Dat alle mijten eruit pesten zal denk ik ook nooit gebeuren. Het volk zal de populatie mijt aan moeten kunnen. Dat is een heel ander verhaal.Ewout schreef:Je helpt ze daar in elk geval niet mee door alle mijten eruit te pesten (in tegendeel).ndj schreef:Misschien klink ik wat radicaal in mijn benadering, maar ik geloof niet dat onze honingbij zich binnen 100 jaar zal aanpassen aan de varroamijt. We zullen de bijen daar mee moeten helpen.
En om die 100 jaar in perspectief te brengen, lees dit maar eens: http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/Na ... volken.htmExcuses voor off-topic...Na zes jaar wrede harmonie tussen honingbijenvolken en de parasiet Varroa destructor lijkt het er op dat de bijen enige vorm van resistentie hebben verkregen: de mijtbesmettingen blijven niet even sterk toenemen als in het begin, en de populatie bijenvolken is op peil te houden zonder varroa te bestrijden.
Een sterk volk, kan nu met een relatief lage besmetting aan mijt bezwijken.
Ik geef dan de imker de schuld. Hij had eerder in moeten grijpen. Beetje kort door de bocht natuurlijk.
Er zijn imkers die hun volken helemaal niet behandelen. Dat kan goed gaan voor een tijd. Ondertussen brengen de darren van deze volken wel de mijt naar andere volken. Wat moet je daar mee?
Ongeveer zeven jaar, dan staat het onbehandelde stamvolk. Dan staat het op instorten. Helemaal niet behandelen van bijen tegen die sluipmoordenaars is in mijn ogen dierenmishandeling.