teken in hommelnest lyme-drager?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

teken in hommelnest lyme-drager?

Bericht door Astrid Schoots »

Ik schreef laatst over dat akkerhommelnestje wat ik gered had: het gaat inmiddels heel leuk en voorspoedig ermee, het nest groeit gestaag. Ik kan het mooi volgen door een plexiglas dekseltje.
Zo is 't bijv. goed te zien, toen er nog te weinig hommels waren om het nest warm te houden, dat er toen een bruin dakje omheen werd gebouwd.
Nu er meer jonge werksters zijn, wordt dit weer afgebroken.

Nu mijn PRANGENDE vraag: het nest zit vol met gelige teken, klein, groot; het jongt voorspoedig.
Zijn dit ook mogelijke lyme-dragers?
Van de meer bruinige teken (op muizen, eekhoorntjes e.d) weet ik dat inmiddels meer dan een kwart met borelia besmet is, en ik ben als de dood dat ik weer lyme krijg.
Wie weet het?
Astrid
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: teken in hommelnest lyme-drager?

Bericht door wilde »

Het zijn geen teken, maar mijten. Die zijn bij hommels zeer algemeen en leven commensaal, dus eten mee, maar zuigen geen bloed.
Astrid Schoots
Contacteer:

Dank je Albert, een hele opluchting.
Wel lastig om te onderscheiden: ze hebben allebei 8 poten, althans na de eerste vervelling
- hoe kan ik dan toch het onderscheid leren tussen een goedmoedig commensaaltje en een leven-ontwrichtend minimonstertje?
Astrid
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Tekenvrouwtjes zijn te herkennen aan het scutum (donker schild achter de kop). Mijten hebben dat niet. Of bij mijten het gedrag commensaal of parasitair is hangt af van de soort mijt. Daar kan ik geen regel voor geven. Alle teken zijn parasitair. Kijk voor de beschrijving van de teek Ixodes ricinus op mijn site.

http://www.ahw.me/indexoverig.html#teek
Albert de Wilde
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

Dit vind ik zelf ook nog wel een duidelijke foto:
Afbeelding
vlnr: larf, nimf, adult man, adult vrouwtje

Maar heel weinig larven zijn besmet <1% meen ik, na de eerste host is er grotere kans op besmetting.
Laatst gewijzigd door smile op za 17 jul 2010, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Astrid Schoots
Contacteer:

Smile zegt:
"Maar heel weinig nimfen zijn besmet <1% meen ik, na de eerste host is er grotere kans op besmetting."
... maar mijn lyme-infectie is wel overgebracht door larve, dus nog jonger dan een nimf!
(Ach, leuke uitverkoring om bij 1% te horen...)
Blijf alert dus, zie ook Bijenhouden augustus 2010 voor tekenartikel
Astrid
Laatst gewijzigd door Astrid Schoots op za 17 jul 2010, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

Sorry, ik heb larf en nimf omgedraaid :shhh:
Je behoort nu helaas niet meer tot de uitzonderingspositie!
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

... maar mijn lyme-infectie is wel overgebracht door zelfs een larve
Astrid, ik weet niet hoe zeker je daarvan bent, maar ik heb daarover toch wat twijfels. Als een larve een besmetting zou overbrengen op een ander zoogdier (in dit geval een mens) dan kan dat alleen na een eerdere gastheer te hebben gehad die besmet was. De larve die uit het ei komt is altijd onbesmet. Mensen worden in het merendeel van de gevallen geïnfecteerd door nimfen en niet door larven of imago's.
Een larve heeft maar weinig voedsel nodig om het tot de eerste diapauze uit te houden en daarna nimf te worden. Ze hebben veelal aan 1 gastheer genoeg. Daarom is het onwaarschijnlijk om door een tekenlarve te worden besmet, maar onmogelijk is het uiteraard niet. Een larve en een nimf verschillen ook in grootte niet veel zodat een vergissing vlug gemaakt is. Poten tellen is het enige dat zekerheid omtrent het stadium biedt, maar dat is bij die kleine beestjes al lastig: larve 6; nimf 8 poten. Onderstaande nimf (gezien vanaf de onderkant) is slechts 1,1 mm groot. Links zie je de van haakjes voorziene zuigsnuit, dan de 2 palpen en 8 poten. Een larve is nog wat kleiner, ongeveer 0,6 - 0,7 mm.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wilde op za 17 jul 2010, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde
Astrid Schoots
Contacteer:

Tja, Albert, ik ben doorgaans een nauwkeurige waarnemer, maar ik zal me dan wel vergist hebben: het diertje was ± 1mm.
Je redenatie is in ieder geval erg logisch.
(Hoe was dat spreekwoord ook alweer "of je nu door de kat of de hond gebeten wordt..") :?
Astrid
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

De larve die uit het ei komt is altijd onbesmet.
Maar ook hier zijn dus uitzonderingen[1][2]

[1] Korenberg, E.I. 1994. Comparative ecology and epidemiology of Lyme disease and tick-borne encephalitis in the former Soviet Union. Parasitol. Today 10: 157–160.
[2] Leuba-Garcia, S., Kramer, M.D., Wallich, R. and Gern, L. 1994. Characterisation of Borrelia burgdorferi isolated from different organs of Ixodes rinicus; Zbl. Bakt. 289: 468–475.
Plaats reactie