik behandelen in het vroege voorjaar? Zeg maar eind februari.
Volgens verschillende imkers met oxaalzuurspray.
Alvast bedankt voor een reactie.

mvg marcel
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Kan/mag ik behandelen in het vroege voorjaar? Zeg maar eind februari.
Dat heeft geen enkele zin, want dan is er al redelijk wat verzegeld broed. Als je nog wilt behandelen met oxaalzuur dan zou je het direct moeten doen en dan druppelen: 3,7% oplossing in 50% suikerwater, 5 ml per straatje bijen.
Ik heb het toevallig net vandaag gedaan bij mijn kleinere volken, omdat de temperatuur nu goed was: circa 7° C. Eerder was het te koud. Ik vermoed dat de volken direct na de vorst broed hebben aangezet. Dat is nu nog niet verzegeld en het is dus opschieten nu.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Zorgt voor lever of nierfalen oid.

Misschien heb je gelijk. Toch wordt over oxaalzuur altijd verteld - in cursussen en in folders - dat je het gewoon moet gebruiken met je boerenverstand. Oxaalzuur zou je nou juist wel kunnen gebruiken in de loop van het seizoen, in tegenstelling tot mierenzuur en thymolproducten. Dus als je in juli of in augustus mierenzuur of een thymolproduct gebruikt, dan kun je met dat volk niet naar de hei. Als je daarentegen met je boerenverstand oxaalzuur gebruikt, dan kan het wel.

Als ik dus in de zomer de broedloze volken met oxaalzuur benevel, dan neem ik de honingkamer even af, om die na een paar dagen weer terug te plaatsen. Natuurlijk nevel ik niet op honingraampjes.

Allemaal geen probleem, zover ik weet.

Groet,

Bart
wilde
Imker sinds: 1980
Contacteer:

Bericht door wilde »

Nog een nadeel van laat behandelen is dat je van die kast dat jaar geen honing mag afnemen.
Klinkklare nonsens ........
Als je een afgezwermd volk (zonder honingkamer) benevelt met een oxaalzuuroplossing moet je minstens 6 weken wachten met het opzetten van een honingkamer. Als je bijv. een vroeg afgezwermd volk begin juni oxaalzuur geeft, kun je pas in de 2e helft juli dit volk weer inzetten voor een dracht, bijv. luzerne in mijn omgeving.
De stellige bewering dat het voor de rest van het jaar niet kan is dus onjuist.

Als ik dus in de zomer de broedloze volken met oxaalzuur benevel, dan neem ik de honingkamer even af, om die na een paar dagen weer terug te plaatsen.
Dit is nu precies wat je niet moet doen. Het zuur komt niet via verneveling in de honing maar via de bijen, die het zuur in zich hebben. Volkomen fout dus. Een dergelijke afgenomen honingkamer mag pas terug na 6 weken, maar dat lijkt niet zo praktisch. Een ander behandelplan maken is dus nodig.
lieven busschaert
Contacteer:

Waarom moeilijk als het simpel kan... en de vraag is of het zin heeft! Volgens mij doe je meer kwaad dan goed. Beter je energie in meer volken steken.
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Als ik dus in de zomer de broedloze volken met oxaalzuur benevel, dan neem ik de honingkamer even af, om die na een paar dagen weer terug te plaatsen. Natuurlijk nevel ik niet op honingraampjes.

Ik hoop niet dat hier jonge imkers komen en dit als waarheid beschouwen!
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

macwlem schreef:

Ik hoop niet dat hier jonge imkers komen en dit als waarheid beschouwen!

De ervaren ( professionelere )IMKERS weten dit toch al jaren .

Jaap v P
lieven busschaert
Contacteer:

Kort maar krachtig: Je behandeld toch nooit met oxaalzuur als er honingzolders opstaan?! Of heb ik iets gemist?
Plaats reactie