varroa en spijkerbroeken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
labrador
Contacteer:

Re: varroa en spijkerbroeken

Bericht door labrador »

Dirk Blanken schreef:
Er zijn imkers en mensen die niet verder nadenken dan hun neuzen lang zijn.
Als je weet dat Amitraz hoogstwaarschijnlijk behoorlijk kankerverwekkend is dan valt dat middel toch automatisch af als bestrijdingsmiddel tegen Varroa, zelfs als dat nog niet bewezen is.

Er zijn voldoende middelen die in ieder geval niet schadelijk zijn voor menselijke consumptie.

Dus mensen die amitraz gebruiken zijn luie mensen.

Wij imkers moeten ons product zo zuiver mogelijk houden.
Wij zijn geen honingboeren die alleen het eindproduct willen zien en dan zoveel mogelijk anders komt de honingbeurs niet volgenoeg.

Zeer vreemd dat Apivar ( Amitraz ) in Belgie gebruikt mag worden, komt later waarschijnlijk ook op het lijstje waarop DDT bovenaan staat.

Dirk

dertiende
Bij ons in de buurt (Harderwijk)stond vroeger een grote asbest fabriek. Half harderwijk schijnt onder de asbest te zitten. Dit is toch wat je noemt echt kankerverwekkend. Grappig als je bejaarde ex-werknemers een beeld onthullen en het hebben over de goede oude tijd....

Ik denk dat het beter is een potje honing leeg te snoepen uit een kast waar de varroa bestreden is met Amitraz, dan 1 dag te verblijven in hartje stad met alle uitlaatgassen, smok en noem maar op. Gelukkig woon ik dan ook midden op de veluwe.....
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Dus mensen die amitraz gebruiken zijn luie mensen
komt later waarschijnlijk ook op het lijstje waarop DDT bovenaan staat.
Knap, 3 ongefundeerde opmerkingen in zo'n klein stukje tekst.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Gerard van Gastel schreef:
Dus mensen die amitraz gebruiken zijn luie mensen
komt later waarschijnlijk ook op het lijstje waarop DDT bovenaan staat.
Knap, 3 ongefundeerde opmerkingen in zo'n klein stukje tekst.
Ieder zijn eige mening mening Gerard.
Gaarne wil ik je vragen om met bewijzen te komen ( te funderen ) waarom amitraz een middel is wat iedereen zou moeten gebruiken vooral als hij niet lui is van lichaam en geest.
En kom nu niet aan met "" het werkt zo goed""
Waarom zet je niet op je honingetiquet: Bijen behandelt met zuivere Amitraz.
Als je zegt dat het je absoluut niet interesseseerd of een middel schadelijk is voor mens en milieu dan kan ik dat nog een mening noemen en je respecteren wat betreft je duidelijkheid.
Ik wil niet onaardig zijn maar wel duidelijk.
Labrador, als je mocht kiezen zou je dan je kinderen honing van bijen voeren die met amitraz behandeld waren of de honing van een imker die z'n bijen met onschadelijke middelen behandeld.
Dirk.
Gaarne zie ik jullie gefundeerde reactie tegemoet.

dertiende
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Noem mij nu eens een gedomesticeerd diersoort welke niet behandeld worden met chemische "rommel". Voor de honden gebruik ik ook middelen die uit de veehandel komen. Koeien, paarden en varkens worden nogal eens behandeld met dit spul. Ook waarin het spul zit wat in dit voorbeeld genoemd is.

Wat dacht je van fruit, aardappelen en groente? Alles lekker biologisch?

De wereld zit anders in elkaar momenteel. Helaas zeg ook ik!!
Maar houd je dieren op een wat grotere schaal, dan is er niet te ontkomen aan bestrijdingsmiddelen.

Gefundeerd of niet, zo denk ik er over. Maar... ik respecteer ook jouw mening.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Dirk Blanken schreef:
Labrador, als je mocht kiezen zou je dan je kinderen honing van bijen voeren die met amitraz behandeld waren of de honing van een imker die z'n bijen met onschadelijke middelen behandeld.
Dirk.
Gaarne zie ik jullie gefundeerde reactie tegemoet.

dertiende
Wat is onschadelijk? Wat als er morgen wordt bewezen dat Thymol, oxaalzuur en mierenzuur minder onschadelijk zijn dan tot nu beweerd?

Zeg nooit nooit. Wat niet wegneemt dat ik meer vertrouwen heb in zeg maar oxaalzuur verdampen dan in experimenten met eigen "receptjes" van Amitraz, Coumafos of Fluvalinaat.

Waarschijnlijk heeft de producent wel een reden waarom hij de concentratie Amitraz in Apivar beperkt tot 3,3%. Gaan we door het "experimenteren" niet dezelfde weg op die vroeger veelvuldig werd bewandeld? X cc van product y wordt voorgeschreven. Als we er nu XX cc van maken zouden dan de dode parasieten niet nog doder zijn? [xx(]

Wie van ons imkers is er in staat om residuen allerhande zelf op te sporen? Wie heeft de kennis? Wie heeft het benodigde materiaal? Wie wil er desnoods geld investeren om het erkende labo's toe te vertrouwen? Waarschijnlijk zijn er dit zeer weinig. Laat ons als niet chemisch onderlegde imker ons beperken tot wat in (buitenlandse) instituten werd geprobeerd en (waarschijnlijk) onderzocht.

De gebruikte producten en hun gebruiksmethodes zomaar het voordeel van de twijfel geven is waarschijnlijk niet het beste idee.

Nog even een kanttekening. De imkers die experimenteren met eigen receptjes Amitraz (TacTic), Coumafos en Fluvalinaat, schrijven zij dit eerlijk op in het register dat ze dienen bij te houden? Of wordt daar om bestwil wat vergeten? Wat met de traceerbaarheid in de voedselketen? Als ze het registreren, hoe gaat dit dan? Bijenvolk Z 1 broekspijp jeans van merk A maat B gedrenkt in een oplossing van zonnebloemolie van merk c met als houdbaarheidsdatum 01/01/2008 en d ml Amitraz met lotnummer e.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Each to his own.

Feit is dat amitraz niet legaal is in NL (oxaalzuur ook niet?) als middel tegen Varroa maar wel voor tuinbouw en veterinaire toepassing.

Feit is dat Amitraz (en fluvalinaat) minder werk is dan oxaalzuur

Ikzelf (1x oxaalzuur in de winter, kleine diverse volken met veel verjonging) zit ook niet te wachten op coumaphos, fluvalinaat of thymol in mijn bijen maar dat is een questie van smaak, oxaalzuur/mierezuur vind je veel in de natuur en ik heb liever dat soort simpele wateroplosbare zuren dan een complexer organisch molecuul.

Als je organische pesticiden gebruikt en je verkoopt de honing/was dan is het wel schappelijk als je het op het etiket zet dat er mogelijk residuen van stof X in zitten.

L.
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Gaarne wil ik je vragen om met bewijzen te komen ( te funderen ) waarom amitraz een middel is wat iedereen zou moeten gebruiken vooral als hij niet lui is van lichaam en geest.
En kom nu niet aan met "" het werkt zo goed""
Waarom zet je niet op je honingetiquet: Bijen behandelt met zuivere Amitraz.
Als je zegt dat het je absoluut niet interesseseerd of een middel schadelijk is voor mens en milieu dan kan ik dat nog een mening noemen en je respecteren wat betreft je duidelijkheid.
Ik wil niet onaardig zijn maar wel duidelijk.
Je verdraaid het hele verhaal!!
Iedere imker probeert op zijn eigen manier het varroaprobleem het hoofd te bieden, het is vaak vallen en opstaan. Alle goede raad is welkom, maar met opmerkingen als: "Imkers die werken met Amitraz staan wel erg ver af van hun "natuurlijke" hobby". en: "Dus mensen die amitraz gebruiken zijn luie mensen" voel je jezelf toch weleens op je pik getrapt, Zeker als blijkt dat deze mensen zelf ook niet wettelijk toegestane chemische middelen blijken te gebruiken zonder de gevolgen precies te kennen!
Graag eerst goed nadenken voor je dit soort opmerkingen plaatst ! De eerste impulsieve reakties zijn niet altijd de beste, en geven vaak een negatief beeld.

Ik heb nergens gezegd dat amitraz een middel is wat iedereen zou moeten gebruiken!! Ik heb het als proef gedaan(zie bovenaan: de proef op de som, één doekje) Dat 'lui van lichaam en geest' slaat echt helemaal nergens op, domme opmerking dus, geen tijd aan besteden! En dat geldt ook voor deze opmerking:"Waarom zet je niet op je honingetiquet: Bijen behandelt met zuivere Amitraz."
volgende:"Als je zegt dat het je absoluut niet interesseseerd of een middel schadelijk is voor mens en milieu", nou, dat zeg ik absoluut níet, als (ex)chemisch analist heb ik misschien een andere kijk op chemische stoffen dan jij. Heb jij je weleens afgevraagd of de kankerverwekkende stoffen in tabaksrook schade geven? of het neerslaat op de bijenwas en de aanwezige nektar/honing of misschien zelfs wel opgenomen? Toch wordt dit massaal herhaaldelijk in de kasten geblazen! De drukinkt en resten van oplosmiddelen uit de kranten die bij het verenigen gebruikt worden?
Ben je op de hoogte van de hoeveelheid werkzame stof in TacTic?, welke vorm van amitraz opneembaar is door bijenwas en welke niet?
onder welke omstandigheden wel of niet? hoelang het werkzaam blijft?
welke concentratie door de was kan worden opgenomen, of dit uberhaupt schadelijk is voor menselijke consumptie?
Ken je de preciese samenstelling van Bienenwohl, wat je zelf gebruikt?
Ik zeg niet dat we Amitraz moeten gebruiken, maar als het een uiterst redmiddel voor onze volken kan zijn (bv in het geval gerard.b.w.vos) mogen we het niet zomaar van tafel vegen omdat je 'gehoord hebt' dat het opgenomen kan worden in bijenwas en misschien kankerverwekkend is. Het is meestal niet de stof op zich, maar de concentratie hiervan die schadelijk is. Bijna alle stoffen zijn kankerverwekkend in bepaalde hoeveelheden toegediend.
(zie ook:Chemische bestrijdingsmiddelen http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6796)
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

LWPisa schreef:

Als je organische pesticiden gebruikt en je verkoopt de honing/was dan is het wel schappelijk als je het op het etiket zet dat er mogelijk residuen van stof X in zitten.

L.
Door zo'n behandeling buiten het honingseizoen te doen kan ik mij niet voorstellen dat "besmette" honing geslingerd wordt.
1. geen honingkamers op moment van behandelen
2. behandelde bijen leven allang niet meer

Verder denk ik dat we eens na moeten denken over alle radioactiviteit, zure regen en weet ik niet wat voor zooi er de laatste jaren al niet op ons is neergedaald...... En ook dat eten we gewoon op... Jaren geleden mocht er een geruime periode geen heidehoning verkocht worden door Tsjernobyl. Nu wordt het nog wel gemeten, maar betreft het een acceptabele hoeveelheid.....

Wat is dat toch? In Nederland wil men altijd Roomser zijn dan de paus...
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Labrador, amitraz lost nauwelijks op in water en we krijgen via fruit vast meer binnen dan via honing. Als ik een pot honing van je kreeg zou ik m zeker opeten...in mijn geval is het puur het idee om een dergelijke "exotische" stof te gebruiken in deze specifieke situatie. Mijn met permethrine of soms zelfs lindaan behandelde honden liggen tegen mijn huid aan terwijl ik weet hoe giftig beide stoffen zijn.

L.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Zo langzamerhand vind ik dat er genoeg is geschreven gif te gebruiken die op gechloreerde waterstoffen geënt zijn. Het is een drogreden om te zeggen er zitten in brood, fruit en melk residuen; "dan kan ik ook wel iets voor mijn bijen gebruiken wat eigenlijk niet kan"!

Het is de luie geest die zulke middelen gebruikt om de varroa buiten de deur te houden. Ik ben niet roomser dan de Paus ik heb in het verleden ook perzine en apistan gebruikt maar uiteindelijk hebben deze middelen de varroa "sterker" gemaakt. Het is langzamerhand genoeg geweest! Deze reeks ademt een voorkeur uit naar chemische gemakkelijke middelen = je ben een watje als je deze niet gebruikt. Ik blijf er bij: het is de luie geest die deze middelen gebruikten! Wordt wakker en bedenk eens hoe het anders kan![8D]
Hans
Plaats reactie