moerdop/redcel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: moerdop/redcel

Bericht door wilde »

Die redcellen worden aangezet door de bijen die niet van de moer afstammen.
Redcellen zijn aangezette doppen op jong broed wanneer de moer verdwenen is, dus als het volk moerloos is. Dat zijn er meestal minstens een stuk of 10 op de randen van het jonge broed. Dat heeft niets te maken met het niet herkennen van de feromomen van een moer, want er is dan geen moer meer. De relatie leggen tussen het niet goed herkennen van koninginnenferomonen enerzijds en redcellen anderzijds is dus onzin.

Vervangingscellen worden gemaakt als de moer nog aanwezig is en het gaat dan om 1 of 2 cellen midden op de raat, die daarvoor speciaal worden aangemaakt, dus geen bevordering van een reeds bestaand larfje tot koningin, maar doppen die vanaf het eistadium bestemd zijn om koningin te worden. Dan lopen er op een bepaald moment 2 koninginnen in het volk, soms op dezefde raat, wat ik enkele keren heb waargenomen. De reden van vervanging kan dan idd. een andere geur of ander gedrag van de moer zijn, dan de (eerdere moerloze) bijen gewend waren. Het fenomeen kan zich ook voordoen bij een niet verenigd volk, maar een volk waarin alleen een nieuwe moer wordt ingevoerd. De vervangingsdrang kan pas worden verminderd op ongeveer de 24e dag na het begin van de leg van een nieuwe moer. Door ze dan te laten afvliegen krijgen de nieuwe bijen de meerderheid en is ook het inbalgevaar geweken.

Wat Paul beschrijft zijn redcellen en geen vervangingscellen, die ik al vele malen heb meegmaakt. Ik weet dus waarover ik het heb en hoef het echt niet nader uit te testen. In zo'n volk is er dus geen moer meer aanwezig. Feromoon-herkening speelt dan uiteraard geen enkele rol. Een dergelijk niet correct verhaal over feromonen brengt beginnende imkers op een dwaalspoor. Dat zou hier op het forum vermeden moeten worden.
Groeneveld
Contacteer:

Bericht door Groeneveld »

Het volk heeft inderdaad geen eieren meer, alleen larven en gesloten broed.
Ik denk dat ik een nieuwe koningin ga proberen in te voeren.
Tenzij jullie mij anders aanraden uiteraard?!

Groet Paul.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

toch maar beter wachten tot al het broed gesloten is. Maar als je de 4de verenigd hebt dan moet dat nu zo ongeveer zijn. Dus dan kan je een koningin invoeren. Heb je er een?
Groeneveld
Contacteer:

Bericht door Groeneveld »

Nee, ik heb nog geen bevruchte moer.
Maar daar ga ik dadelijk naar werktijd proberen aan te komen.

Paul
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Albert en Hans,

Ik denk dat verschil zit in één tussenstap:

1 bijen herkennen nieuwe moer als vreemd (door andere feromonen)
2 steken deze moer af
3 er is geen moer meer en dus worden redcellen aangetroken

Als ze de moer nog niet afgestoken worden er stille moerswisselcellen aangezet.

Maar, de discussie zou hier niet over moeten gaan maar over de vraag hoe het komt dat de bijen de moer hebben afgestoken. Verenigen via een krant geld als zeer betrouwbare methode.

Groet,

Tieme
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Tieme, Hans schrijft (even in mijn woorden) dat de bijen de feromonen van de verenigde moer niet herkennen en daarom redcellen aanzetten. Tegelijkertijd geeft hij het advies om te zoeken naar eitjes bij het aanwezig zijn van die redcellen. Dat is alles zeer verwarrend, want het is van belang om juist te formuleren en te benoemen. Redcellen zijn duidelijk andere cellen dan vervangingsdoppen en die kun je niet klakkeloos door elkaar halen.
Groet, Albert
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Tieme schreef:Maar, de discussie zou hier niet over moeten gaan maar over de vraag hoe het komt dat de bijen de moer hebben afgestoken. Verenigen via een krant geld als zeer betrouwbare methode.

Ik denk, dat de moer niet is afgestoken, maar verongelukt bij overhangen bij ophalen of bij verenigen. Verenigen met krant van volken met of zonder moer of eierleggende werkbij gaat eigenlijk nooit fout.

ad staals
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Ad,

Dat zou goed kunnen, klinkt in ieder geval een stuk aannemelijker.

Groeten,

Tieme
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Verenigen met krant van volken met of zonder moer of eierleggende werkbij gaat eigenlijk nooit fout.
Dat geldt alleen voor volken in een rustige conditie. Als je door het reizen gestreste bijen binnen een uur na het reizen gaat verenigen, en die bijen geconfronteerd worden met een hun niet welgevallige drukinktlucht, met daaronder een moerloos volk in een geheel andere conditie, ja wat mag je dan verwachten? Feromonen komen er dan niet aan te pas en de kans dat de moer door de eigen bijen wordt ingebald is dan erg groot. Tevens is er de kans op afsteken door de moerloze bijen die de stress van het toegevoegde volk niet weten te waarderen. Dat is volgens mij gebeurd, maar we zullen het nooit weten. Ik weet ook niet of het volk tevoren is overgehangen in een andere kast. Als dat niet zo is kun je dus ook een ongewenste kwetsuur uitsluiten, die in het andere geval idd. tot de mogelijkheden behoort.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Leuke discussie.

Anecdote:

Heel lang geleden toen ik nog maar een paar jaar bijen hield was het de trent om in de herfst volken te verenigen dmv een krant en natuurlijk doe je dat dan???.
De bedoeling was om grotere voorjaarsvolken uit te winteren.

Dit is inmiddels niet meer nodig want de volken komen al een paar jaar gemiddeld met 13 a 14 ramen bijen uit de winter.
En dan kan je bereiken door consequent de grootste volken steeds aan te houden.
Dat bedoel ik met niet alles aan te houden.

Winter alleen in wat goed lijkt.

Eventueel verenig je een paar volkjes en zet er later in september een goede reserve koningin op.

Iedereen weet dat in het voorjaar volken probleemloos een andere koningin gegeven kan worden maar in september kan dit ook.

Alleen moet je dan wel de oude koningin opzoeken in een volk wat je al ingewinterd hebt of gedeeltelijk dat is niet gunstig en kost vaak veel tijd.

Je kan het ook in twee etappes doen.
Eerst de koningin zoeken in een kooitje doen en de volgende dag koningin wisselen.

Wisselen van koningin in het voorjaar als de volken kleiner zijn is veel eenvoudiger Broeder Adam deed het in maart.

Dirk

dertiende
Plaats reactie