Spechtenschade

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Ria van den Berg
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door Ria van den Berg »

Wij pakken vier volken op een pallet in plastic met isolatie. Wel is er een opening boven in en ligt er een dekplank met opening op de kast die daarop aansluit. De winters zijn hier koud en droog (hoewel het nu +2 is). Ventilatie is heel belangrijk !
Afbeelding

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Ed Pieterse
Contacteer:

Bericht door Ed Pieterse »

De winters in Korea zijn tamelijk koud, toen ik er was viel het mee het was er -12 op een gegeven moment. Maar het klimaat staat sterk onder invloed van China dat een landklimaat heeft en als de wind daar vandaan komt wordt het pas echt koud.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Ed, Ria en Hennie,

Erik had het over het inpakken van een korf. Daarin is de vochthuishouding toch enigszins anders geregeld dan in een kast.
Een korf staat immers altijd op een dichte ondergrond en heeft slechts een heel klein vlieggat. Het condensvocht ontsnapt door het stro of bunt naar buiten. Bovendien absordeert stro en bunt heel makkelijk vocht, hierdoor blijven de raten droger.
Een kast heeft altijd een grotere vliegopening en bovendien ventilatierooster(s) in de bodem. Ook het materiaal, hout of plastic in enige vorm, neemt geen of heel weinig vocht op. Dit is de reden waarom aangeraden wordt de kasten in de winter iets schuin naar voren te plaatsen. (ook de bodemplaat in de bodemplank is al schuin ingezet). Allemaal factoren waardoor het condensvocht kan ontsnappen.
Pak je echter een korf geheel in plastic in, dan blijft het vocht binnenshuis. Ook een heel kleine opening aan de bovenkant in de plastic verpakking zal m.i. niet voldoende zijn. Gevolg: korf, raat en volk rotten binnen de kortste keren weg. Vocht is immers in ons Nederlandse klimaat altijd een ernstiger bedreiging voor bijen en materiaal dan kou.

Els
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Mijn tuin wordt zeer veelvuldig bezocht door groene spechten. Ze zijn van eertijds schuwe bosvogel geworden tot een zeer algemene verschijning. Toen ik de vogel jaren geleden voor het eerst in mijn tuin zag was ik heel blij. Het is een schitterend dier om te zien en ik ben altijd een groot vogelliefhebber geweest. Dat ben ik trouwens nog steeds. Ik heb ze ook vele malen gefotografeerd.
De groene specht is een liefhebber van mieren (en dus volgens Albert dus ook van bijen). Volgens mij is de laatste jaren het aantal enorm afgenomen, mede vanwege voedselgebrek. Het aantal nesten van de rode bosmier is in de duinen drastisch afgenomen. Is de vogel zich wat voedsel betreft aan het aanpassen?
Dan kan dat het einde betekenen van de korf-imkerij! Niet erg, volgens menig HB was dat toch een nostalgisch gebeuren.....:D
Of moeten we onze korven toch maar beschermen?
Huib Koel [8D]
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Huib,
In ere houden de korfimkerij al is het alleen maar om onze oorspronkelijke en inheemse "zwarte bij" beter te beschermen!!
Bovendien: pas met een korf leer je echt met bijen omgaan.
hennie oes

Afbeelding
Imkerij Westland
Contacteer:

Bericht door Imkerij Westland »

Huib, Is dit je eigen mening of van een ander (HB)?
Het is een genoegen een volk in een korf zich in het voorjaar te zien ontwikkelen; sneller dan in een kast en ook natuurlijker.
Ook het werken met korven gedurende het jaar heeft zo zijn charmes en niet te vergeten voordelen (transport).
Het vraagt natuurlijk wat meer vakmanschap van de imker maar voor degene die hier nog wat in bijgesprijkerd moeten worden, stel ik voor om op 28 feb. de lezing over korfimkeren van Cees van Holland bij de afd. Leiden te bezoeken.
Uiteraard heb ik ook veel plezier aan mijn kasten waarin het merendeel van mijn volken gehuisvest zijn maar ik vindt het wat kortzichtig om het gebruik van een andere bijenwoning bij de grond af te schoffelen.
Overigens lijkt mij zo'n prachtig spechten gat in de wand van de kast heel wat vervelender dan een "opgeruimd" vlieggat. Een beetje korfimkers hersteld dit in een halfuurtje.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Op 'Bee-at-Home' op de Floriade werd de werkgroep met nadruk duidelijk gemaakt dat het 'korf-gebeuren' niet aan de orde was.
Toen mijn zus en ik de folder presenteerde (met van de buitenkant een korf, die je kan openvouwen om binnen te komen: bee-at-home) werd deze dan ook afgekeurd. Pas nadat wij vertelden dat deze foto een achterkant van een dartboard was, werd het geaccepteerd.

De korven in 'Bee-at-home' bovenop de stelling werden maar net geaccepteerd..... terwijl vanuit het reclameburo juist dit aspect als uniek werd genoemd.

Het is dus in het geheel niet mijn eigen mening... helaas kan ik niet korfvlechten. Mijn oom vlechtte in zijn boerderij in Rien (Fr) wel eendenkorven, maar dat is een ander verhaal.

Dat de groene specht nu in de wintermaanden een bijenvolk op het menu heeft gezet, is heel vervelend voor de imker. Toch lijkt mij een foto van een groene specht op een bijenkorf geen slechte foto voor ons maandblad.
We willen toch een natuurhobby uitoefenen?

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 07/02/2003 22:02:17
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Een beetje korfimkers hersteld dit in een halfuurtje.
Dat is wel leuk met bravoure geponeerd, maar de werkelijkheid was bij mij toch wat anders. Ten eerste is het gewenst om de korf leeg te hebben. Ik heb gewacht tot 3 weken na de afkomst van de voorzwerm. Dan zijn alle werkstercellen uitgelopen.
De korf heb ik een keer of 7 stevig op de grond gebotst, iedere keer naast de vorige plek. Daarna is alle raat uitgebroken en afgeslagen bij de bijen op de grond.
Op de oude plek heb ik een lege andere korf geplaast. Dat zou ook een 6-ramer geweest kunnen zijn met kunstraat. De bijen liepen braaf in de nieuwe korf naar binnen, met de waarschijnlijk reeds bevruchte jonge moer (een jonge moer stelt de start van de leg uit als er nog oud broed van de vorige moer aanwezig is).

Daarna moest de korf gerepareerd worden. Daar was ik toch nog wel wat tijd mee zoet, langer dan het genoemde halfuurtje! Ik had er bovendien 2 die beschadigd waren. Omdat ik maar 1 reservekorf had moest ik de volgende dag na de reparatie de actie herhalen met de andere korf.

Huib,
Het plaatje van de specht bij de korf had ik deze winter misschien kunnen maken, maar dan wel met een dood exemplaar. Er vloog een mannetjes groene specht tegen mijn huiskamerraam(pje) en brak zijn nek. Wel zonde, want het was een schitterend exemplaar. De vogel is waarschijnlijk tijdens het fourageren in het gras opgeschrikt door een roofvogel en in een reflex tegen de ruit gevlogen.

Bijgewerkt door - wilde op 09/02/2003 00:13:22
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Sinds de jaren 70 wordt er veel minder (vanwege de mooie veren) op groene spechten gejaagd. Zij waren toen nog zeer mensenschuw en je kreeg ze veel vaker te horen in de verte dan dat je ze zag.
Ze worden vrij oud, dus in de loop van de jaren 90 kwamen er pas veel groene spechten die veel minder schuw waren en zonder schroom in bebouwde kom verschenen. Vroegere verhalen over spechtenschade gingen over bijen schansen die echt midden in de natuur stonden. Voor de toekomst moeten wij er meer rekening mee houden, ook dichter bij de mensen.
Plaats reactie