hennie oes
Moderator: Hans van der Post.
marc schreef:
Ik herinner me nog een discussie op dit forum enkele jaren terug tussen Romée en Sjef. Ik dacht dat het er vooral over ging dat Romée niets 'ving' voor haar monitorwerk. Ik lees hier niet meer veel van Romée, zijn ze ondertussen beste maatjes geworden ?
Romée zit nu ook in verschillende 'vangnetten' (...coloss, nosemaonderzoek, het 'plan Verburg'...), zij weet er dus alles over en kan misschien, als stichtster van dit forum, ons wat meer vertellen over hoe o.a. die 1000000€ 'uitgedeeld' worden. Ik neem aan dat dit in alle openheid kan, het is toch voor de imker en de bijen dat we het doen :D.
Men onderzoekt geen dode volken. De monsters worden genomen uit ruime steekproeven bij 50 imkers verspreid over Nederland. Liefst heeft men ook opvolging van de monsters in dezelfde volken. Dat zijn dus bijenvolken die steeds overleven. Bij dode volken die eerder monsters leverden, is er dan enig onderzoeksresultaat naar Nosema en virussen aanwezig en kunnen er wellicht conclusies worden getrokken. De monsters worden ruim genomen en slechts voor een deel gebruikt. De rest wordt bewaard voor het geval nader onderzoek nodig wordt geacht. De monsternemingen en onderzoeken lopen deels al van voor 2009. Daarnaast lopen er ook nog speciale, meer uitvoerige onderzoeken van volken op enkele Waddeneilanden.... afstappen van het onderzoek op dode volken en een doorgedreven onderzoek doen bij imkers waar geen sterfte optreedt ...
Alle onderzoekers van de betreffende projecten zijn wetenschappelijk integer. Op dit soort onzin ga ik daarom niet verder in.Vandaar dat ik hiervoor al insinueerde dat een te laag sterftecijfer wel eens het eind van de subsidiekraan zou kunnen betekenen. De onderzoekers hebben er daarom ook helemaal geen baat bij om speciaal imkers zonder bijensterfte te gaan opzoeken.
Helaas heb ik van dit team nog nooit gehoord en er ook geen belangwekkende publicaties van gezien. Dat kan gemakkelijk ook aan mij liggen want ik zie beslist niet alles, maar ik kan mij er geen items over herinneren op dit forum. Als ze werkelijk bekwaam zijn in wetenschappelijk opzicht zouden ze ook hun resultaten breed (internationaal) dienen te publiceren. In welke gezaghebbende tijdschriften is dat gebeurd?... het bekwame onderzoeksteam Haubruge/Nguyen van Gembloers (B).
Helaas heb ik van dit taem nog nooit gehoord en er ook geen belangwekkende publicaties van gezien.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten