nest in de open lucht

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

nest in de open lucht

Bericht door Oude Essink »

bijennest in de open lucht op 25 okt.06

Ik pleeg mijn volken in Augustus in te winteren. De gehele maand September ben ik vervolgens op vakantie. Begin Oktober begint de klus van het weer op orde brengen van de tuin. Deze is bij mij vrij groot en kost weken ploeteren om al die ongewenste kruiden weg te halen uit de natte klei en vervolgens het geheel winterklaar te maken.
Vanmiddag was ik op mijn knieën druk doende, toen ik gepakt werd door een bij; vreemd: doorgaans steken zij bij mij alleen als zij echt honger hebben en dat leek mij uitgesloten. Vervolgens nog een steek, en nog een. Daarna een zoemer in mijn haren. Ik stond op om op onderzoek uit te gaan en raakte met mijn hoofd een volmaakt bijennest'¦. Niet gezien!!
Zes mooie raten waarin 5 volle straten bijen. Had een mooie korf vol kunnen zijn:
.
Afbeelding
Zijaanzicht.
.
Afbeelding
Vooraanzicht.
.
De dames moeten in September op zwermtocht gegaan zijn; een snelle blik in mijn bijenstal laat zien, dat uit alle kasten gevlogen wordt.
Wat nu? Binnenhalen en inwinteren heeft geen zin; ik heb de keus tussen nest weghalen en bijen laten afvliegen op de kasten in de stal of het nest gewoon laten zitten en afwachten hoe dat van de winter verloopt; uiteindelijk hebben zij zelf voor de openlucht gekozen. Al heb ik een zuiver idee, hoe dat waarschijnlijk zal aflopen - morgen zal het 24 gr. zijn maar daarna is het seizoen echt afgelopen - kies ik voor het laatste'¦.
Tenzij iemand een beter idee heeft.

Hennie oes

Afbeelding
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: nest in de open lucht

Bericht door Dirk Blanken »

Hennie ik doe mijn tuin ook s'winters.
Er zit weinig voer in de natuur zwerm dus waarschijnlijk zal hij het niet halen.
Je zou hem nog wat kunnen beschermen met een soort dekplank er boven aan te brengen met een gat waarop je een dichte voerbak zou kunnen zetten en kijken of ze opnemen als experiment, door het gat een beetje suikerwater gieten zodat ze snel de weg weten.
Ik denk dat als ze voldoende voer zouden hebben en van bovenaf beschermt zouden zijn ze een goede kans zouden hebben.
De temperatuur blijft nog even boven normaal dus misschien lukt het dan kan je elke dag in de winter controleren wat er gebeurd.
Dirk

dertiende
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hennie, prachtig en inderdaad uitzonderlijk. Elke oplossing waarbij het nest in open lucht blijft is nutteloos, het volk zal het voorjaar niet halen en ik vind ook dat je dat best niet uittest om erachter te komen. Het lijkt me de beste oplossing om de tak waaraan het nest ophangt zodanig door te zagen dat ze kan opgehangen worden in een zo nauw mogelijk aansluitende lege kast, en op dezelfde plaats terugzetten natuurlijk, dat biedt meer perspectieven.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Hennie,

1. Uitgebouwde BK-ramen in lege broedkamer plaatsen.
2. 2e lege broedkamer daar bovenop zetten.
3. Het geheel onder, voor, naast of achter de zwerm plaatsen
4. Raat voor raat afklopppen/vegen
5. Raten met voer/stuifmeel/ broed opsnijden en in lege BK-ramen klemmen.
6. Vervolgens deze ramen in bovenste lege broedkamer hangen
7. Na een goede dag de onderbak wegnemen
8. Voerramen bijhangen naast het volk in de nu bezette 2e BK
9. Eventueel nog een weinig bijvoeren

Voerramen = uit enkele goed opgevoerde volken haal je 1 buitenraam met voer.

P.S. Ik schat de grootte van de zwerm op een zesraamsvolk

!Piet
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zou er toch maar mee aan de slag gaan en het idee van piet lijkt me het beste. Het idee om het volk in de buitenlucht te hangen het spannensd. Ik zou het dan ook voeren en een dak er boven plaatsen.

Als je Piet zijn idee opvolgt, dan zou ik het niet weinig voeren maar juist veel van een dikke siroop en warm! Het volk heeft zo te zien weinig voer en heeft het voer nodig. Door de warmte van het voer kunnen ze nog wat herstel werkzaamheden uitrichten.

jp
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Hennie,

Wat we vorig jaar gedaan hebben bij een volk wat zonder voer zat in de winter was het volgende:
Probeer ze eerst in een kast te krijgen zoals Piet beschrijft en leg er zo'n grote plak suikerdeeg van 15 kilo bovenop, als de winter niet zeer streng wordt gebruiken ze deze suiker, zo is het volk ook bij deze imker door de winter gekomen(vanaf dec)

Groeten Harmen
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

We zijn natuurlijk eind oktober, volgende week kan het vriezen. Bijen afkloppen, raten stuksnijden om in lege ramen te bevestigen die de bijen nog moeten vastbouwen etc. lijkt me niets voor deze tijd van het jaar. Het geordende nest dat de bijen hebben zou ik nu niet meer storen en in zijn geheel proberen op te bergen met een extra voederraam uit andere kasten aan weerzijden.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Het idee van Harmen is volgens mijn ervaring haalbaar.

Ik had vorig jaar alle bijen klaar voor de winter toen ik op het platte dak bij mij thuis nog een 6 ramer ontdekte (Het was reeds eind oktober). Het was een zwermpje (Een zwerm zo groot als een stevige peer) die ik de eerste week van september nog geschept had (uit een perenboom). Het was zo'n klein volkje dat ik er eigenlijk niets mee kon en had willen verenigen met een volk dat van de heide terug kwam. Maar ik was het hele volkje vergeten.

Het zat slechts op twee ramen met iets broed (dus een koningin) en een beetje voer. Ik heb hem in de stal gezet en de dekplank met het voergat aan de achterkant (Daar zat het 'broednest' = meeste bijen)
In een pak Apifonda een gat gesneden en dat op het voergat gelegd en een extra randje op de 6 ramer gemaakt zodat het dakje weer goed paste.
De bijen aten langzaam maar zeker de zak leeg. Rond de kerst was de zak leeg en het volkje leefde nog steeds. Ik heb er toen nog maar een pak Apifonda aan gewaagd.
Dit voorjaar had ik, tot mijn eigen verbazing, een mooi en goed ontwikkeld volkje op 6 ramen.

Hennie: Ik heb het randje voor de 6 ramer nog liggen [:)] en Geldermalsen-Maurik is te doen.

Jaap
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Nou maak je eens iets mee wat volledig natuurlijk is en dan zal dat volk absoluut weer in een kast.
Laat hem toch lekker hangen Hennie, als het in het voorjaar geen gevaar kan en bouw er iets omheen ev met een paar stevige latten ter steuning en zorg dat de natuurzwerm voer krijgt.
Het idee van apifonda na eerst een paar kilo suiker oplossing is niet zo gek, al denk ik dat dat bij een zachte winter veel vocht aantrekt, de bijen verzegelen niet voor niets het voer, maar als je zorgt dat het geheel in plastic is verpakt dan valt dit waarschijnlijk mee.
Volken die in het najaar zwermen daar zou ik nooit van natelen stel je voor dat je hele stand dat zou doen.
Dus gewoon een experiment vooral ook omdat het al zo laat is.
Ev een stuk plexiglas in bouwen voor en achterkant om het proces te kunnen blijven volgen gedurende de winter.
Toen wij er nog niet waren moesten ze altijd in de vrije natuur overleven.
Als de zwerm in een kast moet dan zal je hem bij deze temperaturen toch moeten verplaatsen alles wat opvliegt bij het overzetten vliegt weer naar de oude plaats, en het is al geen groot volk dus zal je de zwerm in de kast moeten doen op dezelfde plaats waar hij nu hangt en 's avonds pas verplaatsen naar een plek op ongeveer 2 km.
Dirk

dertiende
DaanL
Contacteer:

Bericht door DaanL »

leg er zo'n grote plak suikerdeeg van 15 kilo bovenop, als de winter niet zeer streng wordt gebruiken ze deze suiker,
Als de winter wel streng word gaan ze toch lopen en overleven ze het niet,of ze doen helemaal niks en hebben geen/weinig voer. Het risico zou mij te groot zijn. Ik vind het idee van Piet goed, zorg dat het volk zo goed mogelijk beschut is en ik zou toch proberen met een mooie dag de boel in een kast te krijgen. Is het onmogelijk om er een korf 2 cm boven te hangen? Dan bouwen ze de boel waarschijnlijk snel vast en kun je hem in de korf inwinteren.
Plaats reactie