Werksters kunnen kiezen om een moercel op een ideale temperatuur te houden om zo betere kansen voor die moer te verkrijgen tov minder goed verwarmde doppen. Hoe moeilijker het weer, hoe sterker dit mechanisme doorwerkt.Minne Bonnema schreef:
Romée,
Dat koninginnelarven gevoelig zijn voor temperatuur staat buiten kijf,maar dat dit altijd door de werksters geregeld wordt wil mij niet geheel aan.Mijn ervaring is dat bij zeer hoge buiten temperaturen het rijp worden van de doppen soms haast wel een verschil van een dag is, ten opzichte van wanneer de lagere weerstemperaturen de overhand hebben.
Ik schreef niet dat de moer altijd door de werksters doodgemaakt werd. Ik weet wel beter. Wel dat zij ingrijpen in de strijd, zie punt 6.Wat ik bij al die opgenoemde punten niet tegen kwam, is het feit dat als men twee jonge moeren in het volk los laat voor 16.oo uur,de kans bestaat dat er een vertrekt met wat aanhang. Naar ik nu aanneem met werksters van zijn eigen clan. Dus dood maken van de overtollige of niet gewenste moer is er altijd niet bij.
Romée