geklungel met bruidszwermen
Ja,dat zou je inderdaad kunnen denken, maar bruidszwermen heb ik uiterst zelden gehad in al de tijd dat ik imker. Het wegvlieggedrag betreft ook voorzwermen, waarvan nooit een bruidszwerm kan komen. Ik laat zwermen tegenwoordig meer dan vroeger een dag overstaan. Dan worden ze 's avonds in een kast met kunstraat gezet. De volgende morgen zijn ze dan soms vertrokken. Je noemt het 'geklungel', maar een imker kan bruidszwermen nauwelijks voorkomen. Ik heb ze niet, maar een ander moet zich daarop niet aangesproken voelen, want dat is niet terecht.
Ook hangen ze niet lang op de eerste verzamelplek. Ik had vorig jaar van een volk waarvan ik graag wat nazwermen wilde opzetten, gewacht op de 2e nazwerm. Zowel de voorzwerm als de 1e nazwerm kon ik niet in een kast houden. Ze waren beide na een dag vertrokken.
De 2e nog vrij grote nazwerm heb ik uit de kast van het betreffende volk zien afkomen. Die ging omstreeks 12.15 uur aan een oude perenboom hangen, waar dikwijls zwermen neerstrijken.
Ik had die dag een afspraak met iemand die mij wilde interviewen over bijen. Die persoon kwam omstreeks 13.00 uur en ik vertelde dat er net een zwerm hing in de perenboom en dat het wellicht leuk was om te zien hoe ik die zou scheppen. Dat was dus het plan, maar het ging niet door, want om 13.15 vertrok de zwerm en die heb ik nooit meer teruggezien. Ze waren in een zeer korte tijd snel vliegend verdwenen. Het kan natuurlijk zijn dat ze al een plek hadden gevonden, maar die kans schat ik toch erg gering in. Ook daarin zie ik stress, die zich uit om haastig betere omstandigheden te vinden, dan ze kennelijk bij mij ervaren. Omstreeks begin juni kan ik mij daar niet veel negatiefs bij voorstellen. Na de voorjaarscontrole in maart kijk ik niet meer in de volken. Ik zet er in de loop van april alleen honingkamers op, zonder er verder ramen uit te lichten. Af en toe luister ik of ik tuters hoor, zeker als ik zeker weet dat de voorzwerm er al af is. Als dat het geval is, maak ik de kast open en breek ik alle doppen. Bij dit volk had ik dat dus bewust niet gedaan. Stress door het bijna wekelijks nazien, zoals ik 15 jaar geleden nog deed kan er niet zijn, want ik kijk er nauwelijks in.
Albert