Veel imker zeggen ik heb nooit een zwerm, maar ook vandaag een zwerm geschept en dat is de tweede al in een dag of tien.
Klagen dat ze niet goed zijn geen honing halen , of erger nog de bijen zijn weg.
En in dit geval klopt het nog ook, wat ik hier uit opmaak is dat de imkers niet goed op letten.
En niet op tijd het volk nakijken, ik vind scheppen prachtig en haal ze op voor een pot honing voor de melder.
Maar vandaag bij het klooster waar mannen niet binnen mogen, maar ook niet veel darren gezien.
De imker moet buiten om lopen om te scheppen en de zusters kijken door het raam naar de bijen denk ik.
Al weer twee volken die de winter door komen.
Heb nooit een zwerm
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Heb nooit een zwerm
Tinus Kolsters
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Heb nooit een zwerm
dan jokken veel imkersm.kolsters. schreef:Veel imker zeggen ik heb nooit een zwerm, maar ook vandaag een zwerm geschept en dat is de tweede al in een dag of tien.

iedereen wordt wel eens verrast door een zwerm.
dat kan zelf imkers met 100 jaar ervaring gebeuren.
het is natuurlijk wel de bedoeling dat het er over de loop der jaren steeds minder worden,

tenzij het onderdeel is van je bedrijf metode.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Veel imkers klagen dat er een slechte ontwikkeling is en dat er nu geen honing binnenkomt. Waar komen die zwermen dan vandaan?m.kolsters. schreef:Veel imker zeggen ik heb nooit een zwerm, maar ook vandaag een zwerm geschept en dat is de tweede al in een dag of tien.
Klagen dat ze niet goed zijn geen honing halen , of erger nog de bijen zijn weg.
En in dit geval klopt het nog ook, wat ik hier uit opmaak is dat de imkers niet goed op letten.
En niet op tijd het volk nakijken, ik vind scheppen prachtig en haal ze op voor een pot honing voor de melder.
Maar vandaag bij het klooster waar mannen niet binnen mogen, maar ook niet veel darren gezien.
De imker moet buiten om lopen om te scheppen en de zusters kijken door het raam naar de bijen denk ik.
Al weer twee volken die de winter door komen.
Maar met dit weer een zwerm op dit moment vind ik vreemd.
groet,
Peter
Peter
Bij mij wel goede ontwikkeling, vandaag verrast geweest door wel 10 grote zwermcellen in een propvolle kast op 3 bakken (bijna gesloten ...)
Maar veel honing is er nog niet te zien...
Maar veel honing is er nog niet te zien...
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Een van mijn volken heeft de kast nog lang niet volgebouwd, maar was al volop zwemplannen aan het smeden. Door het slechte weer had ik zelfs een al dichte dop gemist! Dus maar een aflegger van gemaakt.
Een collega heeft al twee zwermen te pakken gehad! Missen we de zwermplannen omdat we de kasten door het slechte weer niet na kunnen kijken? Of hebben de dames teveel tijd over door het slechte weer en gaan ze dan maar zwermplannen smeden...
Een collega heeft al twee zwermen te pakken gehad! Missen we de zwermplannen omdat we de kasten door het slechte weer niet na kunnen kijken? Of hebben de dames teveel tijd over door het slechte weer en gaan ze dan maar zwermplannen smeden...