Etiket-eisen bij honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Etiket-eisen bij honing

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hennie schreef in het bericht "Geknoei met honing"
Vergeef me mijn onwetendheid, maar wat is de houdbaarheidstermijn voor honing en hoe bepaal je als particulier de productiecode ?
Mag je daar al je vernuft en creativiteit op los laten of zijn daar nog eisen aan verbonden ?
Hennie,

op de productiecode mag je je geheel naar eigen inzicht uitleven, nummer, letters of een combinatie hiervan, het maakt niet uit. Wanneer jij aan de hand van die code maar kan herleiden om welke partij honing het gaat. Dit is gewenst om zo'n partij te kunnen traceren als er iets niet mee in de orde is. Een zelfde honing, maar waarvan een gedeelte bijvoorbeeld bewerkt is tot crème-honing geldt als 2 verschillende partijen.
Zelf heb ik wel eens een discussie gehad met andere keurmeesters over deze productiecode. Meende nl dat als ik op het midden van mijn etiket bijv. 'Voorjaarshoning 2002'
Frans vanTongeren

Re: Etiket-eisen bij honing

Bericht door Frans vanTongeren »

Mij lijkt het beter om de datum van oogsten te vermelden.
De houdbaarheid van honing hangt namelijk erg af ..van de wijze van bewaren!
Een goede kennis van mij had ooit vijftig potten heidehoning gevuld en liet deze door zijn vader verkopen in diens tuinderij. De goede man bood ze aan in in zijn plantenkas, waar mensen perkplanten konden aanschaffen. Na twee maanden stonden de deksels bol door het opgang komen van het gistingsproces (vocht in de kas). Op het etiket stond dat de klant nog tien maanden te gaan had met deze honing!
Het geklooi met productiecodes duidt tevens op amateurisme.
Als je professioneel te werk gaat, zou je een universeel systeem moeten hanteren. Nu kan elke sjacheraar zich achter zijn prive-code verschuilen.
Slappe boel dient geen doel!
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

dag Els,

Bedankt voor deze zeer duidelijke uitleg.
Als we nu het plan mochten krijgen om te gaan "knoeien" met honing dan kunnen we in ieder geval niet zeggen dat we dit niet wisten :-)

Het lijkt mij zinnig om in de productiecode de productiedatum op te nemen, dit zou eigenlijk verplicht moeten zijn. Als productiedatum en houdbaarheidstermijn bekend zijn dan kun je altijd herleiden wat het suikergehalte zou moeten zijn en kunnen knoeiers door de "Keuringsdienst van Waren" op hun vingers worden getikt.
Zoals ik het nu begrijp zit er een behoorlijk groot gat ik de wetgeving en kunnen knoeiers dus hun gang gaan.

groet,
Hennie
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Frans, deksels van potten honing die bol gaan staan veroorzaakt door een vochtige omgeving??? Dan heeft zoonlief nectar in de potten gedaan, er daarna klakkeloos een houdbaarheidstermijn op geschreven, slecht sluitende deksels gebruikt '“ oude gebruikte dus '“ en tot slot zijn vader de schuld van het e.e.a. gegeven. Wel heeft ongetwijfeld de grote temperatuurschommelingen die soms in kassen kunnen voorkomen er aan meegewerkt het proces te versnellen.

Je hebt gelijk, het moet de datum zijn dat de honing van de volken afgehaald wordt. Maar bij mij zijn die identiek, haal 's morgens bij het eerste daglicht de honing van de volken af, slinger direct daarna en plaats dezelfde avond de raat weer op de volken. Dat heeft een aantal grote voordelen:

- 's morgens heel vroeg is er nog geen nectar van diezelfde dag binnengebracht en evt. opgeslagen in de stukjes open raat naast het verzegelde gedeelte.
- bovendien zitten de bijen dan nog rond het broednest, afnemen is dus een fluitje van een cent, je behoeft een dag van te voren geen bijenuitlaten te leggen en bij afnemen geen rook te gebruiken, er zitten op dat moment slechts enkele bijen op een raat en die laten zich makkelijk verwijderen.
- je behoeft niet voorzichtig te werk te gaan om het roven van bijen te voorkomen, alle bijen zitten nog in de kasten en de enkele bij die je af moet vegen weet niet hoe snel die weer thuis moet komen.
- als je bijen in de bebouwde kom staan, liggen alle buren nog op 1 oor. Tegen de tijd dat die op gaan staan en gebruik van hun tuin gaan maken, vliegen je bijen weer of er diezelfde dag geen een grote ingreep is geweest. Dat is ook zo, want je hebt je bijen nauwelijks gestoord.
- de honing is nog warm van het broednest en laat zich veel makkelijker uitslingeren. Als je de raat met honing langer opgeslagen laat staan is er bovendien kans dat de honing gaat kristalliseren in de raat.
- je hebt de gehele dag de tijd om te slingeren. Alle slingerspullen kunnen dus dezelfde dag weer opgeruimd worden. Dat scheelt veel onenigheid met de gezinsleden (bij mij tenminste) die anders dagen '˜die plakzooi' moeten vermijden.
- je hebt veel minder bijenmateriaal nodig, alles gaat immers dezelfde dag weer op de volken terug.
Er kleeft een nadeel aan, je moet in het voorjaar en zomer die '˜slingerdagen' absurd vroeg je bed uit. Je moet echt bij het allereerste ochtendgloren beginnen met honing afnemen.

Hennie, de eisen voor wat betreft inhoudopgave, naam producent, productiecode en houdbaarheidsdatum, zijn wettelijk verplichte eisen die ook in de Honingwet zijn opgenomen. En waarop door de Keuringsdienst voor Waren toegezien wordt. Geen gat dus, behalve in de kennis van een aantal imkers. :-), beginners zoals jij daargelaten. Deze regels zijn de afgelopen jaren al meerdere malen in Bijen gepubliceerd. Wel is het zo dat er soms iets veranderd en dat komt niet altijd direct bij de '˜gewone' imker terecht.
Frans vanTongeren

Hallo Els,
Roel had mijn goeie kennis nummertje 55201 geleverd!
Ik zal Roel vertellen dat de dekseltjes niet deugen!
(ben jij niet gevoelig voor vocht?; je moet toch aanvoelen dat het in een kas enorm vochtig is!!!))
-
Je schreef een gloedvol stukje over het afnemen van honingraten.
Bij de heideoogst hang ik er al direct lege raten in bij het afnemen van de raten met honing; dan hoef ik de bijen 's avonds niet te storen met die verfomfaaide/gekolbte zooi.
Die stop ik in een broedbak en zet die onder de BK van het volk dat met een BK plus een HK naar de hei is geweest.
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi Els,

Je noemde even kort de bijenuitlaat (fuikje). Weet je ook of het gebruik van zo'n fuikje, dat een dag voor het slingeren geplaatst moet worden, van effect is op de te slingeren honing. Ik heb mezelf dit namelijk vaak afgevraagd. Soms blijft er na het plaatsen van het fuikje een spleet zichtbaar tussen de plaat met fuikje en de honingkamers hierboven en als het dan nog bar weer is, kunnen de honingkamers een uur of 12 buiten de invloed van het bijenvolk en "aan de elementen overgeleverd" zijn.
Twee jaar geleden had ik voor het eerst gistende honing (al na een paar maanden), terwijl de (klaver)honing prima verzegeld was. Ik denk zelf dat de oorzaak hiervoor ligt bij de zeefzak, die ik toen voor het eerst gebruikt heb, in combinatie met de hoge luchtvochtigheid van dat moment. Nadat je de honing door zo'n zak giet, zit deze vol met kleine luchtbelletjes. Volgens mij is dit bij een hoge luchtvochtigheid niet echt goed voor de honing; in mijn geval klaverhoning. Hiervan ligt het suikergehalte al wat lager en is het risico van gisting misschien al meer aanwezig?

Erik
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Erik,

ik heb geen idee wat de invloed is van een bijenuitlaat op de honing in de ontvolkte HK. Zoals ik al eerder schreef, heb ik alleen mijn eerste imkerjaar zo'n ding gebruikt en daarna afgezworen. Maar om nu gelijk te denken dat de honing aan de elementen is overgeleverd als je zo'n ding gebruikt lijkt mij te ver gaan. Je bakken zijn immers waterdicht en de kieren vaak dichtgekit met propolis. Vocht van buitenaf kan er dus niet bij. Ook zal evt. opstijgende vochtige lucht (uit de bijentros) de HK niet kunnen bereiken, daar ligt immers een dekplank met die uitlaat tussen.

Ook de nylon zeefzak is niet de veroorzaker, daar krijg je alleen een heleboel heel fijne luchtbelletjes van in je honing die er erg moeilijk weer uitgaan. De hoge luchtvochtigheid tijdens het slingeren zal ook niet de oorzaak zijn, tenzij je wel onder heel natte omstandigheid je ramen met honing afneemt, de bakken in de slingerruimte op een natte ondergrond zet, het water van de muren van je schuur of huis afdruipt en ze ook nog eens onder die condities een aantal dagen of weken laat staan terwijl de raat ook nog een fors percentage open honing bevat. Ja, in die gevallen zou ik mij nog kunnen voorstellen dat de luchtvochtigheid invloed kan hebben. Maar hoe lang is goed verzegelde honing nu blootgesteld aan de lucht? 3, 4 minuten totaal? Je ontzegelt, slingert en het loopt gelijk in een emmer via de zeef. Is de emmer vol gaat er direct een deksel op. Omdat klaverhoning snel kristalliseert zal je ook nog 2x daags 1 minuut roeren gedurende een week of zo om een mooie smeuïge honing te krijgen. Heus, dergelijke korte perioden kunnen volgens mij zelfs in de meest ongunstigste omstandigheid geen invloed uitoefenen.

Wel is het zo dat bijen in een vochtige tijd heel snel over zullen gaan tot verzegelen. Een bijenvolk zelf produceert immers heel veel vocht én als ze dan ook nog nectar moeten indampen én het is buiten ook nog eens over een langere periode heel erg nat, dan zullen ze veel eerder dan normaal verzegelen. Soms zelfs als de nectar nog niet voldoende is ingedampt. Denk dat jouw bijen dat verleden jaar hebben gedaan.
Natuurlijk zal een honing met een lager suikergehalte (zoals klaverhoning) sneller tot gisting over gaan dan een honing met een hoog suikergehalte. In een honing met een suikergehalte van 83% kunnen ze zich zelfs niet ontwikkelen. Maar ook het aantal gistcellen, altijd aanwezig in honing, speelt hierbij een grote rol. In de ene honing zijn ze veel talrijker aanwezig dan in een andere, door de bijen van bloem en blad meegenomen of zaten nog verstopt in de cellen van oude raat. En met vochtig, vaak broeierig, weer komen de gisten sneller tot ontwikkeling in een zoete omgeving. (Denk aan het laten rijzen van brooddeeg of de eerste gisting bij wijn, als het te koud is lukt het niet).
Kijk ook naar het verhaal van Frans, die potten honing van zoonlief in de kas van z'n vader. De honing zal een heel laag suikergehalte hebben gehad en ook een groot aantal '˜natuurlijke' gistcellen. Daarna werd de honing in een warme kas gezet en de gevolgen bleven dan ook niet uit.

mvrgr,
Els
Frans vanTongeren

Dag Els,
Je schreef o.a.
-Wel is het zo dat bijen in een vochtige tijd heel snel over zullen gaan tot verzegelen. Een bijenvolk zelf produceert immers heel veel vocht én als ze dan ook nog nectar moeten indampen én het is buiten ook nog eens over een langere periode heel erg nat, dan zullen ze veel eerder dan normaal verzegelen. Soms zelfs als de nectar nog niet voldoende is ingedampt-
Jouw bewering begrijpen lukt me niet...!
Hoe ..kan een volk nu in vochtige omstandighedende honing indampen/indikken?
Als je fietst/hardloopt/je inspant in vochtige omstandigheden, zweet je toch ook als een vergiet. Je kunt je vocht niet kwijtraken. Het is immers niet mogelijk, vocht te laten verdampen in vochtige omstandigheden. Als jij, Els, in het zwembad duikt/springt lukt het je ook niet om je droog te wrijven, ook al zou je dat willen.
Dus...slagen de bijen er ook niet in om het vochtgehalte in de honing omlaag te krijgen ; het verzegelen stellen ze dus uit.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Nee Frans, ze verzegelen de honing te vroeg om erger te voorkomen.
Frans vanTongeren

Dag Els,
Ook dr. M.J. Sommeijer van de RijksUniversiteit Utrecht, laboratorium voor de vergelijkende fysiologie, afdeling Sociale Insecten is het niet met je eens!
Hij schrijft dat bij rijke oogst in vochtig weer, de honing niet kan worden opgeslagen. Ze kan onvoldoende worden ingedikt onder die omstandigheden.
Jouw zegeltheorie zullen de bijen dus niet in praktijk brengen.
Bovendien zullen bijen toch geen vooruitziende blik hebben (ook al hebben ze vijf oogjes)?
Els, het onverklaarbare zal wellicht verklaarbaar worden door het volgende:
Sommeijer schrijft dat cellen die rijpe honing bevatten, worden afgesloten met een dun waslaagje. Dit dekseltje is nagenoeg luchtdicht, maar niet geheel waterdicht. Aangezien honing een hygroscopische werking heeft, is het mogelijk dat reeds verzegelde honing toch nog water aantrekt(onder vochtige omstandigheden) en.. door de dan mogelijk optredende gisting bederft.
-
Els..nobody is prefect (zou die halve man uit A. te B. zeggen)
Plaats reactie