wanneer broedkamer opzetten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jeroenvt »

wilde schreef:Dat is redelijk gelukt, maar bij 2 volken was er broed in de onderste honingkamer gemaakt. Die ramen heb ik ook geslingerd en daarna in de stoomwassmelter gedaan. Volgend jaar gaan er weer moerroosters tussen, want dat is toch wel erg praktisch.

Hadden de andere volken dan helemaal niet gebroed in die honingkamers? Als je zo'n lege bak erop zet lijkt het me toch logisch dat ze die eerst ook voor broed inzetten? Heb je een idee hoe dat kan?

Ik zie de bijen toch altijd met redelijk gemak door de roosters kruipen, dus misschien maakt het allemaal ook wel niet zoveel uit of je wel of niet roosters gebruikt, wel als je de moer tussen twee roosters opsluit, dat lijkt me dan weer wel meer stress geven.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door wilde »

Ik heb er eerst roostrers tussen gehad, maar die in de zwermtijd verwijderd. Dan zijn ze een tijdje broedloos en mijn veronderstelling was dat ze de honingkamers dan gemakkelijker zouden vullen. Dat deden ze ook, maar er was kennelijk onvoldoende dracht voor de kleinere volken en die maakten wat broed in de honingkamer. Gelukkig niet zo veel. Er stonden slechts 2 honingkamers op. Vroeger was dat wat meer.
Albert de Wilde
Plaats reactie