Apidea's op het dakterras

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Apidea's op het dakterras

Bericht door heidecap »

In augustus heb ik nog een teeltje opgezet van mijn beste raszuivere Buckfast moer. Ik hield 2 moertjes in Apidea's over en heb die zo lang maar als reserve moertjes op mijn dakterras geplaatst.
Eind september heb ik nog eens uit 1 van deze kastjes een moer gebruikt omdat 1 van mijn hoofdvolken moerloos bleek.
In deze apidea (de meest rechtse) hebben de bijen welgeteld 1 dop aangezet en hieruit is op of rond 7 oktober een moertje geboren.

Afbeelding

De afgelopen dagen was het mooi weer, in de apidea kwam ik ook nog enkele darren tegen. De F-2 moer zou dus nog erg laat bevrucht kunnen zijn.

Afbeelding

Vandaag was het opnieuw redelijk weer, ik was erg nieuwsgierig en maakte het kastje maar eens open :

Afbeelding

De bijen hebben onder een flinke rand honing ook veel stuifmeel opgeslagen :

Afbeelding

Mijn zoontje stond erbij, keek ernaar en vroeg of hij eens een raampje mocht vasthouden :

Afbeelding

Hoewel het al wel zou kunnen vond ik geen eitjes.
Wel was het vrij onrustig op de bodem van de apidea.
Hier probeerden de bijen het jonge moertje in te ballen :

http://www.terheide.eu/inballen.AVI

Na deze opname gemaakt te hebben heb ik het moertje bevrijd en haar op mijn hand laten bijkomen :

Afbeelding

Na enige tijd werd het in de apidea weer rustig en heb ik de moer op het buitenste raampje gezet. Op deze foto zie je dat er al weer wat bijen keurig om haar heen zitten :

Afbeelding

Het raampje heb ik tenslotte teruggeplaats en de apidea gesloten. Ik neem aan dat, als het moertje overleeft in dit kastje, ze volgend weekend aan de leg moet zijn. Zo niet, dan laat ik de bijen uit deze apidea op mijn stand op de andere kasten afvliegen ...

Thomas
de vos roger
Contacteer:

Re: Apidea's op het dakterras

Bericht door de vos roger »

Thomas,mooi voorgesteld,heb ik ook al gedaan met mijn kleinkinderen hun zo een raampje laten vasthouden (hopende dat het later ook imkers zullen worden).
Er is nog kans dat je koningin nog ergens een eenzame dar tegen het "lijf" loopt ,maar ik vrees dat de darrenverzamelplaatsen leeg zijn deze tijd van het jaar en dat een "goede" bevruchting quasi uitgesloten is .
groetjes

roger
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Mooi filmpje over het inballen. Thomas zou je bij je link voor het filmpje het aantal MB willen zetten zodat iemand zonder snelle verbinding kan beslissen om het niet op te halen? Verder moet van mijn hart dat ondangs de mooie foto's dit toch niet kan om in een bericht 822 Kb aan fotomateriaal te zetten.
Ik wil je er bij helpen om de foto's te verkleinen in zowel kb als het aantal pixsels (400) in breedte. Ik heb een stukje "software" die je samen met de foto op het forum kunt zetten. Je moet dan twee foto's - groot en klein - op je site hebben staan.
{= [ dit om het nu zichtbaar te maken. Dus alle{....} deze moet je in [....] wijzigen.
Hans, foto redactie

{url="http://www.honey-bee.eu/geel-grote foto.JPG"}{img}http://www.bijenhouden.nl/beeld/t/thomash_geel-kleine foto.jpg{/img}{/url}{i}{purple}voor grote afbeelding klik op foto{/i} (aantal Kb in vullen){/purple}
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hans, ik heb aan jouw 400-eis hopelijk voldaan. Wat je voor de rest bedoeld, daar ben ik niet technisch genoeg voor.
Voor wat betreft het filmpje. Het is uiteraard niet geschikt voor niet adsl-gebruikers, maar dat zullen ze zelf de afgelopen jaren inmiddels ook wel hebben ondervonden ...
Plaats reactie