Jij schrijft:
Ik moet zeggen dat de telers waar ik tot nu toe gestaan heb, zich bewust zijn geweest van hun verantwoordelijkheden, want ik heb tot nu toe geen spuitschade gehad. Vaak werd ik een paar dagen voor het einde van de bloei gebeld dat ik de volken op moest halen omdat de kweker wilde gaan spuiten.Ik vermoed dat de klanten liever niet de verantwoordelijkheid hebben en willen spuiten als zij dat nodig vinden.Omdat wij een papieren
verantwoordelijkheid hebben kan dat(en niet alleen in ons land en onze sector).
Je schrijft:
Let wel, de uitspraken die ik gedaan heb gelden voor de laatste vijf jaar in de regio West-Friesland. De regio is in staat aan zijn eigen bestuivingsbehoefte te voorzien. Dat kan in andere regio's natuurlijk anders liggen. Vroeger lag het in West-Friesland ook anders. Er kwamen toen veel bijenvolken uit het zuiden van het land hier naar toe om aan de bestuivingsbehoefte te voldoen. Door onder andere de afname van het areaal fruit is dat niet meer nodig.Dit najaar hadden we de discussie over een TEKORT aan bijen,ik ben
blij dat jullie aangeven dat aan de vraag naar bestuivingsvolken zeer wel is te voldoen.
Je schrijft:
Wat houdt bacteriekanker precies in? Hoe besmettelijk is het? Of een perenteler besluit bijenvolken te plaatsen lijkt mij dan afhankelijk van een afwegingsproces. Enerzijds is er zonder bijenvolken kans op een mindere opbrengst en anderzijds bestaat er dan met bijenvolken de kans op verspreiding van bacteriekanker.Ook is er vooral bij de telers van peren nog steeds angst voor verspreiding van BACTERIEKANKER,dus ook een reden om geen bijen te plaatsen.
Groet,
Joris Pronk