Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering »

wilde schreef:
De bijen zijn bij mij als zwerm gestrest tegenwoordig. Dat houdt bij mij in dat ze moeilijk zijn op te zetten. De helft vliegt gewoon weer weg. Een vrij hoog percentage jonge moeren komt bij mij de laatste 3 jaren niet aan de leg.

Het is dat je een ervaren imker bent anders zou ik zeggen ; geklungel met bruidszwermen .

Jaap v P
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

geklungel met bruidszwermen
Ja,dat zou je inderdaad kunnen denken, maar bruidszwermen heb ik uiterst zelden gehad in al de tijd dat ik imker. Het wegvlieggedrag betreft ook voorzwermen, waarvan nooit een bruidszwerm kan komen. Ik laat zwermen tegenwoordig meer dan vroeger een dag overstaan. Dan worden ze 's avonds in een kast met kunstraat gezet. De volgende morgen zijn ze dan soms vertrokken. Je noemt het 'geklungel', maar een imker kan bruidszwermen nauwelijks voorkomen. Ik heb ze niet, maar een ander moet zich daarop niet aangesproken voelen, want dat is niet terecht.

Ook hangen ze niet lang op de eerste verzamelplek. Ik had vorig jaar van een volk waarvan ik graag wat nazwermen wilde opzetten, gewacht op de 2e nazwerm. Zowel de voorzwerm als de 1e nazwerm kon ik niet in een kast houden. Ze waren beide na een dag vertrokken.
De 2e nog vrij grote nazwerm heb ik uit de kast van het betreffende volk zien afkomen. Die ging omstreeks 12.15 uur aan een oude perenboom hangen, waar dikwijls zwermen neerstrijken.
Ik had die dag een afspraak met iemand die mij wilde interviewen over bijen. Die persoon kwam omstreeks 13.00 uur en ik vertelde dat er net een zwerm hing in de perenboom en dat het wellicht leuk was om te zien hoe ik die zou scheppen. Dat was dus het plan, maar het ging niet door, want om 13.15 vertrok de zwerm en die heb ik nooit meer teruggezien. Ze waren in een zeer korte tijd snel vliegend verdwenen. Het kan natuurlijk zijn dat ze al een plek hadden gevonden, maar die kans schat ik toch erg gering in. Ook daarin zie ik stress, die zich uit om haastig betere omstandigheden te vinden, dan ze kennelijk bij mij ervaren. Omstreeks begin juni kan ik mij daar niet veel negatiefs bij voorstellen. Na de voorjaarscontrole in maart kijk ik niet meer in de volken. Ik zet er in de loop van april alleen honingkamers op, zonder er verder ramen uit te lichten. Af en toe luister ik of ik tuters hoor, zeker als ik zeker weet dat de voorzwerm er al af is. Als dat het geval is, maak ik de kast open en breek ik alle doppen. Bij dit volk had ik dat dus bewust niet gedaan. Stress door het bijna wekelijks nazien, zoals ik 15 jaar geleden nog deed kan er niet zijn, want ik kijk er nauwelijks in.
Albert
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Vraagje, zwermen die je schept die er al een tijdje hangen... Vertonen die ook dit gedrag? Ik zou me, met een beetje fantasie, kunnen voorstellen dat een zwerm die op z'n eerste plek hangt (direct uit de kast) nog even aan het wachten is op de rest van het volk voordat het naar de nieuwe plek gaat die de zoekbijen hebben uitgezocht. Als jou kast toch niet helemaal is wat de zoekbijen verwachtten dan is het een redelijk logisch gevolg dat ze ook weer vertrekken... Of zie ik dat verkeerd? Werd er gebouwd aan het kunstraat? Is dat misschien een factor die laat zien of ze hun nieuwe kast leuk vinden of niet??

Again, I'm just asking...
Jaap v.Popering
Contacteer:

wilde schreef:, maar bruidszwermen heb ik uiterst zelden gehad in al de tijd dat ik imker. Het wegvlieggedrag betreft ook voorzwermen, waarvan nooit een bruidszwerm kan komen. Ik laat zwermen tegenwoordig meer dan vroeger een dag overstaan. Dan worden ze 's avonds in een kast met kunstraat gezet. De volgende morgen zijn ze dan soms vertrokken. Je noemt het 'geklungel', maar een imker kan bruidszwermen nauwelijks voorkomen. Ik heb ze niet, maar een ander moet zich daarop niet aangesproken voelen, want dat is niet terecht.

En toch komen bruidszwermen met de regelmaat van de klok voor .

Als een kast zwermt en de koningin verongelukt ( iets wat regelmatig voorkomt )zal de zwerm op de kast terug slaan. Als dan de volgende week de volgende zwerm afkomt met een jong moertje , denkt iedereen dat het een voorzwerm is , maar kan zeer zeker net als de nazwermen een bruidszwerm vormen .

Nee , een bruidszwerm is niet te voorkomen , maar wel is het mogelijk om achter af de symptomen hiervan te herkennen

Het fenomeen dat zwermen uit een kast met kunstraat verdwijnen is ook niet nieuw , dit is te voorkomen door een of twee al bebroede raten tussen je kunstraat in te hangen .

De Imker staat lijnrecht tegenover zijn Bijen want die gaan liever op oude raat verder , maar de Imker beslist dat hij op kunstraat moet ,en dat nemen de Bijen de Imker niet altijd in dank af .

En als er dan zulk soort problemen zich voordoen , Maak ik geen link naar verdwijnziekte maar ............

Jaap v P
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Als jou kast toch niet helemaal is wat de zoekbijen verwachtten dan is het een redelijk logisch gevolg dat ze ook weer vertrekken... Of zie ik dat verkeerd? Werd er gebouwd aan het kunstraat? Is dat misschien een factor die laat zien of ze hun nieuwe kast leuk vinden of niet??
Het weer vertreken van een zwerm is voor mij niet nieuw, maar het gebeurt veel frequenter dan vroeger. Ik imker ongeveer 30 jaar en vergelijk het met eerdere tijden.
Ze vertrekken zonder iets te hebben gebouwd. Bouwen betekent blijven. Ze hebben zich ook niet georiënteerd, tenminste, de meeste bijen van de zwerm niet.

Het aanbieden van broedraten wil ik niet. Ze moeten echt schoon beginnen, graag of niet. In de natuur is het niet anders, behalve dan, dat er geen kunstraat klaarhangt. Ik laat ook wel eens een ruimte zonder raat in de nieuwe kast, die ik dan pas later aanvul. Dat lijkt iets te helpen, maar niet afdoende. Ook het met behulp van een lege honingkamer de zwerm in de kast kiepen en de honingkamer nog een dag laten staan, zodat ze goed op tros kunnen hangen, wil wel wat helpen. Het is dan zeker goed als ze aan de deksel raat hebben gebouwd.

Ik link het aan verdwijnziekte, omdat dit verschijnsel ook bijen laat zien, die niet in hun gewone doen zijn, zoals ik dat verwacht bij verdwenen bijen. Dat geldt ook voor mislukte jonge moeren. Vroeger had ik die nauwelijks. Ik kan het ene niet los zien van het andere. In die mening ben ik gesterkt door bijenonderzoekers, die dezelfde combinatie van factoren ook elders aantreffen en er verband in zien.
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

(APENSTAART)wilde,

Wat ik van een van onze leraren vernomen heb is dat je een kieps het best eerst kunt insmeren met gras. Dan ruikt'ie 'n beetje 'natuurlijk'. Het is natuurlijk iets heel anders dan een normale kast (waar de geur van een bijenvolk al in zit (zou dat het misschien zijn??)) maar toch het proberen waard...
Jaap v.Popering
Contacteer:

wilde schreef:
. Ze moeten echt schoon beginnen, graag of niet. In de natuur is het niet anders, behalve dan, dat er geen kunstraat klaarhangt.

In de natuur is het dus wel anders , of oude raten of een lege ruimte .

Het Nederlandse kunstraat is ook niet meer wat het geweest is . ik weet niet hoe dat komt , maar de Duitse nemen de bijen beter aan , en ik weet niet hoe het in België gesteld is.

Jaap v P
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Misschien dan toch maar je eigen kunstraat maken? Dan weet je tenminste wat er allemaal inzit. Ik wil komend jaar zoveel mogelijk op natuurbouw gaan imkeren. De was die ik aan het einde van het jaar over heb ga ik zeker wel weer inzetten voor zelf gemaakte kunstraat.

Hoe zit dat eigenlijk met die kunstraat? Hoe oud is de was die daarin zit eigenlijk? Zijn er nog reguleringen over welke producten je wel/niet mag gebruiken als je je oude was inlevert? In princiepe is die was natuurlijk oneindig bruikbaar.... Misschien zit er in de nederlandse kunstraat wel was van 'n 100 jaar geleden oid...
Jaap v.Popering
Contacteer:

AndreasH schreef:.... Misschien zit er in de nederlandse kunstraat wel was van 'n 100 jaar geleden oid...

Zou ook was uit het buitenland kunnen zijn b.v China.

Jaap v P
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

... dat je een kieps het best eerst kunt insmeren met gras.
De zwerm verdwijnt niet uit de schepkist, maar uit de kast waarin ze na het scheppen worden geplaatst. Mijn schepkistjes zijn al heel lang in gebruik en zijn voorzien van veel was aan de bovenkant. Ze ruiken dus heel lekker voor de zwerm en dat blijkt ook bij hun gedrag in de praktijk. Die was heeft een prima geur voor de bijen en daar willen ze graag naar toe.

Gras heeft geen geur die bijen echt waarderen. Het insmeren met graslucht verdoezelt andere geuren, die verstorend zouden kunnen werken om de bijen in de kieps te laten trekken. Daarom wordt het wel toegepast bij gebruik van nieuwe kiepsen. Bij veel gebruikt materiaal is het niet nodig. Het is echter wel nuttig als er kort tevoren een andere zwerm in is geschept. Daardoor kan er bij de nieuwe zwerm verwarring ontstaan. Ik gebruik geen strokiepsen maar houten kistjes, die veel efficienter werken. Ze hebben een afsluitbare gaasbodem.
Albert
Plaats reactie