Problemen met volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Problemen met volk

Bericht door wilde »

Kort maar krachtig: Je behandeld toch nooit met oxaalzuur als er honingzolders opstaan?! Of heb ik iets gemist?
Nee, zo is het exact .......
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Oxaalzuur is zelfs in Nederland ( officieel )niet toegestaan als besteijdingsmiddel tegen de varroa mijt in Bijenvolken .

Ook niet in de winter .

Jaap v P
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Oxaalzuur is zelfs in Nederland ( officieel )niet toegestaan als besteijdingsmiddel tegen de varroa mijt in Bijenvolken .
Ook niet in de winter .
Het ging in dit item over het gebruik, niet of het toegestaan is of niet. Dat laatste is voor mij in elk geval in het geheel niet relevant. Het is het beste middel om varroamijten te bestrijden en dus gebruik ik dat al jaren lang tot heil van mijn bijen en ik ben zeker niet de enige. In andere landen van de EG is het wél toegestaan en dat maakt dit soort regelgeving tot een lachertje. Als de overheid enig gezag wil houden bij dit soort regels, zou het goed zijn om met andere landen, eventueel centraal in Brussel, correct af te stemmen.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Of je het nu in de winter gebruikt , of net als ; Bart de Coo "beschrijft "

Citaat.
Als ik dus in de zomer de broedloze volken met oxaalzuur benevel, dan neem ik de honingkamer even af, om die na een paar dagen weer terug te plaatsen. Natuurlijk nevel ik niet op honingraampjes.

( waar zo'n commentaar op is ) zal er bij geen van beide noemmenswaardig Oxaalzuur in de honing voorkomen , en ben je allebei strafbaar .

Jaap v P
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

....... en ben je allebei strafbaar.
En zo zit je weer op je stokpaardje, dat wel wat gaat vervelen.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ook het onnodig shoppen tegen anderen staat wel eens tegen .

Ik Citeer uit ; Vragen en antwoorden door Randy Oliver "over Oxaalzuur .
( Zal volgens jou wel weer een mankepoot zijn )

de hoeveelheid oz die je in een kast druppelt, komt overeen met de hoeveelheid die Popeye zou inslikken door een volledig blik spinazie binnen te zwelgen.

Komaan, om de sterkte van de OZ siroop in zijn juiste perspectief te plaatsen ; de 3.5 % w:w oplossing ( de hoogst gebruikte concentratie ) bevat slechts twee keer zoveel oxaalzuur als ze natuurlijk voorkomt in Bieslook , peterselie en rabarber !

Sommige haarproducten bevatten tot 5 % Oxaalzuur !

Jaap v P
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Oei. Ik werd vanavond even van mijn stuk gebracht. Ik schreef dat ik oxaalzuur in de zomer gebruikte in volken met een honingkamer. Ik schreef dat dat absoluut geen probleem was. Waarop er in de loop van de dag allerlei reacties binnendruppelden over het feit dat ik daar heel erg verkeerd aan deed.

Maar ik ben toch niet gek? Het is een bedrijfsmethode die 'in mijn systeem' zit, als je begrijpt wat ik bedoel. Zo heb ik het de afgelopen jaren geleerd uit de literatuur en op de cursus. Vervolgens ga ik mij afvragen welke literatuur dat dan precies was. Ik meen mij een nieuwsbrief te herinneren van 'bijenetwur' of zoiets, waarin een en ander beschreven werd. Daar ben ik dan ook gaan zoeken en ik kijk eens aan, ik vond wat ik zocht:

http://documents.plant.wur.nl/pri/bijen/aalsteren.pdf

In dit onderzoek wordt beschreven hoe oxaalzuur gebruikt wordt op zowel de vegers als de broedafleggers, met honingkamer en al. Er wordt vervolgens beschreven dat de gemeten hoeveelheid oxaalzuur in de honing royaal onder de norm blijft. Met betrekking tot die norm heeft het artikel het over een smaakgrens en niet over gezondheidseffecten. Enfin, lees het zelf maar.

Nee, ik ben niet gek. Ik heb het goed onthouden en ik kan dan ook rustig, althans op grond van dit artikel, mijn bewering herhalen. Ik schreef:

'Als ik dus in de zomer de broedloze volken met oxaalzuur benevel, dan neem ik de honingkamer even af, om die na een paar dagen weer terug te plaatsen. Natuurlijk nevel ik niet op honingraampjes.'

Merk op dat ik een overdreven voorzorgsmaatregel neem. Het afnemen van de honing is helemaal niet nodig.

Overigens word ik met alle plezier tegengesproken, want volstrekte helderheid hierover lijkt mij wel erg prettig. Dat je niet denkt dat ik hier met veel bombarie probeer mijn gelijk te halen of zo. Daar vind ik deze kwestie te belangrijk voor.

Groet,

Bart de Coo
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Boven het artikel dat ik noem, staat de naam van Bram Cornelissen. Hij gaat binnenkort in Hoederloo spreken over de combinatie van varroabestridjing met het oogsten van heidehoning. Ik geloof dat ik daar maar eens naartoe moest gaan:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11642

Bart
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Bart de Coo schreef:

Merk op dat ik een overdreven voorzorgsmaatregel neem. Het afnemen van de honing is helemaal niet nodig.

Volstrekte helderheid is:

- dat het hier gaat om een ONDERZOEK en dus niet zoals je schreef in allerlei cursussen en folders naar voren komt en daarmee dus niet als een bewezen methode kan en mag doorgaan..

- dat alleen in het kader van het onderzoek de honingkamers er op werden gezet en dat er nergens in de aanbevelingen staat dat je dus daarom de honingkamers voortaan maar moet laten staan als je gaat behandelen.

- dat mierenzuur in dat onderzoek in relatie tot de sterfte van bijen een betere overall score heeft.
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Overigens Bart ter info,

Deze methode van bestrijding en zwermverhindering; zoek eens op de rotatiemethode van celle (er staan of stonden zelfs filmpjes over in de cinematheek)
Plaats reactie