selectie door werksters 2

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Romée van der Zee
Contacteer:

Re: selectie door werksters 2

Bericht door Romée van der Zee »

Minne Bonnema schreef:
Romée,

Dat koninginnelarven gevoelig zijn voor temperatuur staat buiten kijf,maar dat dit altijd door de werksters geregeld wordt wil mij niet geheel aan.Mijn ervaring is dat bij zeer hoge buiten temperaturen het rijp worden van de doppen soms haast wel een verschil van een dag is, ten opzichte van wanneer de lagere weerstemperaturen de overhand hebben.
Werksters kunnen kiezen om een moercel op een ideale temperatuur te houden om zo betere kansen voor die moer te verkrijgen tov minder goed verwarmde doppen. Hoe moeilijker het weer, hoe sterker dit mechanisme doorwerkt.
Wat ik bij al die opgenoemde punten niet tegen kwam, is het feit dat als men twee jonge moeren in het volk los laat voor 16.oo uur,de kans bestaat dat er een vertrekt met wat aanhang. Naar ik nu aanneem met werksters van zijn eigen clan. Dus dood maken van de overtollige of niet gewenste moer is er altijd niet bij.
Ik schreef niet dat de moer altijd door de werksters doodgemaakt werd. Ik weet wel beter. Wel dat zij ingrijpen in de strijd, zie punt 6.

Romée
Romée van der Zee
Contacteer:

Erik Speksnijder schreef:
Hoe kun je je volk zelf een keuze laten maken voor een moer?
Erik
Door niet in te grijpen.
Romée[;)]
Romée van der Zee
Contacteer:

Erik schreef:

Hoe moet ik het in een groter verband zien ? Een oproep om de bijen zelf te laten bepalen welke moeren uit mogen lopen en geaccepteerd worden en deze vervolgens weg te vangen en in een ander volk laten inlopen ? Dit als alternatief voor koninginnenteelt ? Natuurlijke selectie om het zo maar eens uit te drukken ?

Of zie (lees) ik het verkeerd ? En, nog een stapje verder, komt de varroa mijt dan ook weer eens niet om de hoek kijken ? Immers, de natuur weet zich iedere keer weer te wapenen tegen plagen, ziektes en invloeden van buitenaf. Alleen als de mens probeert een handje te helpen gaat het veelal mis. Dus uiteindelijk zal de varroa-resistente koningin overblijven, zelf gekweekt door de bijen en zonder bemoeienis van de mens.

Erik
Daar ben ik het in grote trekken mee eens.
Imkers frustreren het aanpassingsproces aan parasieten. Het gevolg van de bestrijding van de varroamijt is het ontstaan van een steeds virulentere mijt. In deze reeks gaat het om koninginneteelt. Waarom/wanneer zou je als imker moeten ingrijpen in het moerselectieproces door de werksters?

Romée
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Het communicatieproces van tuten en kwaken bepaalt aanvankelijk het moment van het gelijktijdig uitlopen van meerdere moeren en daarmee het moment van het gelijktjdig zwermen van meerdere clans (sub-families). Pas in de samengevoegde sub-families vindt er in de zwerm een natuurlijke selectie plaats tussen de jonge moeren door een onderlinge strijd op leven en dood.

Als een jonge, vitale moer op een natuurlijke manier uitloopt begint zij onmiddellijk te tuten. Het tuten en kwaken dwingt, evenals het burlen bij de herten in de bronsttijd, respect af naar hun omgeving. Doen zij dit niet of onvoldoende dan zijn ze minderwaardig en gaan door een natuurlijke selectie verloren.

!Piet
Romée van der Zee
Contacteer:

Piet Jager schreef:

Als een jonge, vitale moer op een natuurlijke manier uitloopt begint zij onmiddellijk te tuten. Het tuten en kwaken dwingt, evenals het burlen bij de herten in de bronsttijd, respect af naar hun omgeving. Doen zij dit niet of onvoldoende dan zijn ze minderwaardig en gaan door een natuurlijke selectie verloren.

!Piet

Maar niet door de werksters. Die doden geen jonge koninginnen in deze periode. Ze sterven in een gevecht met andere jonge moeren, of doordat rijpe moeren door hun concurrente gedood worden voordat ze uitlopen.

Romée
Piet Jager
Contacteer:

Maar niet door de werksters
Dat is juist! Het onderwerp is dan ook: Selectie door werksters.

Daar moeten we in eerste instantie dan ook bij blijven. Ik reageerde echter op het stukje van Minne en dat ging over de aanloop naar en de tweede fase, namelijk wanneer de nieuwe moeren uitlopen. Dan immers wordt het onderling uitgevochten.

Selectie door werksters vindt voornamelijk plaats in de eerste fase wanneer de moeren nog niet zijn uitgelopen.

Romee schrijft in haar eerdere stuk (deel 1): "Als dit zo zou zijn dan zou het, naar mijn mening, voor koninginnentelers te denken moeten geven. Zij schakelen dit mechanisme immers uit, en lopen daardoor het grote risico inferieure koninginnen te kweken"

!Piet
Romée van der Zee
Contacteer:

Piet Jager schreef:

Selectie door werksters vindt voornamelijk plaats in de eerste fase wanneer de moeren nog niet zijn uitgelopen.

!Piet
Nou als de jonge moeren uitlopen gebeurt er ook van alles hoor. De werksters kunnen een ongewenste moer inballen zodat haar concurrente haar kan doden. Ze bijten jonge moeren en jagen ze door het nest. Bovendien stopt het betrillen van de jonge moeren niet na het uitlopen, dat gaat nog een tijdje door. Er is reinigings- en voelsprietcontact. Allemaal handelingen die, ik citeer Tarpy en Gilley, beslissend zijn voor het lot van de jonge moeren, en daardoor "groepsbeslissingen representeren tav wie blijft leven en moer wordt, en wie niet."

Romée
Romée van der Zee
Contacteer:

Nog even een toevoeging op bovenstaande. Jonge moeren overleven de duels met hun rivalen vaker als ze verwant zijn aan de werksters. (Tarpy e.a.). Ook als ze ouder zijn. Dit wordt gezien als een gevolg van beïnvloeding door werksters. De betrilde jonge moeren overleven langer en lopen minder kans om in gevechten uitgeschakeld te worden.
Kortom, onderschat deze periode niet.
Romée
Piet Jager
Contacteer:

Romee,

Alles goed en wel, maar zolang je onderstaande termen blijft lezen, blijf je echter een roepende in de woestijn en houden de HH-koninginnentelers en dito afnemers zich wijselijk stil.

1. "Als dit zo zou zijn" (Romee)

2. "In hoeverre deze selectie het gevolg zou kunnen zijn van" (Tarpy en Gilley)

3. "De veronderstelling is dat" (idem)

4. "Voor de hand liggend is dat" (idem)

5. "Verwacht mag worden dat" (idem)

6. "Dit wordt gezien als een gevolg van" (Romee)

!Piet
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Romée.

>>Werksters kunnen kiezen om een moercel op een ideale temperatuur te houden om zo betere kansen voor die moer te verkrijgen tov minder goed verwarmde doppen. Hoe moeilijker het weer, hoe sterker dit mechanisme doorwerkt.<<

Dat zal dan wel zijn met slechte weersomstandigheden.Maar met hoge buitentemperaturen,zijn de doppen minder afhankelijk van het verzorgen van de werksters.Dat kan de reden zijn dat de jonge moeren vlugger rijp zijn en de dop verlaten.

Minne.
Plaats reactie