vraagbaak/opbrengsten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: vraagbaak/opbrengsten

Bericht door wilde »

Je hebt vast een rekenfout gemaakt.
Dick, wat ik schreef is juist. Ik slingerde een week of 3 geleden voor het laatst. Toen heb ik alle geheel verzegelde honingkamers afgenomen. Dat was minder, totaal ongeveer 120 kg van die 7 volken. Uit de broedkamers slinger ik alleen om wat ruimte te maken. Ze moeten voldoende over hebben voor zichzelf. Het drachtgewas is een dag of 10 geleden gemaaid. Dan laat ik alles nog een poosje staan om de kwaliteit van de honing optimaal te krijgen. Er was daarna minder dracht en wel goed weer. Dan kunnen ze goed indampen. Dat was dus mijn restant honing. Daarin zit ook nog wel wat onverzegeld tot mijn spijt, maar dat kan bij de laatste keer moeilijk anders. Ik meet ieder vat met de refractometer en de mindere honing voldoet nog ruimschoots aan de minimumnorm.
Het lijkt een grote opbrengst en dat is het gemiddeld ook wel, maar het was voor het gewas veel te droog. In een echt goed jaar waarin ook af en toe wat regen valt en de temperatuur hoog blijft zijn de opbrengsten veel hoger. Dat heb ik echter nog maar enkele keren gehad in al de jaren dat ik naar luzerne reis. Het is dus een gokgewas, want het wordt ook reglmatig gemaaid, meestal net als het goed weer begint te worden. Ik geef de volken wel veel ruimte, zie onderstaand plaatje van de stand. Het volk zonder honingkamers is kort na deze foto (6 aug.) opgeruimd. Dat was moerloos en het liet zich niet tijdig door mij helpen.
Groetend, Albert

Afbeelding

Klik op de foto voor een vergroting.

Bijgewerkt door - wilde op 01/09/2003 23:03:30
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Want ik vraag mij ook af waarom het ene volk meer kan halen dan het andere.
Adri, dat vroeg ik mij jaren geleden ook af. Ik werk nu meestal met F1 volken van rasbijen. Dat geeft veel minder verschillen in gedrag en activiteit. Het is net als met de F1 winterbloemkool. Die zijn uniform in grootte en oogstbaar op hetzelfde moment. Velen vinden dat voor bijen maar niks. Je moet de natuur immers ook ruimte geven voor eigen invulling. Daar heb ik overigens geen moeite mee. Jij geniet alleen op een andere wijze dan ik. Mijn bijen moeten iets meer voorspelbaar zijn om het management goed te kunnen doen. Daar geniet ik van. De andere kant ken ik ook wel, want ik heb ook al jaren een beperkt aantal korven. Dat is ook prachtig. Ik doe er heel weinig aan. Zwermen scheppen en een beetje voeren. De zwermen worden echter merendeels weer ingezet bij de kastvolken (honingkamer) of voor koninginnenteelt (nazwermen).

In de buurt van Wemendinge moet toch ook wel regelmatig luzerne staan. Je hebt dan het voordeel van niet te moeten reizen. Heb je daar nooit dracht van gehad? Of akkerranden met bloemen?
Groetend, Albert
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

albert
Ook bij ons in de buurt groeit de lucerne voor dezelfde verwerker
als bij jullie.Ook ik heb in het eerste jaar dat ik bijen hield
een bijenkast letterlijk zien uitstulpen van de honing.Dat was na
10 dagen enorm goed weer,warm en voldoende vocht,waardoor het gewas
overal enorm ontwikkelde en er een grote achterstand in het maaien
ontstond.Op verzoek van de eigenaar heb ik de kast weer BEWOONBAAR
gemaakt en gereorganiseerd.Voor een imker in zijn eerste praktijk
jaar voorwaar een enorme ervaring.Wat ik toen deed zou ik met de
kennis die ik nu heb niet meer durven,toch heeft het mij enkele
extra volkjes opgeleverd maar ook een schat aan ervaring.Jammer is
dat het gewas zo wisselvallig is dat je niet binnen 1-3 jaar eenzelfde aktie kan uitvoeren.
Dit jaar ben ik regelmatig door het Lucerne gewas gelopen,maar ik
vond dat er weinig bijen vlogen en zeker niet op momenten dat ik
dat verwachte.
Wel vroeg ik mij 2 dingen af.
-is lucerne een goede of redelijke stuifmeel leverancier.
-is onder dezelfde warme,droge omstandigheden een gewas GELE
MOSTERD voor bijen interessanter zowel voor nektar als pollen
oogst?
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Albert
Als je het hebt over F1 bij dieren dan meen ik dat dat qua
uniformiteit niet vergelijkbaar is met planten.Als ik mijn ogen
en oren goed de kost heb gegeven heb ik bij een vorige werkgever
een en ander opgestoken op het gebied van dierveredeling.Een
copieren van de plantenveredelaars bleek zeer moeilijk.Homoge-
niteit in planten is ook minder dodelijk dan homogeniteit in
dieren.Daarmee bedoel ik dat hoe diverser de soort hoe sterker
en hoe meer kans op overleven(is dat goed nederlands)
Dat een F1 wat gelijkmatiger is dat een bastaard volk daarin
kan ik meegaan maar raszuiverheid is in de dierenwereld een
zeer betrekkelijk begrip.
Trouwens is er een GENENKAART bekend van bijen,zoals die wel
ontrafeld is voor o.a. de tomaat?
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Als je het hebt over F1 bij dieren dan meen ik dat dat qua
uniformiteit niet vergelijkbaar is met planten.
Adri, daarin heb je gelijk. Bij planten heb ik het wel van dichtbij meegmaakt door bestuivingsbijen te leveren voor de teelt van F1 bloemkool. De A- en de B-lijn zijn beide raszuiver. Dat is een groot verschil met de bijen. Daar is alleen de moederkant bij mij raszuiver en de rest onduidelijk. De bijentelers doen dat anders, want zij noemen een raszuiver gepaarde rasmoer geen F1, maar 'raszuiver' (F0).

De luzerne viel dit jaar wat tegen qua nectarvloed en dat kwam door de droogte. Ik heb het ook wel meegemaakt dat je de volken niet meer kon nazien. Ze hadden zelfs bij mijn torens dan nog gebrek aan ruimte en dan liep de honing door het beschadigen van braamraat aan de voorkant uit de kast. Dan kun je beter ophouden. Ik heb ook wel eens enkele honingkamers van een bevriende imker ertussen gezet die zelf niet reist, omdat ik geen materiaal meer had en om hem te plezieren voor bewezen diensten. Die kon zo ook wat luzernehoning slingeren en mijn volken liepen niet geheel vol.

Het blijft inderdaad een gokgewas voor de imker, maar soms wel erg leuk. Ze halen er bij mij goed stuifmeel op en ik zag in het gewas overal honingbijen op de warme dagen, terwijl er maar weinig volken op stonden. Ik was de enige op ongeveer 60 ha. dus dat moesten mijn bijen wel zijn.

Aanvulling bericht:
De mosterd die boeren veel als groenbemester zetten is voor nectar nauwelijks interessant. Ik heb ze veel in mijn buurt (naast de luzerne) gehad en er nooit honing van gezien, wel veel stuifmeel. Ik heb tot mijn spijt wel eens de volken na de honingafname in september langer laten staan omdat de mosterd zo massaal bloeide, in een flink perceel (ongeveer 10 ha.), zoals op Noord-Beveland gebruikelijk is. Mijn bijen hadden in dat jaar weinig resthoning in de broedkamers. Ze stonden na een paar weken bijna droog. Dat doe ik dus niet meer. Bladrammenas is wat dat betreft veel beter. Daar halen ze flink honing op.
Groetend, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 02/09/2003 17:18:03
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Albert
Ik begrijp je verhaal/ervaring met mosterd laat in het seizoen
niet.
Als mosterd veel pollen levert zou ik een sterk volk kunnen
creeern zeker als er na de honing-afname (in jullie geval de
lucerne honing)goed suiker of iets anders wordt verstrekt.
Hoe kan een volk dat voor wat betreft voer opdrogen op een
mosterdveld?
Als bladrammenas beter zou zijn dan zou dat betekenen dat de nektar
van de rammenas ook voor inwinteren bruikbaar is.Of is dat alleen
waar als de wintervoorraad slechts gedeeltelijk uit honing van
rammenas bestaat en de rest uit makkelijker opneembare suikers.
Is het dan misschien ook zo dat de honing van koolsoorten misschien
minder favoriet is hartje winter maar naarmate voorjaar vordert
die honing weer beter opneembaar wordt?
Want het kan niet zo zijn dat BRASSICA-honing en goed en niet goed
is.Ik ben benieuwd of er een eenduidig antwoord is.

met vr gr.
a-3
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Adri, toen de mosterd enkele jaren geleden in mijn buurt stond, had ik niet veel honingrestanten in de volken. Het was toen een wat minder goed jaar voor de luzerne. Ze haalden uiteraard stuifmeel op de mosterd en dat is ook prima voor de winter. Ze moeten echter wel steeds voldoende suikers tot hun beschikking hebben, zeker in september als het winterbijenbroed verzorgd moet worden. Ik had ze daar kunnen voeren, maar daar begin ik niet aan. Dat moet ik dan allemaal daarna weer tillen en naar huis verplaatsen.

Bladrammenas geeft wel meer honing, maar die kristalliseert vrij snel zoals meerdere cruciferen dat doen. Ik had dit jaar ook wat gekristalliseerde honing in de honingkamers, maar gelukkig weinig. Ook Erik Seksnijder meldde dat recent. Die kristallen maken het slingeren lastig en ze verstoppen de zeef. Voor de bijen is het ook minder aangenaam omdat de opname dan bemoeilijkt wordt.

Luzernehoning kristalliseert zeer langzaam door de verhouding van de verschillende suikers in de honing, die anders is dan bij de cruciferen. De bijen kunnen er goed mee de winter in met aanvulling van (kristal)suikerwater.
Groetend, Albert
Plaats reactie