Hoi , allereerst bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
Heel fijn dat ik serieus genomen word en niet weer 1 van die bange mensen ben.
Ik ben idd nog nooit gestoken (iig niet iets wat me bij is blijven hangen) , wel door muggen maar dat is weer een ander verhaal

Ik heb op zomerkamp (aantal jaar terug) een heleboel mensen gestoken zien worden ja , misschien dat het daardoor is gekomen.
Het waren vooral kinderen , die schreeuwden het uit van de pijn.
Echt interesse in het imker ehm.. gebeuren (pardon) heb ik niet , tuurlijk is het een optie om eens in zon pak gehezen te worden , en te gaan kijken bij iemand , daar heb ik wel interesse in , maar om het zelf te doen , nee dat zou ik ECHT niet durven.
Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik niet raar om me heen ga staan meppen en slaan , daar raken de wespen alleen maar gestressed van en ik ook , aangezien ik niet meer weet welke kant die op is gegaan.
Kalm blijven gaat helaas niet , ik raak echt in paniek.
Ik loop/ren weg van de plek waar hij is en probeer ervoor te zorgen dat hij me niet volgt (mag ik in hij-term spreken trouwens?)
Mijn eigen hobby is fretten , zoals jullie misschien wel weten kunnen deze goed hard bijten.
Echter een bijtende fret pak ik zo vast (ook zonder handschoenen) maar voor een insectenbeet ben ik zo bang.
Ik woon trouwens in NB , en heb geen eigen vervoer (ja een scootertje

) is er hier in de buurt ook een imker waar ik evt een keer zou gaan kunnen kijken?
En word je door zon pak heen dan ook echt niet gestoken?
Ik weet trouwens ook dat een hommel niet/weinig steekt , maar nog ben ik er zo bang voor , ik denk dat het te maken heeft met het feit dat het toch altijd als enge beestjes beschouwd word en ik dit overgenomen heb.
Nog even p.s je , het zijn niet alleen de vliegende insecten waar ik zo bang voor ben.
Ik heb bij stichting reptielenvrienden gewerkt , en daar hadden ze krekels/moriowormen.
Ook die vond ik eng , na een tijdje de morio's te hebben gezien , durfde ik ze met de hand te pakken , dus ik hoop van harte dat dit hetzelfde effect heeft als met de morio's.
Nogmaals bedankt.