vanggewas na mais

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
zonregeditor
Contacteer:

vanggewas na mais

Bericht door zonregeditor »

Ik hoorde gister dat het nu verplicht is om een vanggewas in te zaaien na de maisoogst op zandgronden, om mesttoffen op te vangen. Dit kan onder andere bladkool of bladrammenas zijn.

Zou dit nog tot een vorm van dracht kunnen leiden in de korte tijd dat ze kunnen groeien? Ik vrees dat het niet interessant is maar zijn er niet planten die wel tot dracht leiden en die misschien gepromoot zouden kunnen worden als prima vanggewas :) ....
Het gaat om aardig wat hectares in nederland lijkt me!

groet peter
de vos roger
Contacteer:

Re: vanggewas na mais

Bericht door de vos roger »

Peter,ik vrees dat het daarvoor een beetje te laat zal zijn om die gewassen nog tot bloei te krijgen wat je waarschijnlijk bedoeld.
De mais hier bij ons wordt afgereden eind september begin oktober.
Als men dan nog moet inzaaien en daar dan ook nog bloei van verwacht is het zeker al een stuk in november(al veel kans op nachtvorst) waar het al veel te koud zal zijn om ons bijen op te vliegen ,laat staan dat die planten bij lage temperaturen nog iets zouden afgeven van nectar of pollen.
groetjes

roger
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Daar komt nog bij dat slechts enkele gewassen zijn toegestaan als vanggewas, waaronder tarwe, en geen drachtplanten vrees ik.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In groningen zie je momenteel hele stukken bladrammenas nog in bloei. Normaal zie je die niet meer bloeien maar dit jaar door het mooie late weer bloeien ze wel. Als je als imker daar in de buurt staat is het een welkome aanvulling, maar goed welke imker staat daar nou??? Die trekken zich meestal terug naar de zandgronden in de winter.

Maar goed.......om een lang verhaal kort te maken.....ik had ook verwacht of gehoopt dat boeren voor dat soort braaklegging ipv rammenas winter koolzaad zouden verbouwen. Dat biedt volgens mij perspectief. Ze kunnen zich dan aanmelden voor biodiesel en je hebt toch ook nog eens een mooi gewas op je veld in de winter.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
In groningen zie je momenteel hele stukken bladrammenas nog in bloei. Normaal zie je die niet meer bloeien maar dit jaar door het mooie late weer bloeien ze wel. Als je als imker daar in de buurt staat is het een welkome aanvulling, maar goed welke imker staat daar nou??? Die trekken zich meestal terug naar de zandgronden in de winter.

Maar goed.......om een lang verhaal kort te maken.....ik had ook verwacht of gehoopt dat boeren voor dat soort braaklegging ipv rammenas winter koolzaad zouden verbouwen. Dat biedt volgens mij perspectief. Ze kunnen zich dan aanmelden voor biodiesel en je hebt toch ook nog eens een mooi gewas op je veld in de winter.

Jelte Pieter hallo
Rammanas is lang niet altijd een zegen zeker niet in het late najaar als je je volken al ingewinterd hebt en het nog een aantal dagen ver boven de 20 graden is dan vliegen ze er op als gekken en kunnen ze zomaar een extra 20 pond erop halen zodat de bijen voornamenlijk op rammanas honing door de winter moeten.
Bovendien kristalliseerd rammanas ook nog eens vrij snel omdat het veel glucose bevat en dat is meestal nadelig voor de winterzit.
Een beetje is geen probleem.
Als de temperaturen normaal zijn zo'n 15 a 17 graden dan is het wel voordelig dan geeft het voornamenlijk stuifmeel.
Boeren gaan weer algemeen koolzaad verbouwen als het hun wat opbrengt.
Het is een prima wisselteelt maar ze zijn het perceel een vol jaar kwijt voor verdere inkomsten.
Als er geen speciale subsidies op groenbemesters zijn dan zijn de boeren rekenmeesters en proberen het maximale te halen.
Pas als ze merken dat de opbrengsten teruglopen zijn ze bereid om groenbemesters aan te planten vooral mosterd of rammanas maar vaak zijn ze zo panisch over het oliehoudend zaad dat heel lang kiemkrachtig is dat ze het al maaien voordat het goed bloeit.
Ook stoelt het gewas bij vroeg maaien beter uit.
Vroeger had je hele speciale drachten maar nu met al die groenbemesters wordt het en allegaartje.
Je staat bijvoorbeeld op de zeeaster en met een rammanasveld in de buurt wordt het niets, ze vliegen op de dracht die het meest opbrengt en er komt weinig zeeaster binnen.
Maar net zoals echte boeren kunnnen imkers er ook wat van.
Maar als je echte zeeaster honing geoogst heb dan verlang je daar telkens weer naar.
Dirk

dertiende
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Op biologische akkers hier vlakbij staat de mosterd en bladrammenas vaak nog tot in begin december te bloeien, maar na october zie ik nog maar heel weinig bijen op, hoewel er meer dan 20 volken op 200 meter afstand staan.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Dirk,

wat betreft het uitwinteren op honing van koolzaadachtigen: ik sta elk jaar op de bladrammenas en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik moet toegeven dat ik na het honing afnemen voer met suikerwater. Toch houden sommige volken redelijke hoeveelheden van deze honing over. Overigens is deze discussie enige jaren geleden al uit den treure gevoerd.

Met het 'sunige' van boeren geef ik je gelijk. Ze weten elke subsidie volledig te benutten. Imkers zijn niet van invloed op hun keuzegedrag maar het geld regeert in deze kwestie. Goede drachtomstandigheden voor de imker vallen of staan met de keuzes van de boer die dus marktafhankelijk opereert. Wat mij betreft komt het koolzaad terug. Sommige imkers vinden dat maar niets (zie berichten uit het verleden, maar ik beschouw de imkerij als een nevenberoep, landbouw gerelateerd). Imkers zouden de boeren misschien wel kunnen beinvloeden voor een voor hun gunstig koolzaadras. Er zijn al genoeg zelf fertiele koolzaadrassen die in feite geen honingbijen behoeven voor zaadvorming.

Jammergenoeg maaien boeren veel te gauw de bladrammenasvelden: ik vind dat ze in dit opzicht om wilde insecten moeten denken. Te gauw maaien betekent voedseltekort voor vele soorten met daarop volgende vroegtijdige hongerdood. De boer als natuurbeheerder is weer eens schromelijk overschat.

jp
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Beste Dirk,

wat betreft het uitwinteren op honing van koolzaadachtigen: ik sta elk jaar op de bladrammenas en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik moet toegeven dat ik na het honing afnemen voer met suikerwater. Toch houden sommige volken redelijke hoeveelheden van deze honing over. Overigens is deze discussie enige jaren geleden al uit den treure gevoerd.

Met het 'sunige' van boeren geef ik je gelijk. Ze weten elke subsidie volledig te benutten. Imkers zijn niet van invloed op hun keuzegedrag maar het geld regeert in deze kwestie. Goede drachtomstandigheden voor de imker vallen of staan met de keuzes van de boer die dus marktafhankelijk opereert. Wat mij betreft komt het koolzaad terug. Sommige imkers vinden dat maar niets (zie berichten uit het verleden, maar ik beschouw de imkerij als een nevenberoep, landbouw gerelateerd). Imkers zouden de boeren misschien wel kunnen beinvloeden voor een voor hun gunstig koolzaadras. Er zijn al genoeg zelf fertiele koolzaadrassen die in feite geen honingbijen behoeven voor zaadvorming.

Jammergenoeg maaien boeren veel te gauw de bladrammenasvelden: ik vind dat ze in dit opzicht om wilde insecten moeten denken. Te gauw maaien betekent voedseltekort voor vele soorten met daarop volgende vroegtijdige hongerdood. De boer als natuurbeheerder is weer eens schromelijk overschat.

jp

Jelte Pieter hallo
Vaak zaaien ze tussen de nieuwe koolzaadrassen nog een 10 a 20 procent oude rassen om de vruchtzetting te bevorderen.
Ik heb wel iets gemerkt van minder stuifmeel op koolzaad maar de honingproductie blijft toch wel in orde.
Wat me wel opgevallen is dat de honing veel egaler van smaak is.
Vroeger als je langs een koolzaad reed op de fiets en het was vochtig warm weer dat kwam er echt de koolzaadgeur op je af dat is nu veel minder.
Maar wat zouden we hier tegen kunnen doen.
Misschien moeten we de mens genetisch veranderen.
Dirk

dertiende
Plaats reactie