Redcellen zijn aangezette doppen op jong broed wanneer de moer verdwenen is, dus als het volk moerloos is. Dat zijn er meestal minstens een stuk of 10 op de randen van het jonge broed. Dat heeft niets te maken met het niet herkennen van de feromomen van een moer, want er is dan geen moer meer. De relatie leggen tussen het niet goed herkennen van koninginnenferomonen enerzijds en redcellen anderzijds is dus onzin.Die redcellen worden aangezet door de bijen die niet van de moer afstammen.
Vervangingscellen worden gemaakt als de moer nog aanwezig is en het gaat dan om 1 of 2 cellen midden op de raat, die daarvoor speciaal worden aangemaakt, dus geen bevordering van een reeds bestaand larfje tot koningin, maar doppen die vanaf het eistadium bestemd zijn om koningin te worden. Dan lopen er op een bepaald moment 2 koninginnen in het volk, soms op dezefde raat, wat ik enkele keren heb waargenomen. De reden van vervanging kan dan idd. een andere geur of ander gedrag van de moer zijn, dan de (eerdere moerloze) bijen gewend waren. Het fenomeen kan zich ook voordoen bij een niet verenigd volk, maar een volk waarin alleen een nieuwe moer wordt ingevoerd. De vervangingsdrang kan pas worden verminderd op ongeveer de 24e dag na het begin van de leg van een nieuwe moer. Door ze dan te laten afvliegen krijgen de nieuwe bijen de meerderheid en is ook het inbalgevaar geweken.
Wat Paul beschrijft zijn redcellen en geen vervangingscellen, die ik al vele malen heb meegmaakt. Ik weet dus waarover ik het heb en hoef het echt niet nader uit te testen. In zo'n volk is er dus geen moer meer aanwezig. Feromoon-herkening speelt dan uiteraard geen enkele rol. Een dergelijk niet correct verhaal over feromonen brengt beginnende imkers op een dwaalspoor. Dat zou hier op het forum vermeden moeten worden.